Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Fel på mina RAM

Hej SWEC.
Jag har vid några tillfällen fått BSOD p.ga MEMORY_MANAGEMENT, så jag bestämde mig för att köra minnesdiagnostik. Det säger mig att: Fel på maskinvaran har upptäckts. Du måste kontakta datorns tillverkare för att identifiera och reparera felen.
Vad ska jag göra? Jag har 4 st Corsair Vengeance 4GB 1600 MHz köpta på Proshop i september.

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Kör memtest med alla och sedan en sticka i taget..
Du laddar enklast ner det och installerar det på ett USB-minne som du bootar med.

Det kan vara fel på en sticka eller flera, men det är ju dumt att byta ut alla, om man inte måste.

Då de är köpta i höstas har du ju garanti kvar, så det är väl bara att kolla om de är trasiga och kontakta de du köpt dem av.
Hade också fel på en sticka när jag köpte mina 4x4GB, och de jag köpte av ville jag skulle skicka tillbaka allihopa.

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av DaBone:

Kör memtest med alla och sedan en sticka i taget..
Du laddar enklast ner det och installerar det på ett USB-minne som du bootar med.

Det kan vara fel på en sticka eller flera, men det är ju dumt att byta ut alla, om man inte måste.

Då de är köpta i höstas har du ju garanti kvar, så det är väl bara att kolla om de är trasiga och kontakta de du köpt dem av.
Hade också fel på en sticka när jag köpte mina 4x4GB, och de jag köpte av ville jag skulle skicka tillbaka allihopa.

Tack. Det var fel på någon av stickorna, kände inte att det var nödvändigt att prova en i taget p.ga att de såldes tillsammans...
Jag vill reklamera minnena. På Proshops avdelning för reklamation står följande:

PROSHOP GÖR DIG UPPMÄRKSAM PÅ FÖLJANDE:
Vid retur av defekta eller felaktiga varor till Proshop, där inga fel kan konstateras, skickas varan tillbaka till kunden, inklusive en testavgift. Man blir också debiterad testavgift om orsaken till defekten eller felet är felbehandling eller fysisk skada, såsom vattenskada eller liknande.

Testavgiften är 500 sek/tim inkl. moms. Testavgiften beräknas på den tid som gått åt till test och felsökning.

Skickas varan in för reklamation inom 14 dagar efter köpet, förlängs ångerrättsperioden tills varan är i dina händer igen. Du görs i den anledningen ocskå uppmärksam på, att du debiteras testavgift, om fel ej hittas på varan.

Varan skall returneras snabbast möjligt efter RMA-nummer upprättats .

Returpaket udan RMA-nummer på behandlas manuellt och behandlingstiden kan därmed förlängas.

Vi förbehåller oss rätten att vidaresälja varor, som ej avhämtats, inom 3 månader efter avslutning av reparationen.

Vi förbehåller oss rätten att vidaresälja varor som kommer i retur till oss efter första framsändningsförsöket, om det inte avtalas en ny försändelse eller avhämtning, inom 3 månader efter reparationen avslutats.

Varor ombedes returneras i originalemballage. Inget bör skrivas eller klistras på originalemballaget. Orsaken till detta är att en del varor ej kan räknas vara returnerade i väsentligt samma skick, om originalemballaget är skadat eller bortkommet. Kom därför ihåg att alltid spara emballaget tills du är säker på att du önskar behålla varan.

Om du önskar att använda dig av din 14 dagars ångerrätt och det handlar om en bärbar eller stationär pc eller liknande, skall allt tillbehör dvs. cd, manualer osv. skickas med. Vidare skall software(ex. windows) ej vara använt eller aktiveret. Om softwaren har varit använd eller aktiverad betraktas varan ej, som i väsentligt samma skick, varav ångerrätten bortfaller.

Varor som returneras mot förskottsbetalning eller som skickas utan porto mottages ej av Proshop.

Tänk om det är t.ex. mitt moderkorts DIMM slots som är paj? Jag känner ingen lust att betala 500kr i timmen för något...

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Mar 2011

Om du vill testa om det är moderkortet, så pröver du en sticka i taget och när du har en trasig sticka pröver du den i en annan slot, tills du prövat alla. Sen prövar du med ett sticka som var hel..

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS415+ 32TB