Permalänk
Medlem

Då man körde lysrör på 50hz såg jag blinkningar och fick ofta huvudvärk. Nu brukar man inte göra det längre.
Sen om detta är en bra källa eller inte vet jag inte.
http://www.elanprogram.nu/arkiv_delprog_miljo/umhs010911-01.p...
"För Sverige, och övriga Europa, där frekvensen i elnäten ligger på 50 Hz innebär det att lysrören
tänds och släcks 100 ggr per sekund, d.v.s. de har en frekvens på 100 Hz.
Detta är dock inget som vi människor kan uppfatta eftersom gränsen för att vi
skall uppfatta blinkningar ligger vid 90 Hz. Omedvetet kan detta ljus ändå
påverka oss vilket viss forskning indikerar."

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm kan man läsa en del intressant. T.ex "Tests with Air force pilots have shown, that they could identify the plane on a flashed picture that was flashed only for 1/220th of a second."

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

På go är det ingen skillnad mellan 120 fps och 300 fps imo, underligt dock att du inte lyckas komma till 300 med den datorn?

Dock äre väl så att om man cappar på 120 kan den droppa ibland och kännas som "lagg".

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Wiseguys:

Jag kan särskilja bilderna på vår 240Hz tv under rätt förhållanden

Synd att källmaterialet du tittar på oftast är i 24fps. Overkill ftw!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag känner skillnad på 100-200 fps i cs:go, samma gäller det för cs:s.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Skulle aldrig vilja spela CS (oavsett version) med färre FPS än 100.

Beror ju också på vad servern har för ticrate, men man vill ju heller inte ha lägre fps än Ticraten.

du skojar ?
de går att spela CSS med 30-60 fps utan några problem, enda gång man får stora fps drop är när bomben sprängs.

Permalänk
Medlem

Jag har spelat cs ganska aktivt sedan 2003. Är ganska känslig också. Märker fort att "något är fel" när raten är lite felställd till exempel och börjar felsöka och hittar detta ganska fort.
På 1.6 var det skillnad på 75fps och 100 fps även med en 75Hz skärm. Oavsett vad någon säger så är det skillnad. Har ingen bra förklaring. Det är ju inte så att det hackar fram med 75fps ofc utan det blir en solklar skillnad i flytet.
Har haft en 120Hz skärm ett tag nu och i CSGO kör jag med V-Sync på och 120fps konstant vilket enligt mig räcker gott och väl och det är bra flyt. Bättre än polarna som kör 300fps med en 75Hz skärm. Så där är det ju mer logiskt än i cs 1.6 kanske.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem

Hur får jag över 90fps i cs go? någon som vet några inställningar man ska göra? det här med rate och cl_cmd och grejer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackout:

Hur får jag över 90fps i cs go? någon som vet några inställningar man ska göra? det här med rate och cl_cmd och grejer

Om det är samma kommandon som i CS 1.6 så kan du testa att skriva in dessa i given ordning.

max_fps 101 cl_cmdrate 101 cl_updaterate 101 rate 25000 cl_rate 9999 ex_interp 0

Permalänk
Avstängd

om FPSen är helt avgörande för en person att vara "bra" på ett spel så bör den person sluta spela, skillen sitter i att kunna spelet inte lägga 2000000000000000000000kr på en dator.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

allt över 60 FPS(fega pojkar springer) är spelbart för mig,

Sen ni som måste ha minst 150 fps kan gå o gräva ner er ! XD

Permalänk
Medlem

finns inget pro som kör med bara 100 fps man märker skillnad som fan på 300 fps och 100 kanske inte mer bilder per sec men flytet i spelet blir helt annorlunda men från 250-300 så är det inte så stor skillnad. spelar cs go dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

På go är det ingen skillnad mellan 120 fps och 300 fps imo, underligt dock att du inte lyckas komma till 300 med den datorn?

Dock äre väl så att om man cappar på 120 kan den droppa ibland och kännas som "lagg".

Jag märker stor skillnad , känner starkt bättre flyt vid 300 fps

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Kanske inte tillför så mycket men man märker skillnad över 60hz.
Har jag 120hz och rör musen i en cirkel så ser och känns musen mjukare än i 60hz, som känns väldigt hackigt i jämförelse.
I spel känns högre fps bättre, men brukar inte spela spel med så låga inställningar att jag får 120+ fps så kan inte säga om det gör skillnad på 120fps eller 500 på en 120hz:are. Ligger oftast mellan 60-120fps, och det känns helt OK. Kan tolerera ner mot 40-50 innan jag direkt stör mig på att det inte känns så mjukt längre.
Märker ingen större skillnad på 100 och 120hz heller, tror gränsen för mig går nåstans vid 90 sedan är det hugget som stucket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Jag märker stor skillnad , känner starkt bättre flyt vid 300 fps

Om du aldrig skulle droppa under 120fps dvs 119 eller liknande har jag svårt att tro att du skulle märka skillnad

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderboy88:

om FPSen är helt avgörande för en person att vara "bra" på ett spel så bör den person sluta spela, skillen sitter i att kunna spelet inte lägga 2000000000000000000000kr på en dator.

Alla är olika när det gäller hur känsliga man är. Vissa tycker att 30 fps är spelbart och andra vill ha minst 60 eller 100 fps. Även så kan man ju ha vant sig med t.ex. 300 fps och då är det en enorm skillnad att sikta gentemot 60 fps i cs; man hinner säkert bli dödad under den tiden du försöker sikta.
Sen är det även skillnader i motorerna i t.ex. Counter strike och CoD 4. Om man har t.ex 125 eller 250 fps i CoD 4 så springer man antingen fortare eller hoppar högre(kommer inte ihåg vilket som var vad )

Sen om du nu är så skillad och kan ditt cs så får du gärna spela i 10 fps så ska du se hur bra det går

Permalänk

så här enkelt kan det vara; noobs tycker det är okej med fps drops, en seriös spelare vill inte att input lag ska förekomma, därför spelar man med +128fps