Blåser posten mig? 60% tullavgift

Permalänk
Avstängd

Blåser posten mig? 60% tullavgift

Så jag köpte en tröja från play.com (uk) Eftersom dom skickar från Jersey som är utanför EU? Så kan man åka på tull och det gjorde jag nu senast.

Tröjan kostar €32.99 och jag får betala 188kr i tullavgift och 100 av dom är speditionsavgift till posten? wtf? paketet var redan frankerat så varför ska posten ha 100kr av mig?

Små pengar men riktigt irriterande, tullavgift kan jag nästan förstå även fast jag tycker att dom ska skita i vilka kläder som jag har på mig, Men hur fan kom posten in i bilden?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

#13080448
#13078367

Tänk på att det är på det totala värdet som momsen räknas på, dvs varans värde+fraktkostnad.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Posten kom väl in i bilden den sekund svenska tullen ansåg att dom skulle anlita Posten för att leverera paketet till dig? Paketet har ju övergått från den förra tjänsten, vilket var att leverera ett paket till dig, till en tjänst där posten tar betalt av dig för att lämna ut paketet, dessa pengar ska sedan trilla ner i tullverkets ficka, detta är ju en helt annan tjänst än den du redan har betalat för då du betalade frakten från Jersey. Anser du kanske att posten ska göra detta gratis?

För övrigt skiter nog tullverket i vad du har för kläder på dig, det enda dom vill är att du betalar tull och moms, vilket du med största sannolikhet INTE gjort om dom släppt igenom paketet utan att göra som dom nu gjorde.

Detta är ju en risk man tar när man handlar utanför EU, du verkar ju dessutom vetat om den i förväg, så varför är du upprörd/irriterad?

Slutsatsen verkar bli att, nej posten blåser inte dig, det är det svenska tullverket som blåser dig

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Eftersom värdet är mindre än 1300 SEK ska du inte betala någon tullavgift alls.

Källa: Tullverket.se

Permalänk
Medlem

Drey har helt rätt, men moms/administrationsavgift ska fortfarande betalas, det är bara tullavgift som inte tillkommer på värde under 1300 SEK

Källa: Tullverket.se

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Skrivet av zlim:

Posten kom väl in i bilden den sekund svenska tullen ansåg att dom skulle anlita Posten för att leverera paketet till dig? Paketet har ju övergått från den förra tjänsten, vilket var att leverera ett paket till dig, till en tjänst där posten tar betalt av dig för att lämna ut paketet, dessa pengar ska sedan trilla ner i tullverkets ficka, detta är ju en helt annan tjänst än den du redan har betalat för då du betalade frakten från Jersey. Anser du kanske att posten ska göra detta gratis?

För övrigt skiter nog tullverket i vad du har för kläder på dig, det enda dom vill är att du betalar tull och moms, vilket du med största sannolikhet INTE gjort om dom släppt igenom paketet utan att göra som dom nu gjorde.

Detta är ju en risk man tar när man handlar utanför EU, du verkar ju dessutom vetat om den i förväg, så varför är du upprörd/irriterad?

Slutsatsen verkar bli att, nej posten blåser inte dig, det är det svenska tullverket som blåser dig

dock är det rätt dyrt med 100kr av posten för att skicka en tröja, lär ju inte vara till dörren heller direkt.

Sen tycker jag det är lite märkligt att tullen stoppar ett billigt paket, från tullverkets hemsida

Citat:

Tull tas ut när värdet på varorna i en varuförsändelse överskrider 150 euro. Det lägsta belopp av mervärdesskatt som uppbärs är 5 euro och det lägsta belopp av tull som uppbärs är 10 euro.

Permalänk
Medlem

Eftersom det skickas mot postförskott, som enligt posten.se kostar 65 kronor, så blir det ju bara 35 kronor i frakt, inte så farligt kan jag tycka...

Eftersom han fått 188 kronor i avgift, 100 är frakt, så drar vi slutsatsen att 88 är moms. Moms skall tas ut om den överstiger 5 euro, enligt det du citerat från Tullverket.se

Alltså är det inte konstigt att de stoppat paketet även om det inte är ett särskilt dyrt paket, 20 euro är väl vid 25% moms vad ett paket får vara värt för att det inte skall momsas.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Postförskott och frakt har med största sannolikhet inget att göra med detta.

Det du har fått betala är 25% moms vilket borde motsvara dom 88 kronorna, och sedan postens avgift för att dom så snällt administrerar att ta hand om dessa 88kr och skicka dom vidare till farbror staten, för det tar dom 100:- i avgift. Mao betalar du alltså mer avgift än moms. Åkte själv på denna smällen för bara nått halvår sen och har sen dess blivit helt avtrubbad till att beställa billigare grejor från utanför EU då jag själv betalade lika mkt i avgift som varans pris

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Praktisk%20information/Tu...

