Vad hände? windows 8 och drivrutiner

Permalänk
Medlem

Vad hände? windows 8 och drivrutiner

Kort och gott, jag undrar vad som hände och hur jag kan undvika det nästa gång.

började med att jag skaffade windows 8. en såndär upgrade från windows 7 för typ 200 spänn. laddar ned det och den fixar allt åt mig. great!
börjar bli hungrig så medans jag installerar drivrutiner för LAN och grafikkort (Asus Gtx680) hämtar jag lite mat och satte mig och kollade på ett avsnitt dexter.
under tiden fortsatte jag med mina installationer. tar även bort windows.old. när Dexter var slut var det dags att starta om datorn så jag kunde njuta av alla mina drivrutiner, trodde jag.
bios postar normalt, windows logan dyker upp strax efter och börjar ladda windows. när det laddat klart släcks skärmen, sedan tänds den igen, släcks, tänds osv tror ni fattar.
medans den var tänd fanns ingen bakgrundsbild, det var bara svart. högtalarna satt i kopplade hela tiden och det kom aldrig något login ljud. det kom ett klickande ljud från skärmen varje gång den släcktes. lät nästan som när det blixtrar till. inte blixtrar till som vid åskväder utan små elektronik blixtar.
har fått det att funka nu efter återställning av windows, höll in f8 medans den bootade. dock så fick jag engelska och inte svenska? valde svenska första gången jag installerade det men nu vid återställningen fick jag engelska. tror den gjorde en helt ny installation då jag inte hade några tidigare "save points" och jag var tvungen att fylla i min mail och fick välja färg och så igen.

Tror det var allt om problemet...
det jag undrar över om det inte framgick:
1.Vad hände med skärmen? varför funkade det hela vägen till "login"?
2.Varför fick jag engelska? kom aldrig upp möjligheten att välja svenska.
3.Vad gör jag för att det inte ska hända igen?
Delarna i datorn är som lyder
i5 3570k
Asus p8z77-I deluxe mITX
Corsair vengeance 16GB
Corsair AX 750W
Asus Gtx 680 DC II

skärmen är en Philips 273E-LH

tillägas bör att jag även har försökt googla på det men har ingen aning vad jag ska ange för sökord...

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

3. Är windows.old mappen tillbaka? när man endast väljer "upgrade" så finns viktiga systemfiler kvar i windows.old-mappen som fortfarande används, och du tog bort den mappen ^^ såå, med andra ord tog du bord en del filer som var nödvändiga för system, därför lyckades loggan dyka up men inte mer och efter återställningen så återställde du hela system som du råkade radera, så nästa gång rör inte windows-mappen, den tar plats men inte så farligt mycket ^^

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

3. Är windows.old mappen tillbaka? när man endast väljer "upgrade" så finns viktiga systemfiler kvar i windows.old-mappen som fortfarande används, och du tog bort den mappen ^^ såå, med andra ord tog du bord en del filer som var nödvändiga för system, därför lyckades loggan dyka up men inte mer och efter återställningen så återställde du hela system som du råkade radera, så nästa gång rör inte windows-mappen, den tar plats men inte så farligt mycket ^^

Sedan när innehåller den viktiga filer? Har alltid gått bra att ta bort den tidigare. Lite mer information vore bra.

Sidan nedan nämner inget om att det skulle vara viktigt där och har som sagt aldrig varit det tidigare.

http://www.eightforums.com/tutorials/2527-windows-old-folder-...

EDIT: Även Microsofts egna blogg säger att man kan ta bort den och den tas bort automatiskt 4 veckor efter en lyckad uppgradering. Dock skadar det ju inte att använda microsofts verktyg för att ta bort mappen för att vara på den säkra sidan.

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/21/improving-the-s...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Men du tog väl bort den direkt efter upgraden eller startade du om datorn innan du tog bort den? jag har själv råkat ut för de som hände dig och det jag gjorde var att jag endast flyttade windows-mappen och sedan så hände det mig, sen la jag tillbaka den och då gick datorn igång rätt, sen ba försvann den men jag har då ingen aning och du verka ju veta vad du ska söka

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

Men du tog väl bort den direkt efter upgraden eller startade du om datorn innan du tog bort den? jag har själv råkat ut för de som hände dig och det jag gjorde var att jag endast flyttade windows-mappen och sedan så hände det mig, sen la jag tillbaka den och då gick datorn igång rätt, sen ba försvann den men jag har då ingen aning och du verka ju veta vad du ska söka

Ok, intressant. Jag gör sällan uppdateringar på mina egna datorer men när jag gjort det åt andra har det fungerat att ta bort den. Windows 8 har ju visserligen ändrat om sin installationsprocess lite så jag kan ju inte lova att man bara kan ta bort den som vilken mapp som helst men det fungerar åtminstone med cleanmgr. Jag gjorde det själv så sent som för några timmar sedan när jag migrerade fullt ut till Windows 8 Pro. Dualbootade innan Windows 7 och Windows 8 (från en VHD-fil) i väntan på att Creative skulle släppa vettiga drivrutiner.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv

Den där svarta skärmen du möttes av, är tydligen ett fenomen bland en hel del användare - och alla kör nvidia. Hittar tyvärr länken, men jag blev själv drabbad både med mitt 680 och mitt nuvarande 690.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

3. Är windows.old mappen tillbaka? när man endast väljer "upgrade" så finns viktiga systemfiler kvar i windows.old-mappen som fortfarande används, och du tog bort den mappen ^^ såå, med andra ord tog du bord en del filer som var nödvändiga för system, därför lyckades loggan dyka up men inte mer och efter återställningen så återställde du hela system som du råkade radera, så nästa gång rör inte windows-mappen, den tar plats men inte så farligt mycket ^^

windows.old var fortfarande borta efter reparationen. dock hände det igen imorse och då hade jag installerat updates det sista jag gjorde. gjorde då en återställning istället för repair och nu är windows.old tillbaka.
Och jo den är stor, 22GB. sitter endast på en 256 petrol disk så jag behöver allt utrymme jag kan få.

Skrivet av Klick_Swe:

Men du tog väl bort den direkt efter upgraden eller startade du om datorn innan du tog bort den? jag har själv råkat ut för de som hände dig och det jag gjorde var att jag endast flyttade windows-mappen och sedan så hände det mig, sen la jag tillbaka den och då gick datorn igång rätt, sen ba försvann den men jag har då ingen aning och du verka ju veta vad du ska söka

Jag hade startat om datorn flertalet gånger mellan upgraderingen och raderingen av windows.old. dock så funkade det några gånger efter att jag raderat den också om jag kommer ihåg rätt.

Skrivet av Segas:

Den där svarta skärmen du möttes av, är tydligen ett fenomen bland en hel del användare - och alla kör nvidia. Hittar tyvärr länken, men jag blev själv drabbad både med mitt 680 och mitt nuvarande 690.

så du tror det är grafikkortet det är fel på? det är inte dåliga drivrutiner till windows 8 bara då?

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

så du tror det är grafikkortet det är fel på? det är inte dåliga drivrutiner till windows 8 bara då?

Hade samma problem med mitt gtx670, var grafik drivrutinerna som spökade gick tillbaka till 310.64 så funka det klockrent.

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig när jag installerade drivrutiner och windows updates samtidigt. Var tvungen att installera om datorn i slutändan.