Permalänk
Medlem

uppgradering phenom vs fx

Hej!

Min nuvarande dator är en amd phenom II x4 940 am2+ moderkort, tyvärr har den nu slutat fungera, ingen bild till skärmen. Jag har provat att plocka ut grafikkort etc och har ett vagt minne av att det var något felmeddelande från bios för ett tag sedan, vilket fall som helst är det troligt att moderkortet är problemet så nu måste jag köpa nytt.

Jag vill inte spendera mer än nödvändigt och har pendlat mellan en ny phenom II x4 965 med moderkort och nya minnen för cirka 1500 kronor alternativt en bättre rigg med fx processor för cirka 3500. Jag använder mest datorn för programmering (web) och lite spel då och då (wot, fallout 3). Mitt grafikkort är ett 5770.

Mitt problem är att jag inte kan komma fram till om det är värt för mina behov att betala nästan 2000 extra för den ökade prestandan, jag har läst test och tittat på grafer etc men det blir jag inte direkt klokare av eftersom det bara är poäng som är svårt att översätta till den verklighet som jag använder datorn i .

Jag kan också tillägga att jag var ganska nöjd med prestandan på datorn innan den gick sönder och den flöt på fint, hade inte detta hänt hade jag troligen uppgraderat med nytt grafikkort istället.

Ett annat problem med fx-serien är att det är sjukt svårt att hitta ett lämpligt moderkort som funkar out of the box, jag är lite bekymrad för att biosen inte ska stödja fx utan uppgradering och då måste jag väl ha en gammal processor.

Med vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem

knappast värt de om du inte behöver fler fps. De bästa du kan göra är att leta upp något begagnat på marknaden här o sen köpa en ssd. Dock vet jag itne om du använder program som drar nytta av 4+ trådar?

Permalänk
Medlem

Kanske var lite otydlig, min nuvarande dator är sönder och eftersom det är am2+ moderkort/cpu så det måste köpas nytt =( . ssd köpte jag för ett tag sedan och det gav ett helt sjukt lyft. Jag använder mest visual studio, lite photoshop och aptana.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Tänkte att jag kanske skulle uppdatera vad som hände med mina inköp vem vet intresse kanske finns. Jag köpte pheonom x4 965 be tillsammans med moderkort Asus M5A97 R2.0 och nya minnen samt en 2 tb hårddisk estremt bra pris på allt får jag säga. Datorn fungerar nu fint igen och jag är nöjd eftersom jag aldrig gjort en sådan står operation.
Moderkortet stödjer också uppgradering till fx cpu om jag önskar i framtiden vilket troligen blir nästa uppgradering om jag inte byter grafikkort innan förstås.

Jag hade såklart tänkt att göra en nuinstallation av windows men intressant nog fungerar windows 8 helt ok trots byte av hårdvara, en liten uppdatering när jag startade upp datorn när ny hårdvara hittades bara, jag är mycket imponerad av microsofts arbete med windows 8! Mycket bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microsofter:

Hej igen!

Tänkte att jag kanske skulle uppdatera vad som hände med mina inköp vem vet intresse kanske finns. Jag köpte pheonom x4 965 be tillsammans med moderkort Asus M5A97 R2.0 och nya minnen samt en 2 tb hårddisk estremt bra pris på allt får jag säga. Datorn fungerar nu fint igen och jag är nöjd eftersom jag aldrig gjort en sådan står operation.
Moderkortet stödjer också uppgradering till fx cpu om jag önskar i framtiden vilket troligen blir nästa uppgradering om jag inte byter grafikkort innan förstås.

Jag hade såklart tänkt att göra en nuinstallation av windows men intressant nog fungerar windows 8 helt ok trots byte av hårdvara, en liten uppdatering när jag startade upp datorn när ny hårdvara hittades bara, jag är mycket imponerad av microsofts arbete med windows 8! Mycket bra.

Mitt tips är att byta grafikkortet före CPUn.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Nytt grafikkort får bli nästa steg, får se vad det blir då, mitt 5770 börjar kännas lite klent. Jag ser att du har en 8320 i din signatur, känner du dig nöjd med den? I nuläget känns det som att vi köper prestanda som inte används fullt ut ändå och amd upplever jag som mkt prisvärd i det läget, fx serien har följt med intresse och hoppas verkligen amd får till det. Innan jag köpte mina delar pratade jag med en datorbutik där de sade sig rekommendera Intel sina kunder, kanske är så i flera butiker och då är det inte svårt att förstå att amd har stora problem, prestandan med amd borde vara mer ön tillräcklig för de flesta och med tex 5800k för man helt ok grafik oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av microsofter:

Tack för tipset! Nytt grafikkort får bli nästa steg, får se vad det blir då, mitt 5770 börjar kännas lite klent. Jag ser att du har en 8320 i din signatur, känner du dig nöjd med den? I nuläget känns det som att vi köper prestanda som inte används fullt ut ändå och amd upplever jag som mkt prisvärd i det läget, fx serien har följt med intresse och hoppas verkligen amd får till det. Innan jag köpte mina delar pratade jag med en datorbutik där de sade sig rekommendera Intel sina kunder, kanske är så i flera butiker och då är det inte svårt att förstå att amd har stora problem, prestandan med amd borde vara mer ön tillräcklig för de flesta och med tex 5800k för man helt ok grafik oxå

Riktigt nöjd med den! Presterar riktigt bra, kostar 1400 spänn och har 8 kärnor som gör den framtidssäker iom framtida uppdateringar.