Permalänk
Medlem

Överklockning av i7 950

Hej,
jag har fått ett problem med blåskärmar och misstänker min överklockning av cpu:n. Något förslag på vad som kan förbättras?
Inga problem med temperaturen som ligger runt 75 grader vid väldigt tung belastning i exempelvis intel burntest. Krascharna kommer i cpu-tunga spel såsom Everquest2.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Det gilligaste hade ju varit med BSOD koder...

Men hur som helst: sänk multipeln till 23 då 9Xx i7:or klockar bättre på ojämna

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av astrob0y:

Hej,
jag har fått ett problem med blåskärmar och misstänker min överklockning av cpu:n. Något förslag på vad som kan förbättras?
Inga problem med temperaturen som ligger runt 75 grader vid väldigt tung belastning i exempelvis intel burntest. Krascharna kommer i cpu-tunga spel såsom Everquest2.

Sätt igång VDroop för fan xD Det är till för att balansera ut spänningen vid tungt belastande (läs: förhindra Crashar)

Tror du kan ha dragit upp minnet lite väl mycket på låga latencies. Kört Prime95 med extra mycket minnesbelastning på standardklock i 24-48timmar?

Klockar bättre på Udda Multi. Du kan kompensera med att dra upp FSB lite.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Samt för tillfället ställ minnet på stock auto, annars vet du inte vad det är som är ostabilt CPU eller minnet.

Ytterligare vad är det för minne du har i burken? dina inställningar ser inte riktigt rätt ut om det inte är väldigt högt specat minne hög frekvens över 2000Mhz kombinerat med låg timings på 8 vet jag på raken inget minne som har som spec

Sen Intel speedstep kan du enebla igen, sällsynt det påverkar stabilitet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack alla för input:en

Skrivet av Jekean:

Det gilligaste hade ju varit med BSOD koder...

Men hur som helst: sänk multipeln till 23 då 9Xx i7:or klockar bättre på ojämna

Vid x24 så sätter turbofunktionen igång och multipeln hamnar på x25. Men ska testa att sänka till x23. Hade glömt att i7:orna är stabilare med ojämna siffror.
Jag sitter på windows 8. Har gjort en googling men blir inte riktigt klok på var bsod koderna hamnar. Dumpfilen ska tydligen hamna i :%SystemRoot%\MEMORY.DMP
Något du kan hjälpa med?

Skrivet av DavidtheDoom:

Sätt igång VDroop för fan xD Det är till för att balansera ut spänningen vid tungt belastande (läs: förhindra Crashar)

Tror du kan ha dragit upp minnet lite väl mycket på låga latencies. Kört Prime95 med extra mycket minnesbelastning på standardklock i 24-48timmar?

Klockar bättre på Udda Multi. Du kan kompensera med att dra upp FSB lite.

Ska testa Vdroop. Har hela tiden läst att den ska vara avstängd
Minnen är 6x2 Corsair som ska klara av 2000mhz. Ska testa att dra ner klocken till 1333 och köra Prime95.
Att ha 6x2 i minne försvår såklart överklockningen.

Skrivet av ggustavsson:

Samt för tillfället ställ minnet på stock auto, annars vet du inte vad det är som är ostabilt CPU eller minnet.

Ytterligare vad är det för minne du har i burken? dina inställningar ser inte riktigt rätt ut om det inte är väldigt högt specat minne hög frekvens över 2000Mhz kombinerat med låg timings på 8 vet jag på raken inget minne som har som spec

Sen Intel speedstep kan du enebla igen, sällsynt det påverkar stabilitet.

Minnen jag har är speccade till 8-9-8-24
Det är dessa jag använder http://www.corsair.com/en/memory-by-product-family/dominator/....

Kan jag öka några siffror för att testa stabiliteten?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Länken till minnena funkar ej, och nej. Jag har ännu inte lärt mig BSOD systemet i W8 så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Men återkom när du har resultatet från stabilitet med tidigare tipsen

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Länken till minnena funkar ej, och nej. Jag har ännu inte lärt mig BSOD systemet i W8 så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Men återkom när du har resultatet från stabilitet med tidigare tipsen

Jag testade att göra som du skrev och satta multipeln på x23 (x181) och tempen blev ca 7 grader bättre när jag snabbt testade intel burn test . Återkommer när jag har kört en längre prime95 test. Tack för tipset hur som

Konstigt att det inte går att länka. Här kommer informationen om minnen iaf.
Minnen är CMT6GX3M3A2000C8
De har följande specc
Speed RatingPC3-16000 (2000MHz)
SPD Speed1333MHz
Tested Speed2000Mhz
Tested Latency8-9-8-24
SPD Latency9-9-9-24

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag testade att göra som du skrev och satta multipeln på x23 (x181) och tempen blev ca 7 grader bättre när jag snabbt testade intel burn test . Återkommer när jag har kört en längre prime95 test. Tack för tipset hur som

Konstigt att det inte går att länka. Här kommer informationen om minnen iaf.
Minnen är CMT6GX3M3A2000C8
De har följande specc
Speed RatingPC3-16000 (2000MHz)
SPD Speed1333MHz
Tested Speed2000Mhz
Tested Latency8-9-8-24
SPD Latency9-9-9-24

Edit: Fortfarande kraschar i spel som äter CPU (Eq2, civ5). Attans

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Lämna allt som det är utom multipeln som du drar ned till 18 och testa något scenario där den innan kraschade

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

*för hög uncore frekvens och möjligen även QPI eftersom den står på auto.

Fixa detta så kommer det med största sannolikhet fungera för dig

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

*för hög uncore frekvens och möjligen även QPI eftersom den står på auto.

Fixa detta så kommer det med största sannolikhet fungera för dig

ska atesta. Tack för all input

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

*för hög uncore frekvens och möjligen även QPI eftersom den står på auto.

Fixa detta så kommer det med största sannolikhet fungera för dig

Har nu testat intel burn test 2 med maximal stress nivå. Körde 10 rundor två gånger och datorn verkar (igen) stabil. Hamnar på ca 75 grader och är nöjd
Spel såsom EQ2 och Civ5 är också stabila så jag hoppas nu på att jag har en stabil överklock.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm