Vad bör jag byta ut först? [8800 GTS 512mb, core2quad q6600 2,4Ghz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

det beror ju helt och hållet på din budget. vi säger att du har 4k som budget, det du då kan göra är att dra iväg till tex inet och vifta med pengarna lite så ska du se att dom hjälper dej spendera dom på produkter som är fina!

Han skrev tidigare i tråden att han har 3000 i budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugosilf:

Tack MacAllan!

Det jag behöver nu är i såna fall tips på BILLIGA komponenter som passar ihop?

Skall du uppdatera moderkort, cpu och minne så varför inte titta på ett uppgraderingspaket som de flesta återförsäljare har och brukar innehålla ett dessa tre sakerna, då garanteras också att de passar ihop.

Permalänk
Medlem

Summan av kardemumman. Ska du uppgradera allt och hålla dig inom budget så kommer grafiken bli lidande.

Tror ni andra ärligt talat att han kommer få en förbättrad spelupplevelse för 3000-4000kr om han ska byta cpu, minne, moderkort, grafik?

Som jag sa tidigare så borde du, om du inte vill spräcka budget, lägga pengarna på grafikkort och ssd, och sedan fortsätt spara och byt resten av delarna senare om du känner behov. Kan du lägga ut ca 5000kr är det dock en annan femma. Då börjar det se bättre ut med att byta allt.

Ett tips är att ytterligare göra som tony_fjellborg menar och att klocka cpu'n lite. 3 GHz borde inte vara omöjligt och ger ett fint skjut i spelprestanda. En ny cpu-kylare för 250kr kan vara en bra investering där. Typ prisvärda cooler master 212.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Hejsan hugosilf,

Skrivet av hugosilf:

tja, jag har väldigt gamla komponenter i min dator och jag känner för att uppdatera.

Komponenter: grafikkort (geforce 8800 gts 512), processorn (intel(r) core(tm)2 quad cpu q6600 2,40ghz), moderkort (msi n1996)

Vad är det viktigaste att byta ut? Vad kan jag behålla?

Tack på förhand!

Om du inte kan så mycket om datorer så har du en helt ny värld att upptäcka!
Jag råder dig att börja med att kartlägga vad du har för komponenter.
Hur byggdes datorn föresten?

HWiNFO32 är ett litet gratisprogram som informerar dig om vad för hårdvara du har i ditt system.
Jag har det i varenda dator i huset, man slipper öppna datorn om det är något man vill ha reda på.
Här hittar du HWiNFO32: http://www.hwinfo.com/download32.html

Här är en video (av tre) som går igenom hur man bygger sig dator: http://www.youtube.com/watch?v=lPIXAtNGGCw

Som de flesta redan tipsat:
* Processorn du har duger fortfarande gott, alltså kan du behålla både den och moderkortet

* Jag tror att detta är ditt moderkort:
http://www.msi.com/product/mb/P35-Neo.html#/?div=Basic

* RAM; kanske behöver du mer RAM? Det beror på vad för OS du kör. Kör du ett 64bits kanske du skall lägga in mer.
Är du riktigt avancerad kan du ta reda på hur snabbt ditt RAM är och kanske köpa snabbare. Jag är inte säker på att du märker någon större förändring dock

* Grafikkort. Ditt grafikkort duger fortfarande till många spel, om du sänker upplösning etc. Är det i huvudsak en spelmaskin, bör du se till att du har ett bra grafikkort

* Nätaggregat. En viktigt men ofta förbisedd komponent. Du bör ha ett nätagg på minst 550W. Skall du köpa ett nytt, se till att det åtminstonde är ett 80plus. Det finns billiga 80plus nätagg, jag har stoppat in Plexgears 600W som du hittar på Kjell & Co för runt 600:-

Andra saker att tänka på:
1) Se till att ha automatiska uppdateringar igång. Då håller du OSet uppdaterat
2) Kör diskdefragmenteraren. Den ligger i "Alla program"->"Tillbehör"->"Systemverktyg"->"Diskdefragmenteraren"
3) Uppdatera drivrutiner till din dator (moderkort och grafikkort)
3a) Gå till http://www.msi.com/product/mb/P35-Neo.html för muspekaren till "Download", välj "Driver". Se till att du väljer rätt OS
3b) Via HWiNFO32 får du enkelt reda på exakt vad för grafikkort du har
4) Jag misstänker även att du kanske inte vädrat ur datorn på ett tag... Då ligger det en massa damm i den. Dammet gör att värmen avleds långsammare.

Skruva nu loss muttrarna på chassit och ta en titt....

EDIT: Tog bort delen om hårddisk. Du har SATA

Permalänk

Jag skulle köpa en helt ny dator. 3000 är lite lite för en budget. Speciellt för spel. Höj budgeten till 6k så får du mycket bättre delar.