Mycket spam på Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

Mycket spam på Sweclockers

Som de flesta har (eller borde ha) märkt så har det ju blivit en våg av spambotar de senaste dagarna, och detta är ju ganska störande

Kollade lite på SweC's registrering och såg att de använde något Captcha liknande, som jag skulle gissa är boven i dramat, då de blir knäckta av botar ganska ofta. Hade nämligen samma problem på mitt (väldigt lilla) forum tidigare. (Fick väl typ 30 spambotar)

Lösningen var att sätta en/flera logiska frågor som användaren var tvungen att svara på. Spambotar = 0, numera. Vet inte om detta kan fungera på ett så stort forum som Sweclockers, men jag antar att de _flesta_ som tänker registrera sig kan tänka i alla fall en aning logiskt.

Vi kan ju ta och diskutera lite kring detta och andra saker som har med spam på forum att göra, samt hur ni på era forum har gjort för att förhindra spam. (Om ni nu har ett forum)

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Var har du sett dessa botar? Själv har jag inte stött på någon.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Bakgrund:

Var har du sett dessa botar? Själv har jag inte stött på någon.

De har dykt upp lite här och var, men det har varit en kraftig ökning. (I alla fall så att man märker det)

Botarna postar en massa skräp om saker som inte är relaterade till dator prylar (Bantning, dejting, etc.) och länkar till skumma hemsidor (virus antagligen)

och jag antar att Sweclockers moderatorer är duktiga som få på att ta bort trådarna och banna dem

| MB: EVGA Z170 FTW | CPU: i7 6700k | GPU: EVGA GTX 1060 | RAM: Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL14 | PSU: Cooler Master V850 | Chassi: Fractal Design Define R4 | Lagring: Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD |
Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Brokind
Registrerad
Jun 2011

Jag är positiv till det du säger! Det blir ju trottsallt mindre jobb för moderatorerna om man lägger in något sådant.

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av BrutalSwede:

De har dykt upp lite här och var, men det har varit en kraftig ökning. (I alla fall så att man märker det)

Botarna postar en massa skräp om saker som inte är relaterade till dator prylar (Bantning, dejting, etc.) och länkar till skumma hemsidor (virus antagligen)

och jag antar att Sweclockers moderatorer är duktiga som få på att ta bort trådarna och banna dem

Hmm okej, såg en tråd där någon undrade vilken tjej som var snyggast och sedan länk till två skumma webplatser, kanske var en bot då.

I och med att motverka spam så är det väl rätt svårt såvida man inte måste skriva in en captcha varje gång, vissa forum har ju så och det är riktigt tröttsamt i längden. Om man däremot bara har en captcha när man registrerar sig är det ju bara att man registrerar en mängd konton för att sedan spamma på.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Bakgrund:

Hmm okej, såg en tråd där någon undrade vilken tjej som var snyggast och sedan länk till två skumma webplatser, kanske var en bot då.

I och med att motverka spam så är det väl rätt svårt såvida man inte måste skriva in en captcha varje gång, vissa forum har ju så och det är riktigt tröttsamt i längden. Om man däremot bara har en captcha när man registrerar sig är det ju bara att man registrerar en mängd konton för att sedan spamma på.

Jo, det är de som är botarna. När jag googlade lite på spam problemet jag hade så fick jag en hel del varningar om at captcha och andra "anti-spam" metoder har varit knäckta av botarna. Dock så kan ju botarna inte tänka logiskt eftersom de är datorer, alltså är logiska frågor (t.ex "Om himlen är grön, så är gräset ...?") ett bättre sätt att motverka botar.

Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

Okej... Idag kom ÄNNU en våg med spam-trådar... (Alla med samma länkar)

Dags för SweC att byta ut sitt anti-spam skydd vid registrering, eftersom jag kan sätta 100 spänn på att det är captchan som är knäckt.

Inet fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

Det finns en ny omgång botar som är rätt smarta och lyckas bryta diverse skydd. Nyare vBulletin har en bra anti-spam funktion som fångar det mesta men inte allt tyvärr. Det finns plugins som tex spam-o-matic vilket automagiskt blockerar rapporterade botar från att registrera men deras databas innehåller inte ens en tiondel av botarna som finns där ute.

Simlärare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södra norrland
Registrerad
Jul 2003

Har också sett dessa botar och de är ganska störande. Det bästa vi användare kan göra är nog att anmäla dem, något jag själv varit dålig på då jag mestadels forumsurfar på plattan och där inte är inloggad :/

Men om nu någon sitter på massa kunskap så hoppa in i feedbackforumet och rapportera

Stationär: i5 750@3.8GHz kylt av H80 P'n'P| Asus DC2 7970 | 8GB RAM | 750GB SSD + 2.5TB HDD | FD Define R2 | beQuiet Dark Power 850W |
Bärbar: 13" rMBP | i5 2.4GHz | 8GB RAM | 256GB SSD | Intel Iris |

Trädvy Permalänk
Forumledare
Plats
Jönköping
Registrerad
Jun 2004

För att vi ska kunna samla diskussionerna om det här på ett ställe låser jag den här tråden. I stället hänvisar jag till http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1178106-security... som även innehåller en del intressanta kommentarer från vår programmerare.

*tråd låst*

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på modereringen/forumet och glöm inte att tala om vilken tråd det handlar om. Kontaktvägar: albert@sweclockers.com, kontaktformuläret och moderatorernas gemensamma pm-konto. Annat användbart: regler och feedbackforumet. Funderar du på att anmäla ett inlägg? Tveka inte! Gör det även om du är osäker. Det är vår sak att bedöma det, inte din.