Hur bra/dåligt säljer Windows 8?

Permalänk
Avstängd

Hur bra/dåligt säljer Windows 8?

Jag tänkte att vi kan ha den här tråden som en samlingstråd för statistik/försäljning/positiva och negativa nyheter angående mängden Windows 8-användare o.s.v.

60 miljoner licenser sålda enligt MS. Vilket är "ungefär" lika snabbt som Windows 7.

http://t.co/wOAUMGsW

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Frågan är då hur många licenser som ligger hos OEM jämfört med när W7 lanserades.
Tar vi även med i beräkningen att det säljs mer datorer i dag än när W7 lanserades betyder det ju att W8 säljer sämre, eftersom antalet sålda enheter stigit borde även antalet sålda licenser stiga med samma procent för att matcha.
Lite som att tidningarna skriker ut att någon vunnit ESC med mer poäng än någonsin innan utan att bry sig att det är fler deltagande lag och därför fler poäng att dela ut.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Sälljer nominellt bättre än W7. Men som sagt, hur mycket av det är OEM och hur mycket är faktiska uppgraderingar. W7 hade ju förstås fördelen att det innebar hårdvarukapacitets ökning (64-bit) som visserligen fanns innan men ingen ville ha Vista ändå. Tror dock att höstens lägre priser på ultrabooks bidragit rejält, på samma sätt som att linux användadet ökade när eee-pcn kom. Inte att glömma är att pc marknaden ökat rejält från 2009. En snabb wikipedia koll visar en ökning på 50 miljoner enheter från 2009-2011. från 300m till 350m. Så den egnetliga frågan är hur det ser ut i relation till marknaden idag jämför med då.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Tror det är lite svårt ännu att sia hur det kommer sälja, visst med nya OEM datorer följer Windows 8 med, men framåt våren kan man nog säga om det är bu eller bä, hur mycket det säljer löst, samt hur väl Windows 8 tas emot av konsumenten.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

60 miljoner licenser sålda enligt MS. Vilket är "ungefär" lika snabbt som Windows 7.

http://t.co/wOAUMGsW

Skickades från m.sweclockers.com

Kan mycket väl vara helt ute och cykla nu, men med tanke på att Windows 8 har fått delvis sämre kritik än Windows 7, samt att det kan appliceras till flera olika maskiner och inte bara din genomsnittlige pc, så har jag känslan av att anledningen till att det sålt lite mer än Windows 7 gjorde beror på OEM-försäljningen snarare.

Det var mina 2 cent

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Avstängd

Tror nog det har sålt mycket kring Julen och mellandagsrean. Förutom desktop, netbook och ultrabooks så har det nog säkert sålts en och annan platta med Windows RT och 8:
http://www.theverge.com/2013/1/7/3849318/mirosoft-store-emplo...
http://www.netonnet.se/art/dator/surfplattor/windows

Eftersom plattmarknaden ej existerade med Windows 7 borde det gå hyfsat totalt sett för Windows 8.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är nog mindre folk som laddar ner W8 än W7 och köper det istället pga det bra priset. Därför kan dom kanske få lite bättre försäljning av lösa licenser?

Permalänk
Medlem

Gabe Newell, Valve:

Citat:

The thing about Windows 8 wasn’t just [Microsoft's] distribution. As somebody who participates in the overall PC ecosystem, it’s totally great when faster wireless networks and standards come out, or when graphics get faster. Windows 8 was like this giant sadness. It just hurts everybody in the PC business. Rather than everybody being all excited to go buy a new PC, buying new software to run on it, we’ve had a 20+ percent decline in PC sales -- it’s like "holy cow that’s not what the new generation of the operating system is supposed to do." There’s supposed to be a 40 percent uptake, not a 20 percent decline, so that’s what really scares me. When I started using it I was like "oh my god..." I find [Windows 8] unusable.

http://www.theverge.com/2013/1/8/3852144/gabe-newell-intervie...

Gabe är part i målet och en av dem som skulle förlora på en succé för microsoft store. Men på något sätt kan jag identifiera mig med hans reaktion. Det känns som man utgått från vad Microsoft vill ha snarare än vad konsumenten vill ha. Microsoft vill få sina mobila plattformar att lyfta, så man lägger in delar av ett mobilt gränssnitt som ingen egentligen frågat efter i desktop-OS:et för att folk ska vänja sig och apputvecklingen ska komma igång. Marknadens reaktion blir därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Gabe Newell, Valve:

http://www.theverge.com/2013/1/8/3852144/gabe-newell-intervie...

