Eyetracking för Windows 8! Go or no?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

Eyetracking för Windows 8! Go or no?

Såg just denna video från The Verge av Tobii Rex, en apparat som håller koll på dina ögon och utför keypress efter där du kollar samt tryck på samma tangent. De har en liten demonstration i denna video

Ser ut att fungera riktigt bra, och tror det kan bli en bra tillgång till Windows 8, samt tillföra lite motargument gällade att Windows 8 är ett touchscreen OS. Nu kan man utnyttja designen utan att ha en touchscreen. Dessvärre så måste man ju fortfarande använda en tangent, men att snabbt kunna navigera med ögat verkar vara något, hoppas bara dom lägger in swipe movments också.

Vad tror ni? Är det något för er och skulle ni köpa det?

Jag skulle nog göra det om priset är det rätta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Reyintaz:

Verkar som en kul idé.
Har väldigt svårt att tro att det skulle kunna fungera med glasögon dock (reflektioner för skärm etc).
Så det är nog inget för mig, känns inte helt genomtänkt ändå.

Citera så att jag hittar tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Reyintaz:

Dessvärre så måste man ju fortfarande använda en tangent, men att snabbt kunna navigera med ögat verkar vara något.

Verkar som om inputen bara emulerar musen(t.ex. i Maps), så de vanliga musknapparna kanske går lika bra att använda. Känns aningen mer "hemma" än att klicka med delete.

Funkar det så(och dessutom bra) så är detta sjukt intressant! Man tittar ju ofta på just det man vill klicka på.
Det kan ju dock vara lite jobbigt med en muspekare över all text man vill läsa, men fungerar det riktigt bra lär man å andra sidan inte behöva någon pekare alls..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Azured:

Verkar som en kul idé.
Har väldigt svårt att tro att det skulle kunna fungera med glasögon dock (reflektioner för skärm etc).
Så det är nog inget för mig, känns inte helt genomtänkt ändå.

Har också glasögon och funderade på det också. Kan bli intressant att se hur det går med det

Skrivet av dagbro:

Verkar som om inputen bara emulerar musen(t.ex. i Maps), så de vanliga musknapparna kanske går lika bra att använda. Känns aningen mer "hemma" än att klicka med delete.

Funkar det så(och dessutom bra) så är detta sjukt intressant! Man tittar ju ofta på just det man vill klicka på.
Det kan ju dock vara lite jobbigt med en muspekare över all text man vill läsa, men fungerar det riktigt bra lär man å andra sidan inte behöva någon pekare alls..

Exakt, det verkar vara en input av emulering av musen som sker, men på videon så ser jag inte att muspekaren flyttar på sig vilket gör det hela intressant.

Eftersom man redan kollar på allt men klickar på (Man kanske inte förstår det själv), så tror jag att navigering kan ske extremt fort, då våra ögon kan byta område extremt snabbt, samt att beroende på hur bra trackingen är, så kan du få extremt snabba och precisa handlingar. Problemet idag med en mus är ju att du kan antagligen röra musen för långt eller kort om du ska från en ikon till en annan så fort som möjligt. Detta kan nog inte hända om precsisionen på trackingen är i världsklass för att ögonen är så snabba och bra.

Undra om det kan ändra hur man spelar spel? T ex BF3 eller Starcraft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011

Tvivlar på att det skulle gå att använda rakt av till FPS-spel eftersom dessa kräver en relativ* input och inte en absolut**. Till RTS kan det säkert göra underverk om det är bara är tillräckligt snabbt och exakt.

* flyttar pekaren X antal punkter eller vrider siktet X grader
** flyttar pekaren till punkten A

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Jag tror det står eller faller på tre saker;

1) Hur exakt är det? Kommer en så stor andel klick/tangentnedslag bli felaktiga att det blir ett irritationsmoment? Kommer den registrera en massa slumpmässiga ögonrörelser och göra en massa saker du inte menade att trigga, med andra ord, kan man använda ögonen naturligt, eller måste man hela tiden aktivt ta hänsyn till att man har ögonavläsningen igång?

2) Är det något man kan använda mer eller mindre intuitivt, eller måste man lära sig det? Om det senare, kommer det krävas någon betydande mängd övning innan man når en så liten felfrekvens att man inte hellre använder tangentbord/mus?

3) Hur är det med användbarheten? Blir det på något vis lättare att kontrollera datorn, eller är det bara ännu en i raden av coola, men i slutändan ganska opraktiska kontrollmetoder?

Apropå alternativa kontrollmetoder har jag ii övrigt själv haft funderingar på om man skulle börja lära sig att fippla med Kinect, vore ganska awesome att kontrollera HTPC:n med handrörelser. Det känns på nåt sätt mycket mer doable att få det att fungera på ett vettigt vis.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

På lone star clash hade de http://gaming.mirametrix.com/ så man såg vart spelarna tittade, såg ut att vara snabbt nog för RTS(sc2).

Skulle älska något sånt här om det var snabbt nog

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av kaput:

1) Hur exakt är det? Kommer en så stor andel klick/tangentnedslag bli felaktiga att det blir ett irritationsmoment? Kommer den registrera en massa slumpmässiga ögonrörelser och göra en massa saker du inte menade att trigga, med andra ord, kan man använda ögonen naturligt, eller måste man hela tiden aktivt ta hänsyn till att man har ögonavläsningen igång?

Inte tillräckligt exakt. Detta är dock en uppdaterad version av det som jag har testat men principen är densamma och funktionalitet har funnits i ganska många år (jag testade för första gången för 4 år sedan och inte mycket hade hänt när jag testade för ett halvår sedan. Alltså, självklart är det massor under ytan som har hänt men inte mycket som märktes vid ~30mins användning).
Det är definitivt inte bra nog för att navigera i en text eller något i liknande storlek. Styr man musen med "ögonstyrning" så hoppar den fram och tillbaks, ikonerna i Windows 8 skulle förmodligen fungera hyfsat (24" 1920x1200).

Skrivet av kaput:

2) Är det något man kan använda mer eller mindre intuitivt, eller måste man lära sig det? Om det senare, kommer det krävas någon betydande mängd övning innan man når en så liten felfrekvens att man inte hellre använder tangentbord/mus?

Inlärningsperioden är så gott som noll, men såklart kommer man behöva öva för att det ska bli effektivare än vad mus+tangentbord är.
Ögonstyrningen måste däremot kalibreras och ju mer du rör dig från din utgångsposition desto sämre blir ögonstyrningen. (första gången jag testade var man tvngen att sitta så gott som blixtstilla detta har dock utvecklats en hel del)

Alla mina svar baserar sig uppenbarligen på egna erfarenheter och det är inte just denna produkt som jag har testat (duh) varför mina svar kan vara helt uppåt väggarna. Så citera mig inte om jag skulle ha helt fel.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av kaput:

3) Hur är det med användbarheten? Blir det på något vis lättare att kontrollera datorn, eller är det bara ännu en i raden av coola, men i slutändan ganska opraktiska kontrollmetoder?

Apropå alternativa kontrollmetoder har jag ii övrigt själv haft funderingar på om man skulle börja lära sig att fippla med Kinect, vore ganska awesome att kontrollera HTPC:n med handrörelser. Det känns på nåt sätt mycket mer doable att få det att fungera på ett vettigt vis.

Om detta fungerar riktigt bra kommer man, som jag ser det, antagligen bara ta bort själva musrörelsen från sekvensen "titta på något, flytta muspekaren och klicka". Jag tror inte att jag skulle behöva någon längre träningsperiod för att klara av detta

Ang. att aktivt behöva ta hänsyn till ögonläsning; du behöver väl inte ta någon hänsyn till vart du flyttar muspekaren idag, så länge du inte klickar?

Jag känner personligen att detta vore rejält mycket mer användbart än både touch och rörelseinput någonsin kommer att vara. Båda dessa gimmickar är ett rent skämt när det gäller ergonomi och användbarhet vid skrivbordet (men de har naturligtvis sina platser; touch i fickan och rörelse i TV-soffan).

anden12; Tråkigt(men rätt väntat) att det inte fungerade så bra!

Kanske går det att flytta pekaren till rätt "ballpark" och lämna finkontrollen till musen. Det borde ändå spara en del tid.
Här kommer dock problemet med att läsa texter tillbaka eftersom man måste ha en muspekare..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av kaput:

1. Du har alltid, änsålänge, fortfarande en knapp såsom musen för att trigga knappen, bara att du inte behöver använda din hand för att styra längre. I videon så verkade det vara ganska precis, men det är fortfarande en fråga om man kan trycka på länkar i textsammanhang.

2. Tror inte man behöver lära sig det, eftersom vi redan använder det mesta av dess funktioner utan att tänka på det. Vi kollar alltid på vart våran mus är och vart vi klickar.

3. Jag skulle vilja använda en eyetracker för att ha det som en combo med musen vid datorn. Delvis för en övergångsfas, och för att ibland (spel främst tror jag), så är musen överlägset. Men för enkel surfing, så skulle jag lätt kunna dissa musen.

Skrivet av anden12:

Inte tillräckligt exakt. Detta är dock en uppdaterad version av det som jag har testat men principen är densamma och funktionalitet har funnits i ganska många år (jag testade för första gången för 4 år sedan och inte mycket hade hänt när jag testade för ett halvår sedan. Alltså, självklart är det massor under ytan som har hänt men inte mycket som märktes vid ~30mins användning).
Det är definitivt inte bra nog för att navigera i en text eller något i liknande storlek. Styr man musen med "ögonstyrning" så hoppar den fram och tillbaks, ikonerna i Windows 8 skulle förmodligen fungera hyfsat (24" 1920x1200).

Inlärningsperioden är så gott som noll, men såklart kommer man behöva öva för att det ska bli effektivare än vad mus+tangentbord är.
Ögonstyrningen måste däremot kalibreras och ju mer du rör dig från din utgångsposition desto sämre blir ögonstyrningen. (första gången jag testade var man tvngen att sitta så gott som blixtstilla detta har dock utvecklats en hel del)

Alla mina svar baserar sig uppenbarligen på egna erfarenheter och det är inte just denna produkt som jag har testat (duh) varför mina svar kan vara helt uppåt väggarna. Så citera mig inte om jag skulle ha helt fel.

De sa i videon att de hade testat föregångaren till den produkten förra året, och att denna var mycket mer exakt. Så jag har goda förhoppningar om produkten ska släppas i mitten av 2013.