Bör jag byta upp mig från en amd till en intel?

Permalänk

Bör jag byta upp mig från en amd till en intel?

Hej!

Sitter och funderar på om det är värt prestanda mässit att byta ut min amd phenom II 1075T cpu till en i7a (och isf vad skulle ni rekommendera).

För nuvarande upplever jag en del lagg i vissa prestanda krävande spel och ligger i snitt på 30-45 fps på höga inställnigar , som jag anser är ganska laggit... (spelar spel så som far cry 3, borderlands 2, guild wars 2.)

Mina övriga komponenter är
gtx 660 ti
16gig 1600mhz ddr3
240gigs ssd från ocz
Som drivs av ett 700w nät agg

Så min fråga är om jag kommer att kunna köra mina spel med ett högre fps antal om jag byter min gammla cpu till en intel

(ni får förövrigt ursäkta min urkassa stavning

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk

Nja, jag själv skulle inte gjort uppgraderingen då du inte får ut något nämnvärt förutom möjligen i spel om alla planeter står i zenit, 4 SF2200 SSDer i raid och dubbla 7990 i CF med ett 680 som PhysX

Då kanske en ny processor är på sin plats! Men har du ett 660Ti så skulle jag säga nej

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på ett till GTX660Ti och ny kylare till CPUn istället.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Lägg pengarna på ett till GTX660Ti och ny kylare till CPUn istället.

Har en vatten kylarare redan installerat till cpu'n
Och tror inte att det beror på min gpu heller.
För om jag överklockar gpun så får jag ingen prestanda boost ut av det ändå.
Enligt statistiken jag har fått ut av att köra spel så är det ytterst få tillfällen som grafikkortet är maxat. Så tror inte att att det kommer göra någon större skillnad att köra i SLI

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort.Asus z390-i || CPU. Intel Core i7 9700K "OC 5,0 Ghz" || Minne:32gb 3200Mhz. ||Nätagg: Phanteks Revolt Pro 1000W || OS w10pro || GPU: Nvidia RTX 3080 MSI GAMING X TRIO Monitor:Asus ROG Swift PG348Q #3440x1440@100htz

Permalänk
Skrivet av zetazhipp:

Har en vatten kylarare redan installerat till cpu'n
Och tror inte att det beror på min gpu heller.
För om jag överklockar gpun så får jag ingen prestanda boost ut av det ändå.
Enligt statistiken jag har fått ut av att köra spel så är det ytterst få tillfällen som grafikkortet är maxat. Så tror inte att att det kommer göra någon större skillnad att köra i SLI

Skickades från m.sweclockers.com

Vad ligger din cpu load på?

Permalänk
Skrivet av zetazhipp:

Har en vatten kylarare redan installerat till cpu'n
Och tror inte att det beror på min gpu heller.
För om jag överklockar gpun så får jag ingen prestanda boost ut av det ändå.
Enligt statistiken jag har fått ut av att köra spel så är det ytterst få tillfällen som grafikkortet är maxat. Så tror inte att att det kommer göra någon större skillnad att köra i SLI

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar konstigt att din GPU sällan är belastad till 100% i de spel du nämner. Ta och spela några rundor och se till att ha något/några program igång som kan logga hur du använder ditt system. Så att du får faktiska siffror på vad ditt system gör. Har du en konstant CPU-belastning på ca 100% men inte på din GPU så bör du kolla om du har något annat igång, dvs vad har du för andra program igång förutom spelet. Din processor borde inte vara en flaskhals för din GPU.
Kolla även upp att du har x16 så att ditt grafikkort inte sitter i fel slot på moderkortet, det kan du göra med GPU-Z (glöm inte att ha belastning på kortet så att energisparfunktioner inte sänker hastgheten).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Inaktiv

Med ett 660Ti är det inte värt.

Skickades från m.sweclockers.com