Gabe är part i målet och en av dem som skulle förlora på en succé för microsoft store. Men på något sätt kan jag identifiera mig med hans reaktion. Det känns som man utgått från vad Microsoft vill ha snarare än vad konsumenten vill ha. Microsoft vill få sina mobila plattformar att lyfta, så man lägger in delar av ett mobilt gränssnitt som ingen egentligen frågat efter i desktop-OS:et för att folk ska vänja sig och apputvecklingen ska komma igång. Marknadens reaktion blir därefter.

Jag tycker Valves satsning på Linux 'r riktigt trevligt men precis som du säger är han väldigt partisk och i detta lyssnar jag inte ett skit på honom och man måste kunna titta rationellt på det.

Windows 8 har väl sålts rätt mycket som OEM? Vad gäller retail och oem-licens till egna byggen har väl varit blandade reaktioner?

Detta var min uppfattning som endast var baserad på den hätska diskussionen i win8 tråden och lite strött från andra forum. Så egentligen har jag ingen koll alls.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Frågan är då hur många licenser som ligger hos OEM jämfört med när W7 lanserades.
Tar vi även med i beräkningen att det säljs mer datorer i dag än när W7 lanserades betyder det ju att W8 säljer sämre, eftersom antalet sålda enheter stigit borde även antalet sålda licenser stiga med samma procent för att matcha.
Lite som att tidningarna skriker ut att någon vunnit ESC med mer poäng än någonsin innan utan att bry sig att det är fler deltagande lag och därför fler poäng att dela ut.

Frågan är ju om det verkligen säljs fler datorer idag. Enligt Gabe är det ju -20% datorer som säljs. Oavsett så vet vi att W7 är en jättesuccé försäljningsmässigt, om W8 säljer ens i närheten så...

För övrigt är det ju rätt kul att höra Gabe klanka ner på W8, samtidigt som det kommer vara det näst största OS'et på Steam snart..

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Jag tycker Valves satsning på Linux 'r riktigt trevligt men precis som du säger är han väldigt partisk och i detta lyssnar jag inte ett skit på honom och man måste kunna titta rationellt på det.

Windows 8 har väl sålts rätt mycket som OEM? Vad gäller retail och oem-licens till egna byggen har väl varit blandade reaktioner?

Detta var min uppfattning som endast var baserad på den hätska diskussionen i win8 tråden och lite strött från andra forum. Så egentligen har jag ingen koll alls.

Jag vet inte var han får sitt 20-procentiga fall i försäljning ifrån. Intrycket jag har fått som vanlig slö konsument av tekniknyheter är att PC-tillverkarna räknade med att försäljningen skulle lyfta i och med windows 8 och julhandeln, men att det inte hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Frågan är ju om det verkligen säljs fler datorer idag. Enligt Gabe är det ju -20% datorer som säljs. Oavsett så vet vi att W7 är en jättesuccé försäljningsmässigt, om W8 säljer ens i närheten så...

För övrigt är det ju rätt kul att höra Gabe klanka ner på W8, samtidigt som det kommer vara det näst största OS'et på Steam snart..

Kan du skicka länk till vad Gabe sa?
Tillsvidare antar jag det gäller just desktop eftersom det är för mig det enda rimliga, men det betyder inte att plattor och bärbara sjunker. Vilket gör att totala antalet sålda datorer har ökat.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Apple, som ändå i min åsikt attraherar väldigt "medvetna" användare, har fortfarande 1/3 av userbasen kvar på 10.6, som kom 2009 som Win 7. Och detta med ett releasesystem som länge haft 2 års-cykler samt fördelen att dom själva switchar all nysälj till nya operativet direkt när det släpps...

Överlag så är det ett väldigt konstigt sätt att mäta på då det är så _EXTREMT_ mycket windowsmaskiner som körs på arbetsplatser. Där jag jobbar har vi säkert 40-talet burkar som fortfarande kör XP. Finns ingen anledning att uppdatera, nått nyare skulle bara fungera sämre på hårdvaran, och dessa burkar funkar bra för det som ska göras på dom.

