Hur reagerar vi på vad som är svenskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Poängen är att en stol kan vara svårdefinierat, men alla vet vad en stol är.

Precis, och min poäng är att hur stolar ser ut förändras. För 300 år sedan var det väldigt vanligt med stolar i Rokoko-stil, för 200 år sedan var det vanligt med neogotisk stil på stolarna. Idag har vi en salig blandning med stolstyper, alla influerade och ihopmixade ifrån stilar, för att använda ett SD-retorisk uttryck, 'importerade' ifrån utlandet.
Alla vet vad en stol är, men ett fåtal (8-9 % om man ska tro opinionsundersökningarna) har uppfattningen att en stol alltid ser, och alltid sett, likandan ut och att om vi tillåter import av stolar ifrån utlandet så hotar vi stolens existens - de missar alltså det basala faktum att dagens stol är en produkt av massa olika tidigare stolar och är i ständig förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Precis, och min poäng är att hur stolar ser ut förändras. För 300 år sedan var det väldigt vanligt med stolar i Rokoko-stil, för 200 år sedan var det vanligt med neogotisk stil på stolarna. Idag har vi en salig blandning med stolstyper, alla influerade och ihopmixade ifrån stilar, för att använda ett SD-retorisk uttryck, 'importerade' ifrån utlandet.
Alla vet vad en stol är, men ett fåtal (8-9 % om man ska tro opinionsundersökningarna) har uppfattningen att en stol alltid ser, och alltid sett, likandan ut och att om vi tillåter import av stolar ifrån utlandet så hotar vi stolens existens - de missar alltså det basala faktum att dagens stol är en produkt av massa olika tidigare stolar och är i ständig förändring.

Poängen är nog att vissa vill bevara rokokostolarna, för att försätta på den liknelsen.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

För att fortsätta med liknelsen, alla vet hur en stol ser ut - men ingen kan bestämma hur en stol ska se ut. Om en stol har med sig matlåda till jobbet eller vill fira julavslutningen i kyrkan avgör inte om en stol är en stol. En stol har rätt att vara och rätt att känna sig som en stol om den vill - detta avgör inte andra stolar.
Skulle vårt påhittade Stolsdemokraterna i sitt partiprogram skriva något i stil med: "En stol är en stol om den själv, men även av andra, definieras som en stol" skulle jag tycka att Stolsdemokraternas partiprogram var en hög med dynga.
Tyvärr inte detta ex. inte speciellt långt ifrån verkligheten...

Permalänk
Skrivet av badcash:

För att fortsätta med liknelsen, alla vet hur en stol ser ut - men ingen kan bestämma hur en stol ska se ut. Om en stol har med sig matlåda till jobbet eller vill fira julavslutningen i kyrkan avgör inte om en stol är en stol. En stol har rätt att vara och rätt att känna sig som en stol om den vill - detta avgör inte andra stolar.
Skulle vårt påhittade Stolsdemokraterna i sitt partiprogram skriva något i stil med: "En stol är en stol om den själv, men även av andra, definieras som en stol" skulle jag tycka att Stolsdemokraternas partiprogram var en hög med dynga.
Tyvärr inte detta ex. inte speciellt långt ifrån verkligheten...

Spot on men räkna inte med att det går in i huvudet på de som röstar eller sympatiserar med SD och andra mer nationalistiska element.

Tyvärr. Det är nog helt enkelt så att rasism och främlingsfientlighet är något vi får vänja oss vid i det politiska samtalet i Sverige; märkligt bara att så många blev så chockade över att även vi skulle drabbas av denna våg.

Permalänk
Avstängd

Orginalartikeln: http://www.icakuriren.se/Diskutera-Fraga/Katarina-Mazetti/Sva...

Allra renast är förstås de folkslag som isolerat sej i generationer och bara gifter sej med varann. De sitter där gravt inavlade med hängande hakor, svåra genetiska sjukdomar och en IQ på 70.

Är hon rasist eller vad är det frågan om? Dömer hon ut Bushmän och Aborginier, eller vill hon helt enkelt underlätta för dem att komma hit och para sig med genetiskt friska svenskar så att avkomman förbättras?

Mazetti föreslår att hackers ska ta reda på vilka som kommenterar henne på andra siter: http://www.dn.se/kultur-noje/icakuriren-tvingas-att-stoppa-ha...

Det här är exakt samma metod med en mobb som hotar och skrämmer folk som nazisterna använde i början

Jo för det var ju så SA jobbade, eller hur? Mazetti är en pajas som kastar floskler vida omkring sig i media. Oavsett ifall man vill gräva ner sig i vad som är svenskt eller inte, vilket man inte ska göra eftersom folk som inte intuitivt förstår det inte kommer att bli övertygade på ett forum, kan man konstatera att svenskfientlig argumentation inte kommer sig som av en slump utan Mazetti vill naturligtvis främja sin karriär.

