Vem är "skyldig"? CDON eller Ubisoft?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Vem är "skyldig"? CDON eller Ubisoft?

Hej.

Jag ska börja med att säga att detta är inget stort problem, snarare tycker jag det är lite smått humoristiskt, då det handlar om 29:-, så det är mest en princip-fråga för mig nu.

I mellandagarna passade jag på att köpa ett billigt spel av CDON, samt att nyttja en av deras jul-50:- koder.
Då jag till skillnad från vissa andra inte vill att CDON ska betala för mitt spel, så valde jag ett spel som faktiskt kostade lite (Heroes VI, jag är en stor Heroes-fan.).
Slutsumman för mig: 29:-

Problemet kom när det visade sig att jag inte fick med någon manual med spelet, och därmed heller ingen CD-key/Authentications-key att använda på Uplay.

Jag kontaktade CDON i Tisdags, som efter ~24 timmar gav mig ett svar där dom sa åt mig att kontakta Ubisofts support.

Jag kontakade Ubisofts support , och efter att ha skickat lite bilder och svarat på deras frågor kommer dom fram till att det är CDON som ska lösa det åt mig (derp...) : "Please go back to the retailer and ask for the key. They have to give you the key. The sell you incomplete product. You have the rights for it. Please contact them and be patient."

Så nu har jag skrivit till CDON (igen), och förklarat Ubisofts ståndpunkt, och frågade även om det inte bara vore bäst om CDON skickade en ny kopia av Heroes VI till mig (denna gången med manualen i boxen), då det rör sig om struntsummor.

Jag väntar nu på svar, men jag "oroar" mig över att CDON kommer tvär-vägra och återigen skylla på Ubisoft.

Så nu är frågan simpel: Vem bär egentligen ansvaret för att jag ska få rätt vara?

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Origin
Registrerad
Aug 2003

CDON

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Jan 2010

Felet är helt klart CDON, då spelet tydligen kräver CD-key/Authentications-key. Att inte skicka med dessa uppgifter är bara fel, även att det är hämtat elektroniskt och att uppgifterna finns på manualen.

//Freezer

Corsair Carbide 200R, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 760, 16 GB Corsair Vengeance, Samsung 960 Evo 512GB, HDD *7, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
HP ProBook 6560b, Win 10 Pro 64bit
*Citera om du vill ha svar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Sep 2003

Jag var med om detsamma för ett par år sedan med cdon. Slutade med att jag skickade tillbaka spelet och beställde ett nytt. Då var förpackningen fullständig. Jag börjar undra om någon öppnar spelen på cdon o stjäl nycklarna.

AMD Ryzen 2600x, Asus Rog Strix B450-F Gaming, KFA2 Hof Extreme DDR4-4000MHz 2 x 8Gb, EVGA GeForce GTX1060,Kingston Hyper X Savage 240Gb SSD, Fractal Design Define R4, Fractal Design Newton R3 600w

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

CDONs kundservice är lite skumm skall jag erkänna. Detta säger jag efter enbart ett möte med dem. Men ja CDON kan nog ha nå skumt folk anställda men min dator blev 600kr billigare via dem så jag klagar inte allt för mycket

Inet gratis frakt
T220 | X-Fi Titanium HD | GTX 680 DirectCU II TOP | 3770K | Ripjaws 8GB 2133MHz | 520 240GB | Red 32TB | Maximus V Gene | AX 750W | Tempest | Win7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

CDON är skit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

CDON's fel, utan tvekan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Ubisofts fel, så länge plasten inte var sprättad och så på spelet när du fick det. Däremot är det CDON som återförsäljare som har ansvaret och i sin tur får lösa det mot Ubisoft, så det är CDON som ska lösa det åt dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Minsc S2:

Hej.

Jag ska börja med att säga att detta är inget stort problem, snarare tycker jag det är lite smått humoristiskt, då det handlar om 29:-, så det är mest en princip-fråga för mig nu.

I mellandagarna passade jag på att köpa ett billigt spel av CDON, samt att nyttja en av deras jul-50:- koder.
Då jag till skillnad från vissa andra inte vill att CDON ska betala för mitt spel, så valde jag ett spel som faktiskt kostade lite (Heroes VI, jag är en stor Heroes-fan.).
Slutsumman för mig: 29:-

Problemet kom när det visade sig att jag inte fick med någon manual med spelet, och därmed heller ingen CD-key/Authentications-key att använda på Uplay.

Jag kontaktade CDON i Tisdags, som efter ~24 timmar gav mig ett svar där dom sa åt mig att kontakta Ubisofts support.