Kolla längst ner under 'vad gäller för import till Sverige' så ser du info om 100:- avgift. För övrigt borde du fått ett kvitto som specificerar allt detta.

Permalänk
Medlem

Köpte ett par skor för 700:- från footlocker.com, alltså USA. Posten skulle då ha 250:- för att jag skulle kunna hämta ut de..

Visa signatur

NZXT H1 || ASUS ROG STRIX X470-I || Corsair 16GB DDR4 3200Mhz || ASUS GTX 1070 Dual OC || Ryzen 5 2600X || Samsung EVO 500GB || BenQ XR3501 35" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Så jag köpte en tröja från play.com (uk) Eftersom dom skickar från Jersey som är utanför EU? Så kan man åka på tull och det gjorde jag nu senast.

Tröjan kostar €32.99 och jag får betala 188kr i tullavgift och 100 av dom är speditionsavgift till posten? wtf? paketet var redan frankerat så varför ska posten ha 100kr av mig?

Små pengar men riktigt irriterande, tullavgift kan jag nästan förstå även fast jag tycker att dom ska skita i vilka kläder som jag har på mig, Men hur fan kom posten in i bilden?

100kr är Postens avgift för att utföra importdeklarationdeklaration åt dig. Vill du slippa denna avgift i framtiden ska du alltså själv se till att importdeklarera.

http://www.posten.se/sv/Kundservice/Praktisk%20information/Tu... - Under "Vad gäller vid import till Sverige"

Skrivet av Posten:

Varan ska förtullas först, innan den kan användas eller säljas vidare. Posten utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt Postens avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Postens avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 100 SEK inkl. moms.

Det är lika självklart att du ska betala tull för import till EU som att du ska betala MOMS eller inkomstskatt.

Permalänk
Avstängd

Vad jag menar är ju att kostnaden är inte rimlig nästan 200 kr och varan är värd 300 ink frakt. Jag har skattat för mina pengar och jag var bered på att betala moms, men fan inte posten.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Speditionsavgiften är inget som posten (eller något annat fraktbolag du för tillfället använder) får pengar för utan det är en kostnad för att förtulla paketet och pengarna går till tullen. Testa beställ från dhl/ups/tnt/fedex och även fast momsen kan gå på 10kr så måste du alltid betala en speditionsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vad jag menar är ju att kostnaden är inte rimlig nästan 200 kr och varan är värd 300 ink frakt. Jag har skattat för mina pengar och jag var bered på att betala moms, men fan inte posten.

Avgiften på 100kr är fast eftersom att denna ska täcka kostnaderna som posten har för att administrera och upprätta importdeklarationen. Oavsett hur mycket eller lite dina saker kostar är postens kostnader de samma och därför är avgiften densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Vad jag menar är ju att kostnaden är inte rimlig nästan 200 kr och varan är värd 300 ink frakt. Jag har skattat för mina pengar och jag var bered på att betala moms, men fan inte posten.

Avgiften på 100 kr är ju alltid samma, vad varan än kostar. Men jag vet hur det känns, känns surt varje gång man får betala den.

Jag beställer mycket RC-prylar från Hong Kong. Frakten där är ganska billig, ca 20$ för ett paket på 1-2 kg. Väljer man då express-frakt som kostar ca 30$ så kan man ofta slippa undan tullen och postens avgifter. Vet inte om det beror på att dom inte har tid eller vad det är, men bara ett enda paket har fastnat för mig med express-frakt.
Kollar man kollinumret så är paket bara inne på förtullning i en minut, medans en vanlig frakt så kan paketet ligga en dag hos tullen.

Permalänk
Skrivet av Toye666:

Avgiften på 100 kr är ju alltid samma, vad varan än kostar. Men jag vet hur det känns, känns surt varje gång man får betala den.

Jag beställer mycket RC-prylar från Hong Kong. Frakten där är ganska billig, ca 20$ för ett paket på 1-2 kg. Väljer man då express-frakt som kostar ca 30$ så kan man ofta slippa undan tullen och postens avgifter. Vet inte om det beror på att dom inte har tid eller vad det är, men bara ett enda paket har fastnat för mig med express-frakt.
Kollar man kollinumret så är paket bara inne på förtullning i en minut, medans en vanlig frakt så kan paketet ligga en dag hos tullen.

Sen brukar ju företag från hongkong samt kina ofta råka missa några nollar när de deklarerar varan Fick en gång i tiden ett paket värt flera tusen med rc prylar som vägde ca 10-15kg deklarerat för 10$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Universalia:

Sen brukar ju företag från hongkong samt kina ofta råka missa några nollar när de deklarerar varan Fick en gång i tiden ett paket värt flera tusen med rc prylar som vägde ca 10-15kg deklarerat för 10$

Jo det finns ju sidor man får välja hur många procent varudeklarationen/fakturan som dom lägger i paketet ska vara på av original summan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Jo det finns ju sidor man får välja hur många procent varudeklarationen/fakturan som dom lägger i paketet ska vara på av original summan

Anledningen till det är för att i vissa länder behöver du inte deklarera hela summan. T.ex. så behöver du inte deklarera den andel som är frakt i vissa länder.

