e8500 @stock flaskhalsar före gtx660. farcry 3, gta iv, civ v m.m.

Permalänk
Medlem

e8500 @stock flaskhalsar före gtx660. farcry 3, gta iv, civ v m.m.

jag sitter på en e8500, som varit en riktig trotjänare.
Uppgraderade grafikkort från 9800gt(gts250) till gtx 660.

i huvudsakligen farcry 3 så ligger gpu på 40-50% load medan cpu load för kärnorna ligger på 99 resp 98-97%.
Före uppgraderingen var det alltid gpu som pressades till max.

Behöver jag altså en ny processor för att kunna utnyttja grafikkortet?
Skillnaden mot typ 2500k är ju främst att den har 4 kärnor. Är det kanske så att den kan utföra mer per klockcykel med?

Överklockade cpu till 3,5GHz och jag kan få betydligt högre och stabilare fps.

Visa signatur
Permalänk
Antielefant

Ja, de spel du nämner är specifikt de som kräver fyrkärnig processor för att fungera optimalt, och precis som du säger har Sandy och Ivy Bridge högre IPC än gamla C2D också.

Du tjänar en bra skopa prestanda på att byta till en 3570k. 2500k är vid detta laget ovärd att köpa ny, det ska vara om du hittar en billigt begagnad.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kan alltid kolla beg marknaden efter en 4kärnig som passar ditt moderkort. Men betala inte för mycket.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

ja tyvärr så kräver dessa spel just 4 kärnor och dom flesta krävande spel funkar bäst på 4 kärnor så där har du felet, Säger som ovanstående kolla om du kan få tag på en beg 4 kärning cpu till ditt moderkort annars är det nytt som gäller.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, de spel du nämner är specifikt de som kräver fyrkärnig processor för att fungera optimalt, och precis som du säger har Sandy och Ivy Bridge högre IPC än gamla C2D också.

Du tjänar en bra skopa prestanda på att byta till en 3570k. 2500k är vid detta laget ovärd att köpa ny, det ska vara om du hittar en billigt begagnad.

Skrivet av Pimpim666:

Kan alltid kolla beg marknaden efter en 4kärnig som passar ditt moderkort. Men betala inte för mycket.

Skrivet av martin_opell:

ja tyvärr så kräver dessa spel just 4 kärnor och dom flesta krävande spel funkar bäst på 4 kärnor så där har du felet, Säger som ovanstående kolla om du kan få tag på en beg 4 kärning cpu till ditt moderkort annars är det nytt som gäller.

Tackar så mycket för svaren!

Ska det uppgraderas är det lika bra att göra det rejält! 3570k låter som ett vettigt alternativ, och 1600MHz minnen till det skadar ju inte
Skulle tänkt till en gång innan jag köpte ny GPU, var ett spontaninköp.

Visa signatur