Jag kontakade Ubisofts support , och efter att ha skickat lite bilder och svarat på deras frågor kommer dom fram till att det är CDON som ska lösa det åt mig (derp...) : "Please go back to the retailer and ask for the key. They have to give you the key. The sell you incomplete product. You have the rights for it. Please contact them and be patient."

Så nu har jag skrivit till CDON (igen), och förklarat Ubisofts ståndpunkt, och frågade även om det inte bara vore bäst om CDON skickade en ny kopia av Heroes VI till mig (denna gången med manualen i boxen), då det rör sig om struntsummor.

Jag väntar nu på svar, men jag "oroar" mig över att CDON kommer tvär-vägra och återigen skylla på Ubisoft.

Så nu är frågan simpel: Vem bär egentligen ansvaret för att jag ska få rätt vara?

Var det plast runt fodralet så är felet Ubisofts, men det är fortfarande CDON som ska lösa det åt dig och därefter lösa det med ubisoft själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Jag minns faktiskt inte om spelet var inplastat, men jag tror att det var det.

Jag är också av den åsikten att det är Ubisofts fel i grund och botten, men att det är CDON som ska lösa det åt mig.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjollträsk
Registrerad
Jul 2001

När du köper något av cdon så ingår du ett avtal med CDON och inte med Ubisoft så det är definitivt CDON som ska lösa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Fått svar av CDON nu, och spelet är så klart slutsålt, och de får inte in fler.
Däremot kunde jag returera varan och få tillbaka mina 29 kronor. Det var inte tu tal om att ge mig en digital version av spelet.
(Som av någon anledning kostar 299:- när den analoga versionen inklusive frakt gick på 79:-...)

Tror inte jag orkar mecka med retur-ärenden för 29:-, så jag låter det helt enkelt bero.
Vem vet, om CDON hade erbjudit sig att ge mig en ny kopia i tisdags när jag kontaktade dom, istället för att be mig att vänta på Ubisoft i 5 dagar så kanske dom hade haft en kopia kvar.

Jag är inte sur på CDON (vad är 29 kronor liksom), men jag tycker att de kunde skött ärendet betydligt snabbare.
Detta var mitt första köp hos CDON, och antagligen mitt sista också.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Minsc S2:

<se ovan>

Ja CDON är helt klart värdelösa att handskas med, börjar bli ganska trött på dem. Hade ett supportärende som tog ett halvår förra året och just nu väntar jag på ett till där jag inte har hört ett ljud på flera veckor.

Om det inte är riktigt billigt så kommer jag nog inte heller handla från dem igen

Trädvy Permalänk
Master of Overkill
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Blargmode:

Ja CDON är helt klart värdelösa att handskas med, börjar bli ganska trött på dem. Hade ett supportärende som tog ett halvår förra året och just nu väntar jag på ett till där jag inte har hört ett ljud på flera veckor.

Om det inte är riktigt billigt så kommer jag nog inte heller handla från dem igen

Tycker att det är synd att man blir bemött så där

Jag har köpt väldigt mycket av CDON och bara fått bra respons.

Tex 2 moderkort som hade pinnarna av skicka in och fick nytt efter 2 dagar sen skrev dom mail att det va fel på dom.

Hoppas att dom bättrar sig jag kanske har tur ^^

CASE Hex Gear R80 CPU 8700k @5.2GHz GPU GTX 1080 RAM G.Skill Trident Z RGB 4266MHz CL19 @ 3733 CL14 + 128GB Corsair Dominator Platinum PSU EVGA T2 1600W SSD 900p 280GB PCI, 860 Pro total 8TB Headphones DT990 250Ω Screen ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz G-SYNC Asus 32" Curved ROG Swift XG32VQ FREE-SYNC
Motherboard MSI Z370 GODLIKE GAMING -One Board to Rule Them All Watercooling 360+480 Hardware Labs Black Ice SR2 White 8 Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Nov 2005

Kontakta Josefin i CDON-tråden, hänvisa till denna tråden. Glöm inte att nämna order-nummer också. Funkar inte det så har du iaf försökt allt.

Corsair Obsidian 650D / Silverstone Strider 1200w / Intel 2600K / Corsair H100 / ASUS Sabertooth Z77 / Corsair Vengeance 1866mhz 16GB / 2x Intel 520 240GB Raid0 / 5x WD 3TB / 2x Seagate 4TB / 2x GTX 680 4GB SLI / Philips BDM4065UC
Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Trädvy Permalänk
Cdon.com
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2009

Hej hej

Jag har pratat med vår spelavdelning och UbiSoft, vi löser det om du PMar mig ditt ordernummer, Minsc S2.

MVH Josefin