Nytt grafikkort till en äldre datorn

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till en äldre datorn

Tjena alla sweclockare!
Gpu:n på mors stationära dator (6 år gammal ungefär) har pajat. Misstänkte först att det var drivrutiner som krånglade när hela skärmen var full av artefakter. Men det visade sig att grafikkortet lagt av. Det som sitter där nu är ett NVIDIA GeForce 8800 GTS. Det är pci express 2.0 och GDDR3. Om jag fattat det rätt är alla grafikkort med med stöd för pci express 3.0 även kompatibla med pci express 2.0. Hur ligger det då till med minnes delen? Måste jag ha ett kort som stödjer GDDR3 eller spelar det ingen roll så länge det är bättre än GDDR3?

Har ni någon fin rekommendation på ett grafikkort så får ni gärna slänga en kommentar.
Datorn är till för att surfa, skicka mail och streama en och annan film på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor33:

Tjena alla sweclockare!
Gpu:n på mors stationära dator (6 år gammal ungefär) har pajat. Misstänkte först att det var drivrutiner som krånglade när hela skärmen var full av artefakter. Men det visade sig att grafikkortet lagt av. Det som sitter där nu är ett NVIDIA GeForce 8800 GTS. Det är pci express 2.0 och GDDR3. Om jag fattat det rätt är alla grafikkort med med stöd för pci express 3.0 även kompatibla med pci express 2.0. Hur ligger det då till med minnes delen? Måste jag ha ett kort som stödjer GDDR3 eller spelar det ingen roll så länge det är bättre än GDDR3?

Har ni någon fin rekommendation på ett grafikkort så får ni gärna slänga en kommentar.
Datorn är till för att surfa, skicka mail och streama en och annan film på.

Nytt grafikkort? Okej ange nuvarande komponenter och prisklass.

GDD3 har väl bara med grafikkortet och ditt moderkort borde stödja alla? Vad jag vet borde alla grafikkort med pcie då fungera.
I värsta fall underklockas minnshastigheten men det låter konstigt (så som ett moderkort kan använda ram minnen på t.ex. 2133Mhz när de bara klarar av 1333Mhz, då underklockas ramminnet istället).

Edit: Mest krävande som ska göras är se på film och streama? Lägg max 0-300 kronor imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor33:

Tjena alla sweclockare!
Gpu:n på mors stationära dator (6 år gammal ungefär) har pajat. Misstänkte först att det var drivrutiner som krånglade när hela skärmen var full av artefakter. Men det visade sig att grafikkortet lagt av. Det som sitter där nu är ett NVIDIA GeForce 8800 GTS. Det är pci express 2.0 och GDDR3. Om jag fattat det rätt är alla grafikkort med med stöd för pci express 3.0 även kompatibla med pci express 2.0. Hur ligger det då till med minnes delen? Måste jag ha ett kort som stödjer GDDR3 eller spelar det ingen roll så länge det är bättre än GDDR3?

Har ni någon fin rekommendation på ett grafikkort så får ni gärna slänga en kommentar.
Datorn är till för att surfa, skicka mail och streama en och annan film på.

Du har förstått rätt. Eftersom du inte nämner spel kan jag rekommendera https://www.inet.se/produkt/5409501/gigabyte-geforce-gt-610-1...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Utmärkt tillfälle att köpa en ny dator.

Köp annars det billigaste PCI-E-kort som klarar den videokvalitet som är aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Nytt grafikkort? Okej ange nuvarande komponenter och prisklass.

GDD3 har väl bara med grafikkortet och ditt moderkort borde stödja alla? Vad jag vet borde alla grafikkort med pcie då fungera.
I värsta fall underklockas minnshastigheten men det låter konstigt (så som ett moderkort kan använda ram minnen på t.ex. 2133Mhz när de bara klarar av 1333Mhz, då underklockas ramminnet istället).

Edit: Mest krävande som ska göras är se på film och streama? Lägg max 0-300 kronor imo

CPU: amd athlon 64 x2 dual core 5600+ 2,8 GHz
Ram ligger på 2 Gb
Moderkortet har jag inte en aning om. Kollade bios men kunde inte se vad det stod i längst upp p.g.a artefakterna. Letade runt om det stod någon annanstans men hittade inte. Det jag kunde urskilja längst upp var: Phoenix
Jo jag tänkte något i den prisklassen...

Skrivet av Dracc:

Du har förstått rätt. Eftersom du inte nämner spel kan jag rekommendera https://www.inet.se/produkt/5409501/gigabyte-geforce-gt-610-1...

Aha okej, tack så mycket. Kollade lite på ett gt 610.. funderar dock på om jag behöver aktiv kylning då det är ett ganska så kompakt chassi. HP..

Skrivet av lorgix:

Utmärkt tillfälle att köpa en ny dator.

Köp annars det billigaste PCI-E-kort som klarar den videokvalitet som är aktuell.

Sa det med men mamma har inget större intresse i datorer så hon sa ungefär: Få den att funka igen.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5409516/evga-geforce-gt-610-2048m...

Denna kanske..? Vad tror ni?

Eller den här kanske blir bättre, lite mindre minne men lite högre frekvens
https://www.inet.se/produkt/5409500/gigabyte-geforce-gt-610-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor33:

https://www.inet.se/produkt/5409516/evga-geforce-gt-610-2048m...

Denna kanske..? Vad tror ni?

Eller den här kanske blir bättre, lite mindre minne men lite högre frekvens
https://www.inet.se/produkt/5409500/gigabyte-geforce-gt-610-1...

Om det stod mellan dom två så hade jag valt det billigare. 1GB är mer än tillräckligt med tanke på hur du beskriver användningen.

Permalänk
Medlem

Vill du prova något annorlunda? Baka grafikkortet i ugnen, 200 grader i 10 min, kylaren uppåt, med alufolie i bollar i hörnen så att hetta kommer åt. Fick liv i mitt 8800gt

Annars valfritt kort räcker. Det kan vara trevligt med HDMI-utgång om man ska koppla till TV, passiv kylning för mindre oljud. Dessutom hårdvaruacceleration för att avlasta CPU om nu inte alla har det nu för tiden.

Visa signatur

Intel i7 4770K, Asus Z87-A, Corsair 24GB CL9 1600MHz Vengeance LP, Noctua NH U12F, EVGA GTX1070, Fractal Design Define R3, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB, EVGA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kacki:

Vill du prova något annorlunda? Baka grafikkortet i ugnen, 200 grader i 10 min, kylaren uppåt, med alufolie i bollar i hörnen så att hetta kommer åt. Fick liv i mitt 8800gt

Annars valfritt kort räcker. Det kan vara trevligt med HDMI-utgång om man ska koppla till TV, passiv kylning för mindre oljud. Dessutom hårdvaruacceleration för att avlasta CPU om nu inte alla har det nu för tiden.

Jag har hört att det ska funka!
Jag tror nog dock att ett kort med aktivkylning är på agendan som jag tidigare nämnde. Det är en kompakt HP-datorn med dåligt luftflöde.

Permalänk
Medlem

ifall du nu köper nytt kort så kan du nog slänga med en annan cpu kylare ifall datorn har original så blir det lite tystare samtidigt ^^
och svalare såklart heh.
mät bredden från moderkortet på plasthållaren runt cpun till kanten av chassiets sida och så utgår du ifrån ungefär en cm innanför. (eventuella heatpipes som sticker upp ) så har du en skapligt mått på vilka kylare du kan trycka i ifall den går varmt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb