Ev. nytt jobb nervös... Räcker jag till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

Ev. nytt jobb nervös... Räcker jag till?

ta bort

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-1650 | 64GB 1600MHz RDIMM | LSI 9211-8i (IT) | Windows Server 2016 Hyper-V

Nextcloud | DC | Pi-Hole | Veeam | Plex,Deluge,Flexget

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Kör på!
Du dör inte av att testa.
Lycka till!

Specs: ASUS Radeon HD7950 3GB DCII, G.Skill 16GB CL9 1600Mhz, Intel Core i5 3570K, Intel 520 180GB, Corsair TX 650W V2 80+ Bronze, ASRock Z77 EXTREME4, ATX.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

När företaget spådde i kaffesump och valde dig så gjorde de antagligen det av två anledningar: nuvarande kompetens och potential. Att de har utbildning tillgänglig för dig och betonar detta innebär att de är säkra på att du är en sådan som har utvecklingspotential, vilket väger minst lika tungt om inte tyngre än nuvarande kunskap i alla dess former.

Så vad jag tycker du ska fråga dig själv är: "Har jag förmågan, motivationen och stödet att växa i företaget?"

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Jag skulle gissa på att de ser att du har en bred kunskap inom datateknik och behärskar många områden som deras kunder har behov att köpa tjänster för.
De kommer antagligen anställa dig som provanställd och sedan så ser de helt enkelt på hur mycket du kostar och hur mycket pengar du drar in genom supporthjälpen. Skulle det då visa sig att du kostar företaget mycket mer pengar än vad du drar in, så finns det risk för att de inte fortsätter att ha kvar dig. Skulle du däremot redan från start dra in mycket mer pengar än vad du kostar och de ser vilken potential det finns att du utvecklas ännu mer, så självklart kommer de ha kvar dig.

Och att dra in pengar så handlar det mycket om vad för typ av supportärenden som kommer in, det bästa för dig är att det finns ett stort behov av en viss kompetens där det inom ditt nya jobb finns brist på denna kompetens.

Nå lycka till och man ska ej vara rädd för att försöka, har du bara varit ärlig inför arbetsgivaren så kan den ju inte i efterhand beklaga sig på att den gjorde ett felval.

*edit*
Inom väldigt många arbeten idag är det superenkelt att se om man ligger i riskzonen eller ej. För som sagt drar man in betydligt mer pengar än vad man kostar, så ska det mycket till för att man ska bli varslad.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2006

Du kan nog känna dig trygg.
Att vara medveten om sina kunskaper och begränsningar är viktigt. Där verkar du vara sund.
Det du inte kan för stunden kan du alltid lära dig med tiden.

Värre är det med folk som knappt kan något och tror sig kunna en massa och glatt tar på sig vilka uppdrag som helst och inte inser behovet av att ständigt lära sig nytt.

Namn : Jesper | Ålder : 40 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : PhD i matematik + lite annat

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Såvida inte konsultbolaget du skall jobba för är helt åt skogen så kommer du säkerligen få börja med enklare in-house jobb för att sedan få växa in i rollen med ökande svårighetsgrad, kundbesök etc. Självklart begär de inte att du som ny i företaget skall ha samma kunskap och erfarenhet som de som jobbat där i flera år. Troligtvis kommer dina första kundbesök vara tillsammans med en mer erfaren kollega.

Var inte heller rädd för att fråga dina kollegor om det är något du inte kan, att vara medveten om sina begränsningar är ngt positivt, det visar på självinsikt.

Lycka till med jobbet!

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Calby:

Det första bolaget har jag inte gjort något test på ