Raspberry Pi (512MB) vs. Apple TV 3 (förutsätter JB), vad ska jag välja?

Permalänk

Raspberry Pi (512MB) vs. Apple TV 3 (förutsätter JB), vad ska jag välja?

Hej!

Sålde precis min Raspberry Pi (256MB) till en polare och när jag visade honom alla funktioner som XBMC hade så förstod jag i ärlighetens namn inte varför jag sålde den. Mitt skäl att sälja den var att jag ville få till Airplay framförallt och köpte då en Apple TV 3 som ligger ouppackad för jag väntar på det jailbreak som förhoppningsvist inom kort snart kommer släppas. Då kommer även Apple TV 3 kunna köra XBMC.

Nu är ju min fråga, jag kommer returnera min ATV3 om inget jailbreak utannonseras innan min ångerrätt går ut men om det skulle släppas och både Rasberry Pi och ATV 3 kör XBMC, vad vore det bästa valet att vara?

Båda kör ju då XBMC, men det jag hittar som skiljer är:

ATV3:
Integrerad WiFi
Optisk ljudutgång
1 USB

Raspberry Pi:
2 USB
Komposit
3.5mm uttag

Är det något annat jag missar här?
Någon som har ATV2 med XBMC som kan uttala sig om den eller kanske jämföra mot Raspberry Pi om den personen har testat den också?

Tacksam för svar - TheSwede86

Edit: Missade att nämna att om ni ser några andra alternativ liknande Raspberry Pi eller ATV3 så ge mig gärna dem men de ska kunna köra XBMC.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Om dom nu inte ändrat på ljudchippet samtidigt som dom satte mer minne i Pi så är ljudkvalitén så usel på det analoga jacket att jag inte räknar med det.
Själv skulle jag kört på ATV, wifi och fjärr tycker jag smäller högt när det gäller mediaspelare.

Permalänk
Medlem

Här är några andra alt

pivos xios som har linux xbmc stöd kostar ~1000 kr med import och allt.
Apple TV 2 har redan nu jailbreak ~1200-1500 kr
Apple TV 1 med Crystal HD allt mellan 900 till 2000 kr

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ljudet på RPi kan ju även köras via HDMI, RPi har trådat 10/100 i version B.
RPi har vissa begränsningar men allmänt funkar det kanon och drar ju extremt lite samt tyst och det går ju att modda RPi extremt mycket med tiden och prestandan lär bli ännu bättre med tiden och optimerat, fördelen är även att RPi inte måste crackas och har en aktiv utvecklingscommunity och ju fler som köper, ju fler kommer utveckla liknande lösningar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kör XBMC på både en Pi och en ATV2, och måste säga att jag föredrar Pi. Den senare är rappare/funkar bättre på samtliga fronter jag kan komma att tänka på, detta till trots att jag kör iOS 4.4 på ATV:n, som tydligen ska vara den version som funkar bäst med XBMC. Nu var det förvisso en ATV3 du hade, och den är väl lite kvickare än ATV2, men den är precis som du säger inte jailbreakad än, och ingen vet hur XBMC kommer lira på den.

Utöver det är ATV2 och förmodligen också ATV3 starkt begränsad vad det gäller format den klarar i HD-upplösningar, det är väl egentligen bara H.264 som funkar alls. Pi är mycket bättre på den fronten.

Sedan har du alla andra aspekter av att den ena är en hackad maskin på vilken man bara lyckats få ganska begränsad tillgång till såväl operativsystem som hårdvara, och att den andra är en väldigt väldokumenterad maskin, där man i princip har access till all hårdvara hur man vill, och kan köra helt öppna operativsystem. Det är kort sagt mycket smidigare att greja med Pi.

Den enda egentliga fördelen jag kan se med ATV är att den har wifiinterface och nätdel inbyggda, så man slipper såväl wifidongle som ful adapter i vägguttaget. Ja, och så är ju skalet förstås i vanlig Apple-anda väldigt prydligt.

Summa summarum tycker jag dock att Pi är ett bättre alternativ om man vill ha en extremt kompakt och strömsnål XBMC-box, och har svårt att tro att ATV3 kommer göra ett bättre jobb om det kommer nåt jb. Lämna igen din ATV3 och skaffa en ny Pi istället. Tänk på att du får en med 512 MB om du köper nu också, så det finns ingen direkt orsak att spilla några tårar över att du krängde av din gamla Pi

Spelkonsollen Ouya kan kanske vara ett alternativ också när den väl släpps. XBMC funkar extremt bra med handkontroll som fjärr, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på dess rötter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Håller med alla som skrivit innan.

Är ju helt sjukt så fort raspbmc kommer med nya uppdateringar och du får ett modifierbart system.

Lägger du fanart på USB eller via nfs så snabbare du på det lite extra i menyerna.
Har inget bra ljudsystem så kan inte uttala mig om ljudet men det finns USB ljudkort att köpa till Rpi.

Det enda jag kan sakna som en nybörjare i linux är windows och ibland lite extra kräm i processorn
T.ex om man vill bygga ambilight, på ett bekvämt sätt lägga in emulatorer och kanske styra systemet med en kinect.

Så vill du leka med sådant så köp en dyrare HTPC annars Rpi

Permalänk

Tack för alla svar!

Appropå jailbreaket så brukar jag alltid vara skeptisk kring vissa adresser och denna var precis som en typisk scam-adress.
Haha jag "ville väl tro" att ett JB var nära trots att de vanliga grupperna som brukar släppa sånt inte snackat om det.
Men har startat en retur kring min ATV3 nu.

Det blir en ny RPi helt enkelt
Ingen anledning att köpa något dyrare, det skulle isf. vara att köpa något som klarar dels 3D-filmer och 3D-ljudspår men det blir först aktuellt när jag har en 3D-TV/3D-Projektor.

Återigen, tack för alla svar.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk

Hej, jag har en Pi, men är hel-kass på Linux. Nån som kan / vill hjälpa mig fixa bl a XBMC på den?

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...

Permalänk
Medlem

Apple TV3 kommer tyvärr antagligen inte att kunna jailbreakas överhuvudtaget.

Skrivet av magnusace:

Hej, jag har en Pi, men är hel-kass på Linux. Nån som kan / vill hjälpa mig fixa bl a XBMC på den?

Kör raspbmc (som är det rekommenderade sättet att köra XBMC på Raspberry Pi - även av XBMC själva), du behöver inga Linux-kunskaper:

http://www.raspbmc.com/wiki/user/windows-installation/

Permalänk
Medlem

Har en atv 3 och det är nog det sämsta köp jag gjort. Frun använder den jämt med airplay från ipad men jag har nog använt den 2-3 gånger på ett år. Jag skulle köpt en htpc eller Pi beroende på vad du vill få ut av enheten och hur mycket plats du har.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Har varit sugen på Pi ett tag nu.
Men jag har hört att Netflix inte funkar med XBMC?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

denna dag måste gå fort idag, för kl 10.00 imorgon börjar jag mecka med min raspberry pi Längtar så otroligt mycket och ändå kör jag BoxeeBox. Den är väl ok tycker jag, men hänger sig ofta och jag har längtat efter ett system som kan köra xbmc bara. Bra att du skickar tillbaka din ATV3. Jag provade den i ca: 1 vecka och fick ångest över att jag var tvungen att använda itunes för att spela upp filmer osv, förstår inte varför apple inte är som andra tillverkare och börjar titta på vad konsumenterna vill istället för de stora företagen. Den var kvick som fan, men just att det bara fanns itunes/netflix var droppen för mig. Ren och skär ångest inför deras maskin. Aldrig mer något från apple. GO GO GO PI!!

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk

Jag inser att detta är som att svära i kyrkan, men har du funderat på att köra Apple TV3 som den är tänkt? Jag köpte en och hoppades på att det skulle släppas ett JB, men gav snabbt upp. Stod nu med en enhet som inte dög till något annat än airplay. Att konvertera alla filmer/tv-serier var ingen option för mig TILLS jag upptäckte MKVtoMP4 (http://www.videohelp.com/tools/MkvToMp4). Den packar enbart om containern MKV till M4V samt konverterar ljudet till AAC/AC3. Typiskt tar en film op 5gb cirka 5 minuter på min server bestyckad med en I7-2700K processor och då får jag ingen kvalitétsförsämring vilket skulle vara fallet om jag konverterade med exempelvis Handbrake. Fördelen är att den fungerar på samtliga mina enheter (oavsett om det är apple tv, apple Ipad, apple Iphone, PC eller min gamla TviX). Min server fick tugga igenom mina filmer under en helg och tv-serierna tog väl någon dag. Det största jobbet var att sedan lägga in konvolut/info på mp4-containern. Numera stödjer MKVtoMP4 det per automatik så det gör processen snabbare.

Till det så kom en annan fördel - jag upptäckte Netflix. Jag kör UnoTelly för att få en amerikansk DNS (cirka 35:- per månad) och har tillgång till alla bra serier/filmer som faktiskt finns där (Netflix Sverige, skärp er nu!).

En sista fördel med Apple - bortsett från det ringa formatstödet så funkar det bara utan att jag måste fippla i burken. I hela mitt liv (well, nästan) har jag tweakat och ändrat och hackat för att få upplevelsen "som jag vill". För några år sedan (efter införskaffande av fru och två barn och 40-års strecket stadig närmande sig) upptäckte jag att ingen kunde se film/lyssna på musik osv utan att jag fipplade med grejerna. Så, ett Sonos system, Spotify samt Apple TV & Netflix senare så behöver pappa inte göra mer än att vara ansvarig för införskaffande av material. Med Spotify/Netflix så behövs knappt det (Tom&Jerry ano 1950-tal är det som spelas mest hemma. Märkligt) utan "alternativa vägar att inskaffa material" är nu en företeelse som sker väldigt sällan.

Det var mina 2cent.

/F

Permalänk

Ska prova.. Tack

Skrivet av Pulver:

Apple TV3 kommer tyvärr antagligen inte att kunna jailbreakas överhuvudtaget.

Kör raspbmc (som är det rekommenderade sättet att köra XBMC på Raspberry Pi - även av XBMC själva), du behöver inga Linux-kunskaper:

http://www.raspbmc.com/wiki/user/windows-installation/

Visa signatur

Den kanske är liten, men den luktar som en stor...