Black screen i windows, men funkar i felsäkert?!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
l
Registrerad
Mar 2007

Black screen i windows, men funkar i felsäkert?!

Hej,

Jag sitter med en acer 3820tg med ett integrerat grafikkort samt ett HD5650. Helt utan förvarning gick det helt plötsligt inte att komma in i Windows.. Windows loggan tickade på lite väl länge för att sedan bli en black screen. Jag testade därför att koppla in en extern skärm vilket funkade alldeles utmärkt. Startar jag upp datorn i felsäkertläge funkar den interna skärmen alldeles utmärkt, så min slutsats var/är att det måste vara något skumt med drivrutinerna. -> tog bort gamla, laddade ner nya -> samma resultat.

Gjorde en hardcore återställning, d.v.s så nära en ren formatering man kan komma, all gammal data är således borta. Märkligt nog är det fortfarande samma problem. (Jag har också ett vagt minne av att detta problem föresten kan ha kommit i samband med en Windows update, men om detta nu vore fallet borde återställningen ha åtgärdat det kan man ju tycka.

Värt att notera är att även när jag enbart kör på det integrerade kortet så kommer den in i Windows osv, jag hör alltså det klassiska Windows startljudet osv så allt fungerar bara det att bilden på den interna skärmen inte vill infinna sig.

Min intuitiva känsla var att det integrerade grafikkortet är bränt men i och med att det funkar i felsäkertläge känns det ju mer som ett "mjukvarufel". Jag behöver mer inspiration i min felsökning, så vad säger ni experter?

Tack på förhand!

Acer 3820TG| i5 2.4 ghz @ 3.2 ghz |Ati 5650 @ 715/1040 1 GB| 4 gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008

Det kan vara så att du har rätt, men att när windows startar i felsäkert läge ligger inte grafikkortet på full-effekt läge och därmed funkar... Jag har själv varit med om en liknande händelse med ett 6870 i desktop dator (extrema artefakter i windows, inte ett spår i felsäkert läge).

Intel 2600k @ 4.6GHz || Zalman CNPS9700NT || ASUS R9 290X DCII || ASUS P8Z77-V Pro || Corsair XMS3 1600MHz CL9 4x4GB || Corsair AX850 || OCZ Vertex2 120GB SSD || Intel 535 240GB SSD (spel) || 10TB Lagring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2009

Ominstallera Windows 8 helt och hållet om du har det och gå in på grafikkortet tillverkarens sida och ladda ner de nya drivrutinerna. Windows 7-8 uppgradering fungerar pissdåligt med tanke på de nya grafikkortsdrivrutinerna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
l
Registrerad
Mar 2007

Jag har Windows 7 home premium just nu problemet är att jag inte har någon cd läsare i datorn så en riktig formatering blir lite svårt då jag inte har något usb minne större än 4 gb i dagsläget.

Vad tror nu om att flasha om bios? Tror ni detkan hjälpa eller är det bara onödigt jobb?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
l
Registrerad
Mar 2007

Nu har jag, efter att ha inaktiverat ati grafikkortet i enhetshanteraren har jag fått liv i skärmen. Det märkliga är att den fortfarande verkar gå på det grafikkortet fläkten från den går nämligen samt att man kan koppla in den till en extern skärm vilket inte går med det integrerade.. fattar ingenting.