Nekad sin returrätt på cdon.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Skriv ett brev/mail till dom då kan det omöjligt bli något missförstånd vad som sagts, hur svårt kan det vara egentligen...

Jaaa Ett brev... Den var bäst idag. Blanda in posten. Då når säkert informationen fram fortare? Det gör säkrert att jag skulle haft ett svar innom de 24 timmar som de GARANTERAR med eller? Hur får du fram dina brev så fort?

Jag har ju medelat dem på det sätt som enl de själva ska vara snabbaste sättet, dvs via formuläret på deras sida.
De hade säkert svarat snabbare på ett mail än på en post via deras sida som de vill att man gör då man dessutom gör det från ett inloggat konto så de får tillgång till all kundinformation osv direkt.

Det är säkert det digitala formatet på medelandet som gör att man får hjälp eller inte. Bra tänkt där...

E-mail eller rekomenderade brev osv kan vara bra om det är något man tvistar om så man kan behöva ha papper på allt, men det är ju inte det som är problemet här.

Permalänk
Medlem

CDON har inte telefon-support, för att de ska ha en bättre och smidigare kundsupport.
Och jag tror vi alla här som varit i kontakt med supporten, är stora fans av den.

De borde kunna få en hint, av hur kunderna uppfattar dem..
http://www.rejta.se/omdome/319345/cdon.com

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

När du skriver till dom nämn att du är medlem på sweclockers. Säg att du fått fel vara och att du har lagen på din sida. Om dom inte bryr sej och skiter i de så gör du en anmälan till nån sån där sak

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Jag har alltid upplevt cdon.com som väldigt bra att ha att göra med men nu har man nog handlat från dem för sista gången.

Efter lite hjälp i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/85...

så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)

I torsdags la jag upp ett ärende på detta. De garanterar svar innom 24 timmar.... något de inte håller så undras vad Garanterar betyder.
Idag lyckades jag chatta med cdon.com (den funktionen verkar mestadels vara nedstängd)

De svar jag fick var att jag får vänta tills de svarar.

Jag försökte förklara för dem att jag inte vill att detta drar ut på tiden så vi får försöka hitta en annan lösning. Men det finns ingen annan lösning enl dem.
Ok. Då väljer jag att utnytja min ångerrätt som jag har enl distansköplagen och skicka tillbaka rubbet på min order.

Då får jag svaret att olika saker på din order ska skickas till olika ställen. Jag tänker inte ge dig några adresser eller tala om vad som ska skickas var innan det ärdende du har hos oss är avslutat.

Vilka tror de att de är? Vad skulle ge dem rätt att ignorera min lagliga rätt att returnera varor.

Du kan ta hjälp av http://www.konsumentverket.se/ om du inte lyckas tills slut. För kunden har alltid rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

CDON har inte telefon-support, för att de ska ha en bättre och smidigare kundsupport.
Och jag tror vi alla här som varit i kontakt med supporten, är stora fans av den.

De borde kunna få en hint, av hur kunderna uppfattar dem..
http://www.rejta.se/omdome/319345/cdon.com

det ger dock ingen rättvis bild, då det oftare är kunder som stött på patrull som vänder sig till omdömes-sidor för att ventilera sig. Att see 100 dåliga omdömmen är alltså inte alls representativt för hela deras kundbas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

När du skriver till dom nämn att du är medlem på sweclockers. Säg att du fått fel vara och att du har lagen på din sida. Om dom inte bryr sej och skiter i de så gör du en anmälan till nån sån där sak

Vad spelar det för roll om han är medlem i sweclockers ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cirap:

det ger dock ingen rättvis bild, då det oftare är kunder som stött på patrull som vänder sig till omdömes-sidor för att ventilera sig. Att see 100 dåliga omdömmen är alltså inte alls representativt för hela deras kundbas

Kanske inte helt rättvis, men det går inte att förneka att väldigt många är rätt trötta på deras support. Är själv det, men har inte skrivit det på Rejta..
Det spelar ingen roll om det är på forum eller omdömessidor, så får de en väldigt hög andel negativa trådar/omdömen om just supporten.

Och det är något som CDON borde ta till sig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Kanske inte helt rättvis, men det går inte att förneka att väldigt många är rätt trötta på deras support. Är själv det, men har inte skrivit det på Rejta..
Det spelar ingen roll om det är på forum eller omdömessidor, så får de en väldigt hög andel negativa trådar/omdömen om just supporten.

Och det är något som CDON borde ta till sig.

Det enda dom fattar är om folk som är trötta på deras "kundservice" slutade att handla av dom. Som det är nu så vet dom att vi "inte gillar" deras service men köper ändå av dom. Jag handlar idag ingenting av CDON.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

Tyvärr ett vanligt förekommande problem här att folk inte läser innan dom svarar.

Jag tycker du gör rätt som går över till INET. CDON må vara billigare men jag betalar gärna för service.

Håller med. Kända handlare som står på min ban-list är komplett, cdon.

Permalänk
Inaktiv

Vad har hänt hos Cdon egentligen? För ett halvår sen ägde dom här på swec, speciellt med sina 15% osv. Nu är ilskan stor och trådar om kass kundservice kommer hela tiden, och inte bara på denna sidan.

Har någon förklaring kommit från Cdon eller vad håller dom på med? Känner mig själv väldigt tveksam till att handla något, även om mina tidigare erfarenheter är goda.

OP: Grymt drygt att du fick 19SEK i kompensation..wtf..

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Vad har hänt hos Cdon egentligen? För ett halvår sen ägde dom här på swec, speciellt med sina 15% osv. Nu är ilskan stor och trådar om kass kundservice kommer hela tiden, och inte bara på denna sidan.

Har någon förklaring kommit från Cdon eller vad håller dom på med? Känner mig själv väldigt tveksam till att handla något, även om mina tidigare erfarenheter är goda.

OP: Grymt drygt att du fick 19SEK i kompensation..wtf..

När cdon blev populära var det för det billiga priset och de fick då många anhängare. Om vi kan anta att 1% av sålda saker går på retur, trasiga eller något som genererar samtal till deras kundtjänst, så kan du tänka dig hur hög belastningen kan bli om man inte i förväg har dimensionerat sin kundtjänst efter antalet kunder. Prata med Comhem..som hade samma problem för några år sedan. Cdon har förmodligen dåliga resurser, dåliga rutiner och inte räknar med antalet support ärenden. Man har ju tidigare krängt dvd filmer och cd skivor..och hur mycket fel kan det bli på sånt?

Jämför med Dustin som jobbat upp sin support under lång tid.. de har klara rutiner och en väl avägd supportorganisation...och dustin kränger en del grejer.

Permalänk
Medlem

antar dom sparar in på annat för att kunna ligga lågt i pris , och det verkar som om dom sparar in på support/kundtjänst delen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av albin98:

Vad spelar det för roll om han är medlem i sweclockers ?

Skickades från m.sweclockers.com

företag vet att sweclockers brukar snacka om sådant och det ger dom sämre rykte

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Det är väl bara moderkortet du är missnöjd med ?
Det ska gå att reklamera när de inte skickat rätt vara så får de stå för frakten.
Sen hur man gör med övriga delar vet jag inte men du kan ev få rätt moderkort eller köpa rätt moderkort från annat håll eller returnera allt på en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Det är väl bara moderkortet du är missnöjd med ?
Det ska gå att reklamera när de inte skickat rätt vara så får de stå för frakten.
Sen hur man gör med övriga delar vet jag inte men du kan ev få rätt moderkort eller köpa rätt moderkort från annat håll eller returnera allt på en gång.

Nej. Det jag är mest missnöjd med är det bemötande man får av dem,deras usla service, brutna löften samt deras usla kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag idag en vecka efter att jag skickade tillbaka moderkortet var i kontakt med dem för att kolla status på ärendet.
Enl kundtjönst tar det nog ett par veckor innan de registrerat returen och sen ytterligare 5 dagar innan man får sina pengar.
Då är vi alltså framme runt 4'e februari...... Jag la beställningen i mellandagarna.....
Så en hantering av en retur när cdon skickat fel saker tar drygt en månad.
Är det bra service?

Permalänk
Medlem

Därför jag avråder från att köpa från CDON. Ingen kundservice existerar alls hos dem.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av pucko:

Är det bra service?

Nej, det är CDON.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Att man får till svar att det tar nog två veckor till tycker jag iaf visar på en sak.