Resten av maskinparken kör Windows 7, funkar bra. Metro gjorde att MS sköt sig själva i foten, eftersom det snarare kräver att mindre intresserade användare kommer få ett motstånd till att orka "lära om".
Ser i dagsläget ingen anledning att uppdatera någon av våra burkar innan supporten på allt annat än 8:an upphör.
Om nått så är det bara irriterande att nyinköp kommer komma med 8:an vilket gör att vi får en oskön mix av versioner, vi håller redan på att kolla om det ska bli "standard" att nergradera nya burkar till 7:an istället.

Och just att Win 7 fungerar bra, till skillnad från hur crap Vista var när Win 7 kom, gör ju att Win 8 antagligen inte är lika attraktivt trots sitt låga pris.

Slutsats?: Win 7 fungerar såpass bra att många inte ser nån anledning att hoppa till 8:an. Men att utifrån en installbase av 8:an försöka dra slutsatser kring hur folk ser på systemet är ju bara fel. Om nått så visar det ju istället på att folk är nöjda med Windows 7.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Kan du skicka länk till vad Gabe sa?
Tillsvidare antar jag det gäller just desktop eftersom det är för mig det enda rimliga, men det betyder inte att plattor och bärbara sjunker. Vilket gör att totala antalet sålda datorer har ökat.

Jag tycker också att 20% låter mycket, nästan orimligt. Men vi har ju läst om att försäljningen går ner iaf 7% i jämförelse med samma period i fjol.

http://www.theverge.com/2013/1/8/3852144/gabe-newell-intervie...

Tidigare har han sagt "Windows 8 is a catastrophy for everyone in the PC-market".

Skrivet av BasseBaba:

Överlag så är det ett väldigt konstigt sätt att mäta på då det är så _EXTREMT_ mycket windowsmaskiner som körs på arbetsplatser. Där jag jobbar har vi säkert 40-talet burkar som fortfarande kör XP. Finns ingen anledning att uppdatera, nått nyare skulle bara fungera sämre på hårdvaran, och dessa burkar funkar bra för det som ska göras på dom.

Supporten för XP går ut 2014, så det finns anledning att skynda på. Det är många som uppgraderar nu, vi håller på att migrera 700 maskiner på jobbet till 7:an och vi har hunnit ungefär 72%

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

verkar som det säljer sämre än vista..

Citat:

According to data compiled by web analytics firm Net Applications, Windows 8's online usage share is a hair under 1.6 percent of all Windows PCs through December 22. When Windows Vista launched in 2007, its online usage share of all Windows PCs was 2.2 percent through the same time period.

In other words, Windows 8 is seeing a slower adoption than Vista, the latter of which stumbled out of the gates to complaints of slow performance and file transfer issues. Looking closer at the data, Windows 8 adoption grew by just 0.4 percentage points from November 22 to December 22, whereas Vista's adoption more than doubled during its second month on the market.

Source: http://www.maximumpc.com/article/news/windows_8_worse_start_v...

Permalänk
Medlem

Den 27 november, en månad efter att det släpptes rapporterades totalt 40 miljoner sålda licenser OEM och uppgradering. Nu mer än ytterligare en månad senare, 9 januari rapporteras siffran stigit till 60 miljoner. Det låter inte speciellt imponerande på det stora hela. Snarare som om efterfrågan stannat av. 80-90 miljoner efter månad två, framförallt med juletid inräknat hade varit imponerande. Skulle snarare oroat mig om man satt högt upp på Microsoft just nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Med tanke på att man fram till den 31:a Januari kan köpa Windows 8 Pro för endast 139 kr så borde det sälja bättre.

Köpte precis en licens till idag, för flickvännens dator.

Var köpte du din licens?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Med tanke på att man fram till den 31:a Januari kan köpa Windows 8 Pro för endast 139 kr så borde det sälja bättre.

Köpte precis en licens till idag, för flickvännens dator.

Var? 279kr är det jag verkar hitta den för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

60 miljoner licenser sålda enligt MS. Vilket är "ungefär" lika snabbt som Windows 7.

http://t.co/wOAUMGsW

Skickades från m.sweclockers.com

Antingen så har de med licenser sålda till OEM-tillverkare i den statistiken, eller så är det många som köper Windows 8 utan att använda det.

