Permalänk
Medlem

Min Sandybridge går varm

hejsan som rubriken lyder har jag lite problem med att min cpu går varm ligger i skrivande stund på 90c med ett par chrome fönster och wow igång så inget speciellt tungt men endå ligger den på dryga 90c är detta i närheten utav normalt? har stock kylaren och går i tankar på att köpa mig en Corsair H100i eller något i den stilen så.
så först och främst är detta normala temperaturer eller är det fullkomlig panik?
och sen är H100i ett bra köp? har ett NZXT Phantom så det finns plats för den

Intel Core i7-2600K 3,4GHz
med standardkylaren

Mvh Fliz

Permalänk
Medlem

Det börjar väl närma sig "panik" om du ligger på 90c utan att det är full-load...

Kylflänsen är inte fullsmetad med damm?
Fläkten snurrar?
Ingen push-pin som lossnat?

Permalänk
Avstängd

Antagligen är den igenstoppad av damm, köp ny/gör rent.

Permalänk
Medlem

montera om den?

Permalänk
Medlem

sist jag kollade var det inget damm i den och fläkten snurrade på som den ska men får ta en titt på det antar jag tack för de snabba svaren

Permalänk
Medlem

Eftersom du kör med stockkylaren så skulle jag köpa en ny. Visst ska den hålla mycket lägre än 90 grader vid stockclock men den är inte speciellt bra. H100i är bra.

Permalänk
Medlem

skruvade upp burken och kollade allt som pekades ut i tråden inget damm i kylaren, fläkten snurrar fint och alla 4 fästena på kylaren sitter som de ska

Permalänk
Medlem

Jag har alltid mycket problem med att få fast stockkylaren ordentligt när jag bygger datorer. (Då har jag ändå byggt en del)

Permalänk
Medlem

Min i5 2500k låg på den tempen också med stockkylare, dock va det under load

Permalänk
Medlem

Stockkylarna är ju riktigt kassa nu mer, usch all denna plast och skit.. de borde tame attan göra så det är riktiga skruvar åtminstone som man fäster med.

Permalänk
Medlem

90c? Kom precis över 80c med 4.4GHz och stockkylare.
Den måste vara felmonterad eller så är någons sensor helt fel.

Permalänk
Medlem

Kylpasta som krakelerat helt?

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta, och applicera den rätt, en H100i är ett bra köp f.ö.

Permalänk
Medlem

pastan är inte mycket mer är 6-8 månader gammal så tror inte den är ett problem men ska inhandla en H100i vid nästa lön är jag helt säker på nu så nu är frågan vilka fläktar man ska ha till den har läst att stock inte är så bra så funderar på att skaffa mig http://cdon.se/hemelektronik/cooling-fan_corsair_air_series_sp120_quiet_edition_twin_pack-20451451 eller förlorar man mycket på Quiet Edition jämfört med ett par High Performance Edition?? eller ska man satsa på ett par High Performance Edition?