När man lägger en beställning är de väldigt snabba att skicka saker. När något går fel och de får något tillbaka så prioriteras det väldigt lågt jämfört med att kränga lite nya saker. Dvs det är bara när man köper något som man är värd något som kund för dem.

Dvs cdon funkar säkert hyffsat så länge allt blir rätt. Men så fort något strular då önskar man att man handlat någon annan stans.

Permalänk
Entusiast

Jag blir så trött.

Ignorera alla som skriver något om ångerrätt. Den är helt irrelevant i det här fallet. Använd under inga som helst omständigheter ångerrätten enligt distansköplagen om det är fel på varorna. Den ska man använda omm man ångrar sitt köp av annan anledning. Till exempel om man tyckte att färgen var ful eller om man insåg att man redan hade boken man köpte från adlibris. Så fort det är fel på prylarna ska man använda sig av reklamationsrätten i första hand och garantier i andra hand. Detta för att det ger ett mycket starkare skydd för konsumenten.

Distansköplagen säger att varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick så om man skickar tillbaks en vara som är trasig kan du bli skyldig att betala för det. Vidare får du stå för returfrakten om du ångrar köpet medan säljaren måste stå för frakten vid reklamation.

Hade jag varit moderator här hade jag konsekvent raderat alla inlägg som nämner ångerrätten när det är uppenbara reklamationsfall.

Angående CDON ska man sky dem som pesten. När jag får tid över ska jag skicka in lite anmälningar mot dem då de skiter fullständigt i konsumentköplagen. Får se vad Konsumentverket och Säker e-handel har att säga om saken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Det är bara Inet som bryr sig extra mycket om vad som skrivs på Sweclockers och det vet jag av fakta. Positivt för Sweclockers medlemmar men orättvist mot gemene konsument.
CDON struntar inte i lagarna utan dom är bara LÅNGSAMMA. Finns ingen lag som säger att ärendet ska vara avklarat på 14dagar..
Webhallen har jag bara bra erfarenhet av också. Men även där kan det ta 14 dagar innan du får pengarna tillbaks vid ÅNGERRÄTT.

Det är lite som en tidigare i tråden sade att man hör endast när något är negativt och självklart hör man mer negativt om CDON då dom har fler kunder än t.ex INET. Röda siffror kan förklaras med deras osunda prisbild pga rabatter osv. Dom säljer till förlust precis som Media Markt / El Giganten i många fall därav siffrorna. Detta gör man givetvis för att få dominans på markande och slå ut sina konkurrenter.

Ska ni ha service så hitta någon mindre butik som kanske är 50-100kr dyrare men som sköter sina ärenden betydligt snabbare annars så får man räkna med sämre service. Finns ju en anledning till att dom är billigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Avenger80:

Det är bara Inet som bryr sig extra mycket om vad som skrivs på Sweclockers och det vet jag av fakta. Positivt för Sweclockers medlemmar men orättvist mot gemene konsument.
CDON struntar inte i lagarna utan dom är bara LÅNGSAMMA. Finns ingen lag som säger att ärendet ska vara avklarat på 14dagar..
Webhallen har jag bara bra erfarenhet av också. Men även där kan det ta 14 dagar innan du får pengarna tillbaks vid ÅNGERRÄTT.

Det är lite som en tidigare i tråden sade att man hör endast när något är negativt och självklart hör man mer negativt om CDON då dom har fler kunder än t.ex INET. Röda siffror kan förklaras med deras osunda prisbild pga rabatter osv. Dom säljer till förlust precis som Media Markt / El Giganten i många fall därav siffrorna. Detta gör man givetvis för att få dominans på markande och slå ut sina konkurrenter.

Ska ni ha service så hitta någon mindre butik som kanske är 50-100kr dyrare men som sköter sina ärenden betydligt snabbare annars så får man räkna med sämre service. Finns ju en anledning till att dom är billigare.