Nu finns det ju ingen jätteförsk statistik någonstans ifrån men jag har min egen från Google Analytics (på min egen websida). Räknat från idag och en månad bakåt ser det ut såhär:

1. 7: 68.04%
2. XP: 22.87%
3. Vista: 4.13%
4. 8: 3.72%
5. NT: 1.10%
6. Server 2003: 0.14%

Så det är ju en aning bättre än till exempel netmarketshare's statistik men att det skulle vara "ungefär lika som Windows 7" har jag svårt att tro, om de inte tar med OEM som sagt, och då är ju statistiken värdelös.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

"Licenser levererade" är ingen bra mätare, av många skäl (främst att de sitter på hyllorna hos återförsäljare eller i licensbanker hos OEM-tillverkare). Microsoft måste internt ha full precision på antalet aktiveringar, men dessa siffror är inget som meddelas. Givetvis är detta av en anledning, på samma sätt som mobiltelefoner alltid är "sold out" efter första helgen, utan att nämna hur många som varit tillgängliga, och om något så anges "units shipped" istf "units sold". Dessa siffror är bara PR och är bara till för att vara stora.

Värt att notera är också att licenser till Surface, Microsofts största hårdvarulansering på år och dar, säkerligen ingår i siffran. För en rättvis jämförelse med både Vista och Windows 7 så är det rätt märkligt att blanda in ytterligare en hårdvarukategori.

Windows 8 proving less popular than Vista — alla siffror tyder på en Vistaliknande adaption bland kunder. Tills motsats baserad i "verkliga" siffror (antal aktiveringar är väl det enda "säkra", men webstatistik i bred skala bör vara den bästa indikatorn tills Microsoft släpper detta) visats så är detta den rimliga slutsatsen.

Utsagan att Windows 8 skulle sälja lika bra som Windows 7 faller personligen på alla siffror på användande som presenterats, vilket iaf stämmer med mina personliga erfarenheter (i all ärlighet känner jag noll personer IRL som uppgraderat, ymmv). Inte ens Microsoft själva har hävdat detta tidigare (de siffror som Ballmer angett har varit klart mer Vistaliknande). Och detta för en uppgradering som kostar vad, en fjärdedel så mycket som Windows 7? Mindre? Rimligt vore att förvänta sig en massivt större adaption än för Windows 7, cf. tillgång och efterfrågan.

Windows 8 kommer penetrera marknaden genom Microsofts monopol på datormarknaden. Det finns inget som kan stoppa det idag — köper någon en ny dator (de >90% som inte använder Mac) så får de en Windowslicens, och Windows 8 kommer vara det enda som erbjuds. På samma sätt gick Vista fram till en stark position med tiden, men att försöka kalla Windows 8 för en "succé" i varje läge måste än så länge ses på med väldigt kritiska glasögon tills verklighetens upplevelser börjar överensstämma med PR-uttalanden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Antingen så har de med licenser sålda till OEM-tillverkare i den statistiken, eller så är det många som köper Windows 8 utan att använda det.

Nu finns det ju ingen jätteförsk statistik någonstans ifrån men jag har min egen från Google Analytics (på min egen websida). Räknat från idag och en månad bakåt ser det ut såhär:

1. 7: 68.04%
2. XP: 22.87%
3. Vista: 4.13%
4. 8: 3.72%
5. NT: 1.10%
6. Server 2003: 0.14%

Så det är ju en aning bättre än till exempel netmarketshare's statistik men att det skulle vara "ungefär lika som Windows 7" har jag svårt att tro, om de inte tar med OEM som sagt, och då är ju statistiken värdelös.

Skrivet av phz:

"Licenser levererade" är ingen bra mätare, av många skäl (främst att de sitter på hyllorna hos återförsäljare eller i licensbanker hos OEM-tillverkare). Microsoft måste internt ha full precision på antalet aktiveringar, men dessa siffror är inget som meddelas. Givetvis är detta av en anledning, på samma sätt som mobiltelefoner alltid är "sold out" efter första helgen, utan att nämna hur många som varit tillgängliga, och om något så anges "units shipped" istf "units sold". Dessa siffror är bara PR och är bara till för att vara stora.

Värt att notera är också att licenser till Surface, Microsofts största hårdvarulansering på år och dar, säkerligen ingår i siffran. För en rättvis jämförelse med både Vista och Windows 7 så är det rätt märkligt att blanda in ytterligare en hårdvarukategori.

Windows 8 proving less popular than Vista — alla siffror tyder på en Vistaliknande adaption bland kunder. Tills motsats baserad i "verkliga" siffror (antal aktiveringar är väl det enda "säkra", men webstatistik i bred skala bör vara den bästa indikatorn tills Microsoft släpper detta) visats så är detta den rimliga slutsatsen.

