Klart man kan utnyttja ångerrätten men det är fortfarande väldigt dumt med samma motivering som tidigare. Har man fått fel vara ska man inte behöva betala ett öre i frakt för det faller direkt under konsumentköplagen. Se paragra 16, första stycket:
"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel."
Skickar de fel vara är det ett solklart reklamationsfall. CDON ska skicka den v0ara man faktiskt beställt och ska samtidigt skicka ut en returfraktsedel så de kan få tillbaks den felaktiga. De ska även betala eventuella resekostnader för att ta sig de extra vändorna till posten.
Väljer man istället ångerrätten kan CDON eventuellt säga att det inte är rätt vara de fått och vägra betala tillbaks några pengar plus att man själv får stå för frakten.
Vilket låter som den bästa lösningen tycker du?
Vill man häva hela köpet är det ångerrätten som gäller men du måste fortfarande påpeka att de levererat fel vara, annars kan det bli massa problem senare. Att använda ångerrätten som en universallösning är rent ut sagt korkat.
Så svara då¨på hur du skulle göra om du vill skicka tillbaka rubbet. Dvs låda, nätagg, cpu när det bara är moderkort som de levererat fel och framförallt, när det inte går att kommunicera med dem? Du sitter och häver ur dig att man hanterar det dumt, låt oss då höra hur du skulle göra för att skicka tillbaka alla dessa saker på ett smart sätt.
Du har fortfarande inte lyckats läsa (eller lyckats förstå) vad tråden handlade om trots att det står så tydligt i rubriken.
Det handlar om att jag ville använda min ångerrätt för att skicka tillbaka alla sakerna. Huvudanledningen är att jag upptäckt att cdons kundtjänst vill man ha så lite att göra med som möjligt så när en sak strular är det lika bra att lägga läropengar och pröjsa för frakt tillbaka av resten. Lika bra att ta allt strul på en gång när de redan strulat med moderkortet iställe för att vänta på att ha mer strul senare.
Jag hade som jag skrev ett pågående ärende ang moderkortet och jag har full koll på hur det bör hanterar i det fallet och att det är ett "reklamations ärende"
Det är ju inte det som jag nämner i tråden är problemet eller hur? Problemet är att när jag vill skicka tillbaka allt annat så strular de, man blir illa bemött, och de vill inte hjälpa till. Dvs det jag klagar över är att de inte vill låta mig returnera sakerna. Hoppas jag förklarat det så att även du förstår nu och inte fixerar dig så vid moderkortet eller gnäller på alla som skriver om ångerrrätt. För det är precis det det handlar om. Ville returnera de produkter som är helt ok för att slippa all framtida kontakt med cdon.