Väljer du något annat än 100% i Sverige så gör du dig skyldig till tullförseelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Anledningen till det är för att i vissa länder behöver du inte deklarera hela summan. T.ex. så behöver du inte deklarera den andel som är frakt i vissa länder.

Väljer du något annat än 100% i Sverige så gör du dig skyldig till tullförseelse.

Men om vi säger att jag beställer ett paket med prylar till ett värde av, säg 2000 kr från HK (Ebay t.ex).
Avsändare skriver "gåva" och ett värde av 10$ på paketet, och det fastnar i tullen.
Då är det väl ändå avsändaren som är skyldig?
Jag kan ju inte hålla koll på ett paket jag inte sett innan det har kommit innanför svenska gränsen?

Permalänk
Medlem

Fick betala 400kr tull för telefontillbehör som kosta 600kr.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag beställde en skiva från USA 2007, totala värdet (varan plus frakt) var 540 kronor, när jag skulle hämta ut varan på posten så blev det att betala 860 kronor (postförskott).. det var bara att betala..

(Var en limited special edition av en skiva jag verkligen ville ha så..)

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Jag betalade 683 kronor i tull för en skärm som kostade 2300 kr.

Permalänk
Medlem

jag betalade närmre 1500kr i tull på en sak jag fick gratis och betalade 65 dollar frakt för...

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Azured:

Men om vi säger att jag beställer ett paket med prylar till ett värde av, säg 2000 kr från HK (Ebay t.ex).
Avsändare skriver "gåva" och ett värde av 10$ på paketet, och det fastnar i tullen.
Då är det väl ändå avsändaren som är skyldig?
Jag kan ju inte hålla koll på ett paket jag inte sett innan det har kommit innanför svenska gränsen?

Nej, det är mottagaren som bor i EU som är skyldig att betala tull och moms, inte avsändaren utanför EU.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag beställer ofta från usa men har aldrig åkt på vare sig tull eller moms kostnader. Beror de på att jag alltid förskotts betalar? Har beställt grejer med värden över 1000kr

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Avstängd

Om möjligt, betala i förskott och välj dessutom om möjligt presentförsändelse.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att slipa Postens extra avgift är att betala tull/moms i förväg.

Jag handlar välldigt mycket på ebay (100+/år) och från USA så är det ca 95% utav allt som åker på moms/tull men från Asien så är det inte äns 5% utav paketen som fasnar i tullen.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Eftersom han fått 188 kronor i avgift, 100 är frakt, så drar vi slutsatsen att 88 är moms. Moms skall tas ut om den överstiger 5 euro, enligt det du citerat från Tullverket.se

Nej!
Moms tas ut från första öret dvs är värdet 1kr så tas 25öre ut i moms om det är 25% moms (det finns således ingen magisk 5 euro gräns) och då med den momssats som är för den aktuella varan vilket kan skilja från 0-25% beroende på vad det är.
Tull tas ej ut om paketets värde ej överstiger 1399:- (dvs gränsen är 1400:-) på det mesta undantag är tobak,alkohol (och nåt mer jag inte kommer ihåg just nu) där tull tas ut från första öret.

Och moms tas även ut på fraktkostnaderna (men inte tull).
Allt finns att läsa på http://www.tullverket.se/tullguiden/tullguiden/varorinisverig... bara att välja om det är från EU heller utanför.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Anledningen till det är för att i vissa länder behöver du inte deklarera hela summan. T.ex. så behöver du inte deklarera den andel som är frakt i vissa länder.

Väljer du något annat än 100% i Sverige så gör du dig skyldig till tullförseelse.

Anledningen är att blåsa tullen och inget annat. Det står exakt samma saker som om man beställer från en nätbutik i Sverige, dvs. varunamn, antal, pris och frakten står för sig. Så det är lätt att ta bort enbart frakten från den summan.

Helt klart så är det olagligt i alla fall. Har blivit kontaktad av tullen en gång där dom ville ha ett kontoutdrag med bevis på betalningen på paketet, den stämde med vad som stod i paketet som tur var
Så jag vet inte vad som händer om man åker dit på det... Inget man kan rekommendera med tanke på att skatte-fiffel ger strängare straff än våldsbrott i vårat fina land.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Merlinen:

Enda sättet att slipa Postens extra avgift är att betala tull/moms i förväg.

Hur betalar du tull/moms i förväg?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MartenKL:

Om möjligt, betala i förskott och välj dessutom om möjligt presentförsändelse.

Vad menar du med "betala i förskott"? Och presentförsändelse? Som gåva eller vadå?