Utsagan att Windows 8 skulle sälja lika bra som Windows 7 faller personligen på alla siffror på användande som presenterats, vilket iaf stämmer med mina personliga erfarenheter (i all ärlighet känner jag noll personer IRL som uppgraderat, ymmv). Inte ens Microsoft själva har hävdat detta tidigare (de siffror som Ballmer angett har varit klart mer Vistaliknande). Och detta för en uppgradering som kostar vad, en fjärdedel så mycket som Windows 7? Mindre? Rimligt vore att förvänta sig en massivt större adaption än för Windows 7, cf. tillgång och efterfrågan.

Windows 8 kommer penetrera marknaden genom Microsofts monopol på datormarknaden. Det finns inget som kan stoppa det idag — köper någon en ny dator (de >90% som inte använder Mac) så får de en Windowslicens, och Windows 8 kommer vara det enda som erbjuds. På samma sätt gick Vista fram till en stark position med tiden, men att försöka kalla Windows 8 för en "succé" i varje läge måste än så länge ses på med väldigt kritiska glasögon tills verklighetens upplevelser börjar överensstämma med PR-uttalanden.

Licenser levererade ÄR en bra mätare, om det är så man mäter Windows 7 försäljningen. Vilket man gör.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Licenser levererade" är ingen bra mätare, av många skäl (främst att de sitter på hyllorna hos återförsäljare eller i licensbanker hos OEM-tillverkare). Microsoft måste internt ha full precision på antalet aktiveringar, men dessa siffror är inget som meddelas. Givetvis är detta av en anledning, på samma sätt som mobiltelefoner alltid är "sold out" efter första helgen, utan att nämna hur många som varit tillgängliga, och om något så anges "units shipped" istf "units sold". Dessa siffror är bara PR och är bara till för att vara stora.

OEM eller inte, det är inte från aktiveringar Microsoft håvar inte pengar. Det är sålda licenser. Vem som köper och hur dom används har inte ekonomiskt betydelse. Varje såld licens är "money in the bank".

Jämförelsen mot tidigare Windows versioner är också meningslöst, för att marknaden såg väldigt annorlunda ut på den tiden. Trög försäljning av licenser har inte så mycket att göra med hur Windows ser ut eller fungerar, utan att Microsoft nu måste kriga på en ny typ av marknad där man inte har en dominerande position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Licenser levererade" är ingen bra mätare, av många skäl (främst att de sitter på hyllorna hos återförsäljare eller i licensbanker hos OEM-tillverkare). Microsoft måste internt ha full precision på antalet aktiveringar, men dessa siffror är inget som meddelas. Givetvis är detta av en anledning, på samma sätt som mobiltelefoner alltid är "sold out" efter första helgen, utan att nämna hur många som varit tillgängliga, och om något så anges "units shipped" istf "units sold". Dessa siffror är bara PR och är bara till för att vara stora.

Värt att notera är också att licenser till Surface, Microsofts största hårdvarulansering på år och dar, säkerligen ingår i siffran. För en rättvis jämförelse med både Vista och Windows 7 så är det rätt märkligt att blanda in ytterligare en hårdvarukategori.

Windows 8 proving less popular than Vista — alla siffror tyder på en Vistaliknande adaption bland kunder. Tills motsats baserad i "verkliga" siffror (antal aktiveringar är väl det enda "säkra", men webstatistik i bred skala bör vara den bästa indikatorn tills Microsoft släpper detta) visats så är detta den rimliga slutsatsen.

Utsagan att Windows 8 skulle sälja lika bra som Windows 7 faller personligen på alla siffror på användande som presenterats, vilket iaf stämmer med mina personliga erfarenheter (i all ärlighet känner jag noll personer IRL som uppgraderat, ymmv). Inte ens Microsoft själva har hävdat detta tidigare (de siffror som Ballmer angett har varit klart mer Vistaliknande). Och detta för en uppgradering som kostar vad, en fjärdedel så mycket som Windows 7? Mindre? Rimligt vore att förvänta sig en massivt större adaption än för Windows 7, cf. tillgång och efterfrågan.

Windows 8 kommer penetrera marknaden genom Microsofts monopol på datormarknaden. Det finns inget som kan stoppa det idag — köper någon en ny dator (de >90% som inte använder Mac) så får de en Windowslicens, och Windows 8 kommer vara det enda som erbjuds. På samma sätt gick Vista fram till en stark position med tiden, men att försöka kalla Windows 8 för en "succé" i varje läge måste än så länge ses på med väldigt kritiska glasögon tills verklighetens upplevelser börjar överensstämma med PR-uttalanden.

