Snacka upp betyg på tenta?

Permalänk

Snacka upp betyg på tenta?

Tjena! Jag skrev i december en ekonomitenta (kalkylering, budgetering osv osv) och jag fick 33p. Godkänt låg på 36p.

Jag pluggade inte sådär jättemkt på den och jag tror att jag hade kunnat klara av en omtenta hyfsat enkelt men då jag ska läsa på 150% studietakt nu i vår så kommer jag ändå att ha ont om tid att göra en omtenta i mitten av februari.

Jag tänkte absolut gå och prata med examinatorn och försöka förklara det för honom och få honom att gå med på någon slags komplettering istället för att göra en omtenta, jag hoppas att han ska kunna se att jag var väldigt nära och kanske cut me some slack då jag kommer ha väldigt mkt att göra i vår.

Vi kommer ha en tentamensgenomgång om ungefär en vecka där vi också kommer få ut tentan, jag ska ju såklart kolla igenom och se om det har blivit felrättat någonstans.

Nu till min fråga, är det någon som har erfarenhet utav sådant här, dvs att examinatorn har gått med på att låta studenten göra någon slags komplettering istället för att behöva göra omtenta i ämnet. Speciellt när det bara var tre poäng ifrån. Vill mest bara veta om jag har någon slags chans överhuvudtaget.

Vet om att det var några i min klass som var flera poäng under G-gränsen i en annan kurs och lyckades snacka upp betyget till godkänt, däremot vet jag inte om examinatorn räknat fel där eller om de bara klagade.

Permalänk
Medlem

Det är ganska stort hopp mellan 33p och 36p.

Hade det varit 35p eller 35,5p (om det är möjligt) hade jag kunnat tänka mig att du får en sympati-poäng av din examinator, men 3 extrapoäng? Dom begår nästan tjänstefel om dom låter dig prata omkull 3 poäng.

Det är svårt för mig/oss att göra en bedömning då vi inte vet något om varken din kurs, dina lärare eller hur pass seriös kursen är.

Själv hade jag nog förberett mig mentalt på att skriva en omtenta - du kanske borde plugga lite mer inför den.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Haha jo självklart är det ett ganska stort hopp, jag pratar ju inte om att dra dit och försöka övertala examinatorn att ge mig ett G. Det jag ska försöka göra är att försöka övertala denne person att ge mig någon slags komplettering som visar att jag kan ämnet tillräckligt mkt för ett G.

Kursen är rätt så seriös och det är läraren också. Plugga på en omtenta kan jag göra men vill gärna kunna göra något åt tentan nu i Januari för jag kommer ha fullt upp i februari. Jag är annars seriöst med mitt skolarbete och det här är den enda tentan jag har efter mig men jag hade mycket att stå i och hann inte plugga mer på den här kursen när det begav sig i december.

Permalänk

Alltså att bara få ett G i kursen/tentan betyder typ att man inte förstår vad kursen handlar om men att man ändå uppfyllde kravet som visar att man har gått kursen. Det är alltså inte mycket begärt av läraren att hen ska kräva godkänt på tentan och jag har väldigt svårt hur en lärare ska utsätta sig själv för risker genom att tillåta undantag för dig. Speciellt när det handlar om så mycket poäng och att läraren bör vara konsekvent och sedan tillåta alla i samma sits.
Men läraren kan låta dig gå på omtentan (vilket du också får göra) och om du behärskar grunderna i kursen så tar det dig bara ca 4h att göra detta. Om du däremot behöver lägga ner mycket tid på att lärare dig grunderna i kursen, ja då ska du heller ej få godkänd i kursen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Entusiast

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar där du läser men här på Chalmers har vi alltid en tentagranskning där man kan titta på sin tenta för att se om examinatorn gjort rätt. Där har man möjlighet att klaga på rättningen och begära att få den omrättad. Jag har till exempel hittat så fåniga fel som att examinatorn räknat ihop poängen fel och bara där fick jag två poäng; ironiskt nog var det en mattetenta. Sedan tyckte jag att han var omotiverat hård som gav mig noll poäng på två uppgifter där jag faktiskt gjort rätt halvvägs så där fick jag två poäng till. Så det dök upp totalt fyra poäng på en tenta där godkänt var 20. Så det är värt att titta på det. Jag har också fått göra om en uppgift på plats en gång för att rädda en tenta som jag saknade en poäng på.

Att göra en kompletterande uppgift är fullt möjligt men det beror helt på om examinatorn vill och orkar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

När jag rättade tentor på universitetet så försökte vi anstränga oss till det yttersta för att de som låg precis på gränsen skulle bli godkända. Inte genom att rätta orättvist direkt, men genom att försöka göra lite välvilliga tolkningar här och där.

