Permalänk
Medlem

Bör jag vara rädd för detta?

Jag har knappt någon kunskap om chipset hit och dit, men igår blev jag ganska rädd.
Igår satt jag och lirade Planetside 2 med några polare, och efter en respawn så började grafiken bli väldigt hackig. Detta har hänt förut och då har det lösts genom att bara starta om spelet, har även hänt för andra jag känner. Nyligen så installerade jag SpeedFan för att undersöka ett par blåskärmar, så jag drog igång SpeedFan innan jag tänkte starta spelet igen och blev förskräckt.

Temp2 (som enligt lite googlande är ett chipset, möjligtvis northbridge) låg på 172(!!!) grader celsius. Alla de andra temperaturerna låg runt 40-50 som de brukar under full load så jag tänkte att det måste stå fel. Denna Temp2 sjönk till cirka 60 grader på 5-10 minuter men jag lät den vila resten av kvällen ändå.

Imorse så loggade jag in på WoW och pillade lite, och kollade på SpeedFan efter kanske 20 mins spelande för att kolla, då låg samma Temp2 på 120 grader, och likt igår så sjönk den ner till 50-60 celsius strax efter jag stängt av spelet. Bör säga att jag spelade WoW i flera timmar igår utan problem, har knappt haft några problem alls med denna PC faktiskt.

Rigg:
Win7 64-bit
MSI P67S-C43 REV B3
Corsair Vengeamce CL9 2x4096gb
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Inget är klockat eller mixtrat med på annat vis. Kylningen är standard boxad cpu kylare, 2st eftermarknads 80mm som blåser ut ur baksidan på chassit.
Chassit är ett gammalt midtower, som står på golvet under mitt skrivbord, med klart bakåt

1, Kan det ens ha varit 172 grader varmt någonstans på mitt moderkort?
2, Är det farligt?
3, Vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

Om det skulle ha varit 172grader så skulle du inte ha kunnat skriva detta nu och därmed skulle du har varit utan fungerad dator. Mycket möjligt att sensorn är defekt eller programmet du använder läser helt galet.

Edit: speedfan är inget man kan rekomendera, kan du testa med hw monitor eller everest.

Permalänk
Medlem

Pröva gärna ett annat mätverktyg, tillexempel HWmonitor och se om du får samma temperatur.
Jag tycker det verkar långsökt att det verkligen skulle vara 172grader.

Men hur som helst så är det antagligen dags att rensa lite damm om du har höga temperaturer när datorn är under last.

Koppla ur datorn helt och ta bort damm från kylflänsar och fläktar, förslagsvis med en luft-på-burk men bommulls tops fungerar även.
Undvik dammsugning då det kan skada komponenter.
Kolla även efteråt med öppen chassisida att alla fläktar snurrar som de ska.

Har du bara 2 chassifläktar i datorn bör du flytta ena så att den suger in luft ( tillexempel till fronten av chassit).
När man har fler utblås fläktar så är det lätt att datorn dammsuger upp onödigt många dammråttor och annat smuts från golvet och omgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pintis:

Jag har knappt någon kunskap om chipset hit och dit, men igår blev jag ganska rädd.
Igår satt jag och lirade Planetside 2 med några polare, och efter en respawn så började grafiken bli väldigt hackig. Detta har hänt förut och då har det lösts genom att bara starta om spelet, har även hänt för andra jag känner. Nyligen så installerade jag SpeedFan för att undersöka ett par blåskärmar, så jag drog igång SpeedFan innan jag tänkte starta spelet igen och blev förskräckt.

Temp2 (som enligt lite googlande är ett chipset, möjligtvis northbridge) låg på 172(!!!) grader celsius. Alla de andra temperaturerna låg runt 40-50 som de brukar under full load så jag tänkte att det måste stå fel. Denna Temp2 sjönk till cirka 60 grader på 5-10 minuter men jag lät den vila resten av kvällen ändå.

Imorse så loggade jag in på WoW och pillade lite, och kollade på SpeedFan efter kanske 20 mins spelande för att kolla, då låg samma Temp2 på 120 grader, och likt igår så sjönk den ner till 50-60 celsius strax efter jag stängt av spelet. Bör säga att jag spelade WoW i flera timmar igår utan problem, har knappt haft några problem alls med denna PC faktiskt.

Rigg:
Win7 64-bit
MSI P67S-C43 REV B3
Corsair Vengeamce CL9 2x4096gb
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Inget är klockat eller mixtrat med på annat vis. Kylningen är standard boxad cpu kylare, 2st eftermarknads 80mm som blåser ut ur baksidan på chassit.
Chassit är ett gammalt midtower, som står på golvet under mitt skrivbord, med klart bakåt

1, Kan det ens ha varit 172 grader varmt någonstans på mitt moderkort?
2, Är det farligt?
3, Vad ska jag göra?