Nationell.nu menar att hon gör sig skyldig till anstiftan eller stämpling till dataintrång.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="Something";13078761]Skillnaden mellan sossarna och SD är enligt mig att det i S inte längre finns många (om någon?) Kvar (ens i livet?) Som tror på det där eller liknande tankar.

Har vi tur så går kanske SD samma framtid till mötes och snart får alla brunskjortor skapa ett nytt parti att samlas runt, igen...[/QUOTE]

Det tror och hoppas jag verkligen inte att någon har sådana tankar.

Grejjen är att det finns redan partier för brunskjortor, och de brukar tillskriva SD som ett sionistiskt judeparti (källa flashback ). Men jag tycker det är intressant att SD får ta ett kollektivt ansvar när någon i partiet uttrycker sig rasistiskt. Inte ens vänsterpartiet fick göra det när Ohly sa att han var kommunist, och då var han ändå partiledare.

[QUOTE="Something";13078761]Vad räknas som etnisk svensk nuförtiden?[/QUOTE]

Att man är ättling till gamla svenskar. Wiki kanske kan ge en förståelse. http://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Är hon rasist eller vad är det frågan om? Dömer hon ut Bushmän och Aborginier, eller vill hon helt enkelt underlätta för dem att komma hit och para sig med genetiskt friska svenskar så att avkomman förbättras?

Nationell.nu menar att hon gör sig skyldig till anstiftan eller stämpling till dataintrång.

På vilket sätt skulle hon vara rasistisk? Hon pekar ju inte ut någon ras.
Möjligt att hon gjort sig skyldig till antingen anstiftan eller stämpling, men hon kommer aldrig åtalas för detta. Uttalandet är för generellt, "någon" och "dessa sajter". Inte en chans...
Å andra sidan väckte hon kanske lite opinion om att det rådande debattklimatet på internet inte fungerar speciellt bra, och det i sin tur kanske överväger hennes klumpig sätt att uttrycka sig.

Skrivet av Crippa90:

Det tror och hoppas jag verkligen inte att någon har sådana tankar.
Att man är ättling till gamla svenskar. Wiki kanske kan ge en förståelse. http://en.wikipedia.org/wiki/Swedes

Detta föranleder då frågan, vad är "gamla svenskar? Vidare måste det finnas massvis med människor som icke är svenska medborgare och inte heller boende i Sverige som är etnisk svenska med den definitionen.
Detta är ett minfält att parera, "etnisk svensk".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

Detta föranleder då frågan, vad är "gamla svenskar?

Kollade du in länken?

Skrivet av badcash:

Vidare måste det finnas massvis med människor som icke är svenska medborgare och inte heller boende i Sverige som är etnisk svenska med den definitionen.

Ja? Hört talas om finlandssvenskar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av badcash:

På vilket sätt skulle hon vara rasistisk? Hon pekar ju inte ut någon ras.
Möjligt att hon gjort sig skyldig till antingen anstiftan eller stämpling, men hon kommer aldrig åtalas för detta. Uttalandet är för generellt, "någon" och "dessa sajter". Inte en chans...
Å andra sidan väckte hon kanske lite opinion om att det rådande debattklimatet på internet inte fungerar speciellt bra, och det i sin tur kanske överväger hennes klumpig sätt att uttrycka sig.

Hon pratar ju om ett folk eller flera folk som är inavlade, har en låg IQ och lever isolerade, som exempel på att brist på mångkultur är dåligt. Om jag pratar om ett folk, utan att nämna vilka, som har krokiga näsor och äger massa banker och att de är sämst för att de är emot mångkultur i sitt land, då är jag inte heller rasist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Hon pratar ju om ett folk eller flera folk som är inavlade, har en låg IQ och lever isolerade, som exempel på att brist på mångkultur är dåligt. Om jag pratar om ett folk, utan att nämna vilka, som har krokiga näsor och äger massa banker och att de är sämst för att de är emot mångkultur i sitt land, då är jag inte heller rasist?

Återigen, hon pekar väl inte ut någon ras/folkgrupp/minoritet i det hon säger. Om det är rasism, vem är det utsatta parten?
I det du säger ligger ett utpekande av en speciell ras/folkgrupp/minoritet, varpå det finns grund för att påstå att rasism föreligger.

Permalänk
Skrivet av Klingon:

...och att de är sämst för att de är emot mångkultur i sitt land ...

Så du är för mångkultur?