Rekommendera kyllösning för en speldator gjord för tystnad...

Permalänk
Avstängd

Rekommendera kyllösning för en speldator gjord för tystnad...

Jo jag vet att det kommer bli ett mission impossible men here goes:

Jag har en speldator som jag vill få tyst på. Systemet ser ut som följande i dagsläget:

Chassi: CoolerMaster Silencio 550 - en 120mm insug och en 120mm utsug 900rpm
Nätaggregat: CoolerMaster GX-750
Moderkort: AM3+
CPU: FX-6100, stockkylare - för inte så mycket oväsen men ska bytas. CM Evo 212?
Grafikkort: Två HIS Radeon 7950 med någon form av stockkylare.

Under 55% hastighet hörs de knappt men över så låter de som dammsugare. Det övre grafikkortet når upp till 100 grader medan det andra ligger och småfiser i 65 grader i full load.

Min tanke är att satsa på att byta stockkylare på det övre kortet till att börja med. Chassit dämpar effektivt övrigt ljud måste jag säga, lite imponerad där faktiskt. Har funderat på att köpa Arctic Coolings vattenkylning anpassat för Radeon 7950/7970 kombinerat med en cpukylare. Det tråkiga är att den är riktigt dyr, ca 1250
http://www.inet.se/produkt/5322230/arctic-cooling-accelero-hy...

Den har överlägsen kylförmåga och kommer antagligen klara av att ta hand om värmen som det undre kortet också allstrar.
Det ultimata hade förstås varit att vattenkyla båda grafikkorten men 2500kr är på tok för mycket

Eller finns det någon annan bra lösning? Chassit som inköptes för detta ändamål vill jag helst behålla, ljudnivån i jämförelse med mitt gamla Lian Li är otrolig.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag hade plockat bort ett grafikkort och köpt en stor cpukylare som du kan ha lågvarvsfläktar på.