Så om någon verkligen blev underkänd så var det ytterst osannolikt att den personen skulle kunnat snacka upp sig till godkänt.
Då hade vi i så fall redan ansträngt oss maximalt och misslyckats.
En annan sak är det dock om det hade skett något uppenbart stort misstag hos oss som rättade, men det vet jag inte om jag någonsin var med om.

Om man får komplettera eller inte beror, som sagts, helt på vilken kurs, skola och examinator det rör sig om.
På universitetet på grundkurserna i matematik var det iallafall helt otänkbart. Det hade varit orättvist mot andra studenter.
Om man får komplettera så borde det klargöras på förhand.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller med JesperT brukar vara så, i alla fall på Challmers, att om man låg nära ett betygssteg upp så tittade man över tentan ett varv till och gjorde en individuell bedömning, tyckte man att det dög så rättade man helt enkelt upp tentan till det högre betyget. Just för att folk alltid börjar söka "extra" poäng om de ligger på gränsen, är det snabbare att ge "rätt" betyg direkt.

Sen beror det väll lite på hur betygsgränserna är satta, i många fall så tyckte då jag att om man "bara" fick en 3:a (godkänt) hade man knappt fattat kursen i alla fall. Jag skulle personligen vara rätt skeptiskt till någons kunskaper om man bara var godkänd i en massa kurser.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

ok, tack för svaren allihopa. Jag får helt enkelt göra som så att jag får kolla igenom tentan på tentamensgenomgången och se så att allt är rättat som det ska. Om det nu är det så kommer jag ändå be examinatorn om möjlighet att få göra en kompletterande uppgift.

Går det inte så får jag helt enkelt finna tid i februari för att plugga på omtentan.

Kanske ska tillägga att själva räknedelen kunde jag rätt bra, det jag föll på (tror jag iaf) var teoridelen då det var en massa uttryck och modeller jag inte hade pluggat på. Det är sånt som jag kan plugga in på en dag om det skulle behövas. Själva kursen går ju dessutom ut på att kunna räknedelen och med tanke på det så kan jag ändå det väsentliga i kursen. Teoridelen hade en högstadieelev kunnat plugga in. Det är ju i princip bara att memorera massa uttryck.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JesperT:

När jag rättade tentor på universitetet så försökte vi anstränga oss till det yttersta för att de som låg precis på gränsen skulle bli godkända. Inte genom att rätta orättvist direkt, men genom att försöka göra lite välvilliga tolkningar här och där.

Så om någon verkligen blev underkänd så var det ytterst osannolikt att den personen skulle kunnat snacka upp sig till godkänt.
Då hade vi i så fall redan ansträngt oss maximalt och misslyckats.
En annan sak är det dock om det hade skett något uppenbart stort misstag hos oss som rättade, men det vet jag inte om jag någonsin var med om.

Om man får komplettera eller inte beror, som sagts, helt på vilken kurs, skola och examinator det rör sig om.
På universitetet på grundkurserna i matematik var det iallafall helt otänkbart. Det hade varit orättvist mot andra studenter.
Om man får komplettera så borde det klargöras på förhand.

Det varierar väldigt mycket från examinator till examinator hur de gör. Vissa rättar upp tentorna åt studenterna. Jag har varit med om det ett par gånger. Andra tycker att studenterna faktiskt ska få jobba lite om de ska rätta upp och vissa säger blankt nej. Det finns ett exempel på en examinator som gav en extra poäng på en uppgift till en student som bara behövde en poäng till för att klara tentan. Fast så drog han bort en poäng på en annan uppgift.

Uppenbara misstag har jag varit med om många gånger. Senast för ett par månader sedan där en professor i matte inte lyckades summera 6 tal på tentaomslaget rätt.

Så det finns inga generella regler om hur det fungerar för det varierar hej vilt. Allt beror på hur examinator och de som rättar resonerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kan ju skriva här att jag snackade med läraren idag. Det var inte felräknat någonstans men några utav teorifrågorna tyckte jag var väldigt felrättade. Varje uttryck man skulle förklara kunde ge max 2p. På 4st av dessa (utav 6st) så fick jag 0p. Trots att jag klart och tydligt hade förklarat innebörden av orden. Visst jag medger att svaren inte var värda två poäng men iaf en poäng vilket hade räckt till ett G. Han sa att han ska kolla igenom de frågorna en gång till och meddela mig imorgon.

En komplettering var totalt uteslutet sa han.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades snacka upp min underkända tenta i vektoralgebra, var underkänd med 1p. Det var på håret men det gick. Kan du lägga fram en bra argumentation så är dom inte omöjliga. Ska själv försöka snacka upp min senaste kalkyltenta som jag blev underkänd med 1p Lycka till till oss båda