Det är nog garanterande inte 172 grader. Mera troligt är att Speedfan inte kan läsa av sensorn korrekt.
Kolla ifall MSI inte har ett eget program för att mäta temp. Möjligt att MSI afterburner kan se moderkortstempsen på ditt MSI kort.
Se även till att du har uppdaterade drivrutiner för chipset. (finns säkert att hämta på MSIs hemsida).

Kolla även lite snabbt på moderkortet att alla kylflänsar sitter fast som det ska. (inte så sannolikt men bäst för säkerhetsskull)

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!
Jag rengjorde faktiskt en ganska noggrannt för några dagar sen då jag satte i nya minnen, men jag kan iofs ha missat dessa chipset då jag varken vet hur de ser ut eller vart de sitter, ska dock se över drivrutinerna för dem.
Provade MSI afterburner för att se om den gav samma temp men jag ser ingen temp alls i det programmet, så jag ska prova köra med CPUID HWMonitor ett par dagar och se vad den säger under liknande situationer.

Som ni säger så känns det osannolikt att jag hade kunnat skriva detta om det var 172 grader varmt.
Egentligen så skulle jag nog behöva investera i ett nytt chassi med bättre fläktportar och bättre flöde rent allmänt, men jag är både lat och arbetslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pintis:

Tack för snabba svar!
Jag rengjorde faktiskt en ganska noggrannt för några dagar sen då jag satte i nya minnen, men jag kan iofs ha missat dessa chipset då jag varken vet hur de ser ut eller vart de sitter, ska dock se över drivrutinerna för dem.
Provade MSI afterburner för att se om den gav samma temp men jag ser ingen temp alls i det programmet, så jag ska prova köra med CPUID HWMonitor ett par dagar och se vad den säger under liknande situationer.

Som ni säger så känns det osannolikt att jag hade kunnat skriva detta om det var 172 grader varmt.
Egentligen så skulle jag nog behöva investera i ett nytt chassi med bättre fläktportar och bättre flöde rent allmänt, men jag är både lat och arbetslös.

Well, lat och arbetslös går hand i hand

Permalänk
Medlem

Så, efter en del spelande med CPUID HWMonitor så har jag lite nya resultat.
Fortfarande samma Temp-sensor som avger hög temperatur.
Idle: 50-54 celsius
GTA IV: Stigande från 54 till 127 celsius, det steg och steg ganska fort till 127, men stannade på exakt 127 celsius och stannade där.

Här är insidan av min burk, det ser dammigare ut än det faktiskt är!

Detta antar jag är boven, och det chipset som går varmt, det är placerat precis under mitt Graf-kort, så jag antar att det blir lite varmt där, men över 100 grader?

Permalänk
Medlem

Ingen bild?
Men vadå, det e inte inställt på Fahrenheit lr nå knas? ;>

Permalänk
Medlem

Hm, trodde img-taggar skulle funka, men nej det är inte i fahrenheit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pintis:

Så, efter en del spelande med CPUID HWMonitor så har jag lite nya resultat.
Fortfarande samma Temp-sensor som avger hög temperatur.
Idle: 50-54 celsius
GTA IV: Stigande från 54 till 127 celsius, det steg och steg ganska fort till 127, men stannade på exakt 127 celsius och stannade där.

Här är insidan av min burk, det ser dammigare ut än det faktiskt är!
http://fuskbugg.se/dl/vVVMcm/IMAG0203.jpg

Detta antar jag är boven, och det chipset som går varmt, det är placerat precis under mitt Graf-kort, så jag antar att det blir lite varmt där, men över 100 grader?
http://fuskbugg.se/dl/O5nLum/IMAG0204.jpg

Det ser bra jäkla dammigt ut alltså.
Både CPUfläkten och grafikkortsfläktarna behöver en till(?) rejäl genomgång.

Har du tillgång till ny kylpasta och eller luft på burk?
Snurrar alla fläktar?

Vad tycker HWmonitor om grafikkortets temp?

edit: bilderna fungerar om man öppnar dem i nytt fönster, säkert nån spärr från bild-hosten.

Permalänk
Medlem

Visst är det dammigt men jag tror inte northbridgen sticker iväg upp till 127 grader. Låter som en dålig/trasig sensor.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Jag har ej tillgång till varken kylpasta eller luft på burk, men alla fläktar snurrar och GPU tempen brukar ligga mellan 40-50 C beroende på vad jag gör, men aldrig över 50.

Hittade en tråd på msis egna forum där fler har detta problem med samma moderkort och de har kommit fram till att det är chipset under graf. kortet som visar denna värmeutbildning.

Det som stör mig lite är att jag har haft denna setup sen våren 2011, det enda som har bytts är minnen då jag nyligen uppgraderade, så frågan är väl om chipset har varit över 100 grader varmt dagligen i nästan två år eller om sensorn överdriver rejält.
Jag har som sagt inte haft några problem med prestanda, haft 1-2 blåskärmar på dessa år och den hänger sig aldrig, grafik-buggen som jag beskrev i min högsta post har fler jag känner fått med andra moderkort och delar, så det är nog snarare ett problem i spelet än min hårdvara.