Win8 - > Storbilds TV, bättre än i Win 7?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Win8 - > Storbilds TV, bättre än i Win 7?

Hej!

Sitter och har försökt låta datorn ta över som media center över min PS3'a, som börjar bli trötter, men har diverse bekymmer med Win 7, undrar om
det blitt bättre i 8'an? Det har vart smidigt med PS3'an, allt funkar klockrent, men den som sagt, hänger inte alltid med längre.

Ps3'an -> alla fonter och texter skalas fint till 47"'s tv'n, alla spel likadant, naturligtvis tänker jag, den är ju gjord för det.

PC'n, Win 7 - > alla fonter på TV'n är minimala, drar man upp skalan på dem i kontrollpanelen funkar inte allt, vet inte varför, men texterna blir i vissa program FÖR stora/overlay errors etc... Sedan i Spel, vissa spel krashar bara med "large" fonts, men utan större fonter är de ospelbara.

Det enda som fungerat galant är nya XCOM, som verkar autoskala allt fint.

Eller, är det något jag missar helt? Nu till min Win8 fråga, finns det bättre funktioner i Win 8 för mitt i-lands problem?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Rätta mig om jag har fel här menee...

Huruvida textskalningen fungerar eller inte fungerar i olika applikationer beror väl inte på windowsversionen. Det är väl upp till varje applikationsutvecklare att implementera stöd för detta. Så fungerar det inte i W7 så lär en nyare windowsversion inte hjälpa.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Sapphire Nitro R9 390 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Jae, det stämmer ju, men en del program verkar köra efter vad som är inställt på skrivbordet, i Win7 har du möjlighet att ändra storlek på det som syns 100-150%, och ställa in fonter för fönster o.s.v... detta är dels bökigt, och en del program ballar ur helt om man kör på 150%, eller ändrar fonter, sedan är 150% precis för litet med imho för TV'n.

(e.x. Orcs Must Die startar inte med storlek 150% inställt, på skrivbordet)

Tänkte att man i Win 8 hade kommit vidare på något sätt.. eller så missar jag något basalt även i win7/vista.. I XP funkar det galant.. :\

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Liljagare:

Jae, det stämmer ju, men en del program verkar köra efter vad som är inställt på skrivbordet, i Win7 har du möjlighet att ändra storlek på det som syns 100-150%, och ställa in fonter för fönster o.s.v... detta är dels bökigt, och en del program ballar ur helt om man kör på 150%, eller ändrar fonter, sedan är 150% precis för litet med imho för TV'n.

(e.x. Orcs Must Die startar inte med storlek 150% inställt, på skrivbordet)

Tänkte att man i Win 8 hade kommit vidare på något sätt.. eller så missar jag något basalt även i win7/vista.. I XP funkar det galant.. :\

Vad har du för upplösning på tvn?

Sänker du till samma upplösning som på PS3 lär bilden bli sämre men större.

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Dahle86:

Vad har du för upplösning på tvn?

Sänker du till samma upplösning som på PS3 lär bilden bli sämre men större.

Ps3'an kör i 1080 P.. 1920×1080 kör PC'n på.. det är ingen skillnad där tror jag?

Tror det känns som man inte tänker på storbild fortfarande när det gäller PC.. Vore ju fett sjysst om det bara lirade..

Detta är den enda anledning till varför jag fortfarande har kvar ps3'an som media server.. PC'n borde ju fixa det hela, men, det är inte lika enkelt alls...

Varför i helsike kan man inte ha ett TV-MODE eller något?

WinXP fixar det hela galant, men det är ju stenålder OS..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det har blivit bättre men fortfarande är långt från alla program anpassade för att skalas. Alla appar klarar det dock bra och de medföljande programmen typ Windows Explorer osv. och de flesta av MS program. En lösning är ju som Dahle säger att köra den i lägre upplösning, något av en fullösning men ändå. Du kan fortfarande köra spel i högre upplösning dock så man tappar inte nödvändigtvis kvalitet där, bara på skrivbordet.

Ett problem med den lösningen är dock att W8 kräver minst 768px på höjden så 720p fungerar inte, man får istället sätta den till någon annan upplösning som teven klarar typ 1366x768, 1600x900 eller liknande, välj en med rätt bildförhållande bara så slipper du stretchad bild och så.

Sen beror det lite på vad du gör med datorn på teven, vill du bara surfa och spela spel så kanske det fungerar med 1080p om du bara ställer in webbläsaren att zooma in lite (Ctr+ eller Ctrl och mushjulet zoomar i alla browsers). Fortfarande är gränssnittselementen förstås små då men de brukar man ändå ha ganska bra koll på så det kanske inte gör så mycket. Ska du göra andra saker, typ Office eller nåt, så är inte det en så bra lösning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Annars är ett tips att skaffa glasögon om du ser dåligt.

i2500k@4.6GHz, 8gb, 7970@1.131V/1125/6000
Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.