Windows Vista uppnådde som mest 22% enligt netmarketshare och kom aldrig förbi XP. det skulle inte jag direkt kalla en stark position. Nu var ju iofs vista så pass uselt att enda sättet att få datorer sålda var att erbjuda gratis nedgradering till XP < 2008 och gratis eller billig uppgradering till Windows 7 >=2009. Så det är ett specialfall. Jag har inte sett liknande erbjudanden för Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Licenser levererade ÄR en bra mätare, om det är så man mäter Windows 7 försäljningen. Vilket man gör.

I så fall konstaterar jag torrt att det inte råder någon som helst korrelation mellan antalet sålda licenser och faktiskt användande, vilket i sig gör försäljningsstatistik meningslös för att peka på ett operativsystems framgångar/motgångar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arie:

OEM eller inte, det är inte från aktiveringar Microsoft håvar inte pengar. Det är sålda licenser. Vem som köper och hur dom används har inte ekonomiskt betydelse. Varje såld licens är "money in the bank".

Mja, det beror på om man pratar marknadspenetration eller ren vinst. Windows 8 introducerar ju en integrerad programaffär, så själva Windowslicensen är numera en mindre andel av "produkten" än tidigare. Det är också anledningen till prissänkningen: marknadspenetration leder till att fler kommer använda Windows programaffär, vilket kommer generera mer inkomster i det långa loppet.

När det gäller mjukvara, prenumerationstjänster, licensiering, etc., så är det idag ofta väldigt svårt att exakt definiera vad som är produkt, och därmed också hur man ska definiera "vinst". Jag tror inte ens Microsoft själva kan ha tänkt sig att gå med ekonomisk vinst på just själva licenskostnaderna för Windows denna gång.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Licenser levererade ÄR en bra mätare, om det är så man mäter Windows 7 försäljningen. Vilket man gör.

Men eftersom man inte direkt mäter det man faktiskt är intresserad av, så kommer man till den logiska fallgropen correlation does not imply causation. Antalet aktiva pirater är inverst korrelerat med global uppvärmning, etc.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vad bryr du dig för? Ger Microsoft dig extra slantar för att fanboya omkring med deras senaste skrot? Eller äger du kanske en del av M$?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Mja, det beror på om man pratar marknadspenetration eller ren vinst. Windows 8 introducerar ju en integrerad programaffär, så själva Windowslicensen är numera en mindre andel av "produkten" än tidigare. Det är också anledningen till prissänkningen: marknadspenetration leder till att fler kommer använda Windows programaffär, vilket kommer generera mer inkomster i det långa loppet.

När det gäller mjukvara, prenumerationstjänster, licensiering, etc., så är det idag ofta väldigt svårt att exakt definiera vad som är produkt, och därmed också hur man ska definiera "vinst". Jag tror inte ens Microsoft själva kan ha tänkt sig att gå med ekonomisk vinst på just själva licenskostnaderna för Windows denna gång.

Javisst är det så, Windows som OS är inte prio längre. Det är plattformen och tjänster runt OS:et som är prio hos MS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad bryr du dig för? Ger Microsoft dig extra slantar för att fanboya omkring med deras senaste skrot? Eller äger du kanske en del av M$?

För jag är en tekniknörd och det är ett intresse jag har, likaväl som andra tycker om att spela datorspel. Nej och nej.

Skrivet av phz:

Men eftersom man inte direkt mäter det man faktiskt är intresserad av, så kommer man till den logiska fallgropen correlation does not imply causation. Antalet aktiva pirater är inverst korrelerat med global uppvärmning, etc.

Jag kan inte tala för dig men jag är intresserad av hur det säljer i förhållande till Windows 7. Någon bättre värdemätare finns knappast.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

jag är intresserad av hur det säljer i förhållande till Windows 7. Någon bättre värdemätare finns knappast.

Så du tycker inte att det vore bättre att jämföra marknadsandelar efter samma tidsperiod? Detta anser jag vara en bättre modell då den återspeglar faktiskt användande. Jag förstår faktiskt inte varför du tycker att säljstatistiken alls är relevant, varken för Windows 8 eller något tidigare operativsystem. Det säger ju ingenting, utom hur mycket som sålts, men de talar ju inte om till vem eller genom vilka kanaler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.