Nekad sin returrätt på cdon.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Klart man kan utnyttja ångerrätten men det är fortfarande väldigt dumt med samma motivering som tidigare. Har man fått fel vara ska man inte behöva betala ett öre i frakt för det faller direkt under konsumentköplagen. Se paragra 16, första stycket:

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel."

Skickar de fel vara är det ett solklart reklamationsfall. CDON ska skicka den v0ara man faktiskt beställt och ska samtidigt skicka ut en returfraktsedel så de kan få tillbaks den felaktiga. De ska även betala eventuella resekostnader för att ta sig de extra vändorna till posten.

Väljer man istället ångerrätten kan CDON eventuellt säga att det inte är rätt vara de fått och vägra betala tillbaks några pengar plus att man själv får stå för frakten.

Vilket låter som den bästa lösningen tycker du?

Vill man häva hela köpet är det ångerrätten som gäller men du måste fortfarande påpeka att de levererat fel vara, annars kan det bli massa problem senare. Att använda ångerrätten som en universallösning är rent ut sagt korkat.

Så svara då¨på hur du skulle göra om du vill skicka tillbaka rubbet. Dvs låda, nätagg, cpu när det bara är moderkort som de levererat fel och framförallt, när det inte går att kommunicera med dem? Du sitter och häver ur dig att man hanterar det dumt, låt oss då höra hur du skulle göra för att skicka tillbaka alla dessa saker på ett smart sätt.

Du har fortfarande inte lyckats läsa (eller lyckats förstå) vad tråden handlade om trots att det står så tydligt i rubriken.
Det handlar om att jag ville använda min ångerrätt för att skicka tillbaka alla sakerna. Huvudanledningen är att jag upptäckt att cdons kundtjänst vill man ha så lite att göra med som möjligt så när en sak strular är det lika bra att lägga läropengar och pröjsa för frakt tillbaka av resten. Lika bra att ta allt strul på en gång när de redan strulat med moderkortet iställe för att vänta på att ha mer strul senare.

Jag hade som jag skrev ett pågående ärende ang moderkortet och jag har full koll på hur det bör hanterar i det fallet och att det är ett "reklamations ärende"
Det är ju inte det som jag nämner i tråden är problemet eller hur? Problemet är att när jag vill skicka tillbaka allt annat så strular de, man blir illa bemött, och de vill inte hjälpa till. Dvs det jag klagar över är att de inte vill låta mig returnera sakerna. Hoppas jag förklarat det så att även du förstår nu och inte fixerar dig så vid moderkortet eller gnäller på alla som skriver om ångerrrätt. För det är precis det det handlar om. Ville returnera de produkter som är helt ok för att slippa all framtida kontakt med cdon.

Permalänk

Han har rätt att få en fraktsedel i detta fallet för MK. Han kan även reklamera varan för felaktig information på hemsidan men detta har man friskrivit sig ifrån om dom orkar käfta emot. Sen kan du läsa vad pucko skriver ovan angående övriga artiklar.

Permalänk
Medlem

Handla inte på CDON. De har den överlägset sämsta supporten av alla elektronikföretag jag handlat av. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på bemötandet jag fick när jag handlade där i somras. Det misstaget gör jag inte om, kommer hålla mig till seriösa företag som Dustinhome i framtiden. De har banne mig den bästa support jag varit med om, de har så att säga gått above and beyond the call of duty båda gånger jag haft suppport-ärenden hos dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AbtZ:

Handla inte på CDON. De har den överlägset sämsta supporten av alla elektronikföretag jag handlat av. Jag blir fortfarande irriterad när jag tänker på bemötandet jag fick när jag handlade där i somras. Det misstaget gör jag inte om, kommer hålla mig till seriösa företag som Dustinhome i framtiden. De har banne mig den bästa support jag varit med om, de har så att säga gått above and beyond the call of duty båda gånger jag haft suppport-ärenden hos dem.

Varit många gånger man blivit nekad returrätt av CDON.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pucko:

Så svara då¨på hur du skulle göra om du vill skicka tillbaka rubbet. Dvs låda, nätagg, cpu när det bara är moderkort som de levererat fel och framförallt, när det inte går att kommunicera med dem? Du sitter och häver ur dig att man hanterar det dumt, låt oss då höra hur du skulle göra för att skicka tillbaka alla dessa saker på ett smart sätt.

Du har fortfarande inte lyckats läsa (eller lyckats förstå) vad tråden handlade om trots att det står så tydligt i rubriken.
Det handlar om att jag ville använda min ångerrätt för att skicka tillbaka alla sakerna. Huvudanledningen är att jag upptäckt att cdons kundtjänst vill man ha så lite att göra med som möjligt så när en sak strular är det lika bra att lägga läropengar och pröjsa för frakt tillbaka av resten. Lika bra att ta allt strul på en gång när de redan strulat med moderkortet iställe för att vänta på att ha mer strul senare.

Jag hade som jag skrev ett pågående ärende ang moderkortet och jag har full koll på hur det bör hanterar i det fallet och att det är ett "reklamations ärende"
Det är ju inte det som jag nämner i tråden är problemet eller hur? Problemet är att när jag vill skicka tillbaka allt annat så strular de, man blir illa bemött, och de vill inte hjälpa till. Dvs det jag klagar över är att de inte vill låta mig returnera sakerna. Hoppas jag förklarat det så att även du förstår nu och inte fixerar dig så vid moderkortet eller gnäller på alla som skriver om ångerrrätt. För det är precis det det handlar om. Ville returnera de produkter som är helt ok för att slippa all framtida kontakt med cdon.

"Jag har alltid upplevt cdon.com som väldigt bra att ha att göra med men nu har man nog handlat från dem för sista gången.

Efter lite hjälp i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/102...d/index43.html

så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)

I torsdags la jag upp ett ärende på detta. De garanterar svar innom 24 timmar.... något de inte håller så undras vad Garanterar betyder.
Idag lyckades jag chatta med cdon.com (den funktionen verkar mestadels vara nedstängd)

De svar jag fick var att jag får vänta tills de svarar.

Jag försökte förklara för dem att jag inte vill att detta drar ut på tiden så vi får försöka hitta en annan lösning. Men det finns ingen annan lösning enl dem.
Ok. Då väljer jag att utnytja min ångerrätt som jag har enl distansköplagen och skicka tillbaka rubbet på min order.

Då får jag svaret att olika saker på din order ska skickas till olika ställen. Jag tänker inte ge dig några adresser eller tala om vad som ska skickas var innan det ärdende du har hos oss är avslutat.

Vilka tror de att de är? Vad skulle ge dem rätt att ignorera min lagliga rätt att returnera varor."

Det enda som står där är att moderkortet är fel och att du vill skicka tillbaks det. Sedan följer en hel sida med folk som säger att man ska använda ångerrätten vilket alltid är fel lösning när saker är trasiga.

Om du orkat läsa så har jag redan skrivit att moderkortet ska reklameras och att resten ska skickas via ångerrätten. Vägrar de så vänder man sig till konsumentverket. Kan även vara bra att skicka en anmälan till Säker E-handel då CDON bryter mot deras villkor. Tala även om för CDON att anmälningarna är skickade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Efter att fått hjälp av cdon här på forumet att snabba på det hela
så fick jag den 15'e ett mail från cdon om att de godkänt returen och att jag skulle ha mina pengar inom 5 bankdagar.
Ser fortfarande inte röken av några pengar.....

Permalänk
Medlem

Jag använde ångerrätten på cdon på ett grafikkort som jag tyckte lät för mycket i datorn.
Var inga problem, skickade in och efter runt 5-6 dagar hade jag pengarna på mitt konto. Tog väll ca 2 veckor från det jag lämnat det på posten till pengarna var insatta.

Så godkänt i min bok.

Håller dock med om att chatten är rätt värdelös då dom inte direkt svarar på vissa saker ibland.

Det fungerade bra när min mus började strula dock, bara sa att musen krånglar och dom sa direkt att dom la upp ett ärende och dom skickade en ny mus direkt samma dag. Sen skickade jag bara tillbaka min mus när jag fått den nya och fakturan annulerades när dom fått den.
Väldigt smidigt och bra imo, bättre än många andra som inte skickar ut produkter innan dom fått den felaktiga. Tummen upp för det.

Permalänk
Medlem

Försökte få svar via chat funktionen ang vad som hänt och så här hjälpsamma var de.....

Erik: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i chatten då denna fråga kräver längre behandlingstid, och får därför be dig att kontakta oss via e-post kundservice@cdon.com eller via kontaktformuläret på vår hemsida under fliken "Kundservice".
De frågor som skickas dit besvaras inom 24 timmar, men oftast betydligt fortare.

Det komiska är att då har man suttit i kö för att komma fram till chatten. När man kommit fram säger denne erik jag ska kolla upp vad som hänt och återkommer. Vänligen vänta..... Sen väntar man.... sen efter ett antal min så får man ovanstående till svar.
Det ger ju verkligen skenet av att de inte vet ut eller in på kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Försökte få svar via chat funktionen ang vad som hänt och så här hjälpsamma var de.....

Erik: Tyvärr kan jag inte hjälpa dig i chatten då denna fråga kräver längre behandlingstid, och får därför be dig att kontakta oss via e-post kundservice@cdon.com eller via kontaktformuläret på vår hemsida under fliken "Kundservice".
De frågor som skickas dit besvaras inom 24 timmar, men oftast betydligt fortare.

Det komiska är att då har man suttit i kö för att komma fram till chatten. När man kommit fram säger denne erik jag ska kolla upp vad som hänt och återkommer. Vänligen vänta..... Sen väntar man.... sen efter ett antal min så får man ovanstående till svar.
Det ger ju verkligen skenet av att de inte vet ut eller in på kundtjänst.

Det svar man nu fått av Josefin är:

"Vad jag kan se har det fastnat hos ekonomiavdelningen för utbetalning tyvärr. Ber om ursäkt för dröjsmålet, men ska vara på gång nu iaf."

Mycket som blir rätt cdon... . SKa det behöva vara så här komplicerat att ha att göra med er att man måste tjata om allt för att nått ska hända?