Jodå CDON skiter visst i konsumentköplagen. Det hjälpte inte med att jag pekade på den specifika paragrafen och bifogade ett relevant referat från ARN utan de tvärvägrade men diverse ad hoc-argument. Det krävdes att tillverkaren gick in och sa till CDON direkt att de skulle acceptera ärendet för att det skulle hända något.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Jodå CDON skiter visst i konsumentköplagen. Det hjälpte inte med att jag pekade på den specifika paragrafen och bifogade ett relevant referat från ARN utan de tvärvägrade men diverse ad hoc-argument. Det krävdes att tillverkaren gick in och sa till CDON direkt att de skulle acceptera ärendet för att det skulle hända något.

Vad har tillverkaren med ångrerätt att göra och vad gjorde dom för att du skulle få rätt? Om din produkt var trasig kan du inte hänvisa till ångerätten.Nu anklagar jag ju inte dig men det var inte så att du nämnde att varan var trasig och sedan sa att du ville utnytja ångerärtten? isåfall är det inte konstigt att dom motsatte sig. Som sagt vill inte bråka med dig bara intresserad av hur det gått till.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Avenger80:

Vad har tillverkaren med ångrerätt att göra och vad gjorde dom för att du skulle få rätt? Om din produkt var trasig kan du inte hänvisa till ångerätten.Nu anklagar jag ju inte dig men det var inte så att du nämnde att varan var trasig och sedan sa att du ville utnytja ångerärtten? isåfall är det inte konstigt att dom motsatte sig. Som sagt vill inte bråka med dig bara intresserad av hur det gått till.

Frågan är snarare vad ångerrätten har med tråden att göra? Ingen borde säga att ord om ångerrätt här. Det har inte med något att göra. Jag har aldrig sagt något om ångerrätt, tvärt om anser jag att folk som nämner ordet ångerrätt i trådar som rör reklamation bör bli förvisade ett par dagar och inte få skriva något innan de kan redogöra för skillnaden mellan garanti, reklamation och ångerrätt.

De skickade ett mail till CDON och påpekade att varan i fråga var trasig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Frågan är snarare vad ångerrätten har med tråden att göra? Ingen borde säga att ord om ångerrätt här. Det har inte med något att göra. Jag har aldrig sagt något om ångerrätt, tvärt om anser jag att folk som nämner ordet ångerrätt i trådar som rör reklamation bör bli förvisade ett par dagar och inte få skriva något innan de kan redogöra för skillnaden mellan garanti, reklamation och ångerrätt.

De skickade ett mail till CDON och påpekade att varan i fråga var trasig.

¨
Jaha, men nu pratade jag ju om trådskaparen som skrev :

"så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)"

Där kan kunden utnyttja ångerrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

¨
Jaha, men nu pratade jag ju om trådskaparen som skrev :

"så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)"

Där kan kunden utnyttja ångerrätten.

Visst kan han nyttja ångerrätten, men varför ska han göra det när andra metoder är både billigare (kostnadsfritt) och enklare?

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Visst kan han nyttja ångerrätten, men varför ska han göra det när andra metoder är både billigare (kostnadsfritt) och enklare?

Andra metoder? Men är det rätt metod tycker du? Det inte rätt mot företagen att säga något annat för att få det gratis man får stå sitt kast helt enkelt. Trådskaparen har dock rätt att få en fraktsedel då det var fel i informationen på hemsidan. Du kan ju fråga dig själv om det är konstigt att servicen blir sämre och misstänksamheten höjs från återförsäljarnas sida om man tänker som dig? Att man har möjligheten att ångra sitt köp sig ska man ta tillvara på och vara glada att vi har i bland annat Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag blir så trött.

Ignorera alla som skriver något om ångerrätt. Den är helt irrelevant i det här fallet. Använd under inga som helst omständigheter ångerrätten enligt distansköplagen om det är fel på varorna. Den ska man använda omm man ångrar sitt köp av annan anledning. Till exempel om man tyckte att färgen var ful eller om man insåg att man redan hade boken man köpte från adlibris. Så fort det är fel på prylarna ska man använda sig av reklamationsrätten i första hand och garantier i andra hand. Detta för att det ger ett mycket starkare skydd för konsumenten.

Distansköplagen säger att varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick så om man skickar tillbaks en vara som är trasig kan du bli skyldig att betala för det. Vidare får du stå för returfrakten om du ångrar köpet medan säljaren måste stå för frakten vid reklamation.

Hade jag varit moderator här hade jag konsekvent raderat alla inlägg som nämner ångerrätten när det är uppenbara reklamationsfall.

Angående CDON ska man sky dem som pesten. När jag får tid över ska jag skicka in lite anmälningar mot dem då de skiter fullständigt i konsumentköplagen. Får se vad Konsumentverket och Säker e-handel har att säga om saken.

Om du hade läst inlägget från början så hade du inte behövt hetsa upp dig så mycket.
Ångerrätten är ju utformad så att du som konsumet ska kunna återlämna varor utan att behöva uppge någon anledning alls.
Från början var det ett helt vanligt reklamationsärende MEN i det ögonblick jag blev otrevligt bemött så bestämde jag mig för att jag lika gärna
kunde skicka tillbaka rubbet då jag hellre tar den smällen och på så sätt slipper framtida reklamationsärenden hos dem när man nu ser hur dåligt
de hanterar sådana. Det var att skicka tillbaka rubbet av sakerna (dvs inte det felaktiga moderkortet) som jag vägrades med motivering att jag hade ett annat pågående ärende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag blir så trött.

Ignorera alla som skriver något om ångerrätt. Den är helt irrelevant i det här fallet. Använd under inga som helst omständigheter ångerrätten enligt distansköplagen om det är fel på varorna. Den ska man använda omm man ångrar sitt köp av annan anledning. Till exempel om man tyckte att färgen var ful eller om man insåg att man redan hade boken man köpte från adlibris. Så fort det är fel på prylarna ska man använda sig av reklamationsrätten i första hand och garantier i andra hand. Detta för att det ger ett mycket starkare skydd för konsumenten.

Distansköplagen säger att varan ska återlämnas i väsentligt oförändrat skick så om man skickar tillbaks en vara som är trasig kan du bli skyldig att betala för det. Vidare får du stå för returfrakten om du ångrar köpet medan säljaren måste stå för frakten vid reklamation.

Hade jag varit moderator här hade jag konsekvent raderat alla inlägg som nämner ångerrätten när det är uppenbara reklamationsfall.

Angående CDON ska man sky dem som pesten. När jag får tid över ska jag skicka in lite anmälningar mot dem då de skiter fullständigt i konsumentköplagen. Får se vad Konsumentverket och Säker e-handel har att säga om saken.

Skrivet av Marcusk:

Visst kan han nyttja ångerrätten, men varför ska han göra det när andra metoder är både billigare (kostnadsfritt) och enklare?

Finns väl inget annan metod för att returnera rubbet av sakerna, eller hur?
I detta fall så hade jag skitit i frakten och tagit det som läropengar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Avenger80:

¨
Jaha, men nu pratade jag ju om trådskaparen som skrev :

"så bestämde jag mig för att köpa vissa delar för att bygga en htpc.
När jag fått delar så visar det sig att det moderkort jag fått inte stämmer överens med det som beskrivs på deras hemsida.
Inte heller bilderna stämmer överens. (de har tagit bilder och beskrivning från ett annat moderkort och lagt upp på sin hemsida)"

Där kan kunden utnyttja ångerrätten.

Klart man kan utnyttja ångerrätten men det är fortfarande väldigt dumt med samma motivering som tidigare. Har man fått fel vara ska man inte behöva betala ett öre i frakt för det faller direkt under konsumentköplagen. Se paragra 16, första stycket:

"16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel."

Skickar de fel vara är det ett solklart reklamationsfall. CDON ska skicka den vara man faktiskt beställt och ska samtidigt skicka ut en returfraktsedel så de kan få tillbaks den felaktiga. De ska även betala eventuella resekostnader för att ta sig de extra vändorna till posten.

Väljer man istället ångerrätten kan CDON eventuellt säga att det inte är rätt vara de fått och vägra betala tillbaks några pengar plus att man själv får stå för frakten.

Vilket låter som den bästa lösningen tycker du?

Skrivet av pucko:

Finns väl inget annan metod för att returnera rubbet av sakerna, eller hur?
I detta fall så hade jag skitit i frakten och tagit det som läropengar.

Vill man häva hela köpet är det ångerrätten som gäller men du måste fortfarande påpeka att de levererat fel vara, annars kan det bli massa problem senare. Att använda ångerrätten som en universallösning är rent ut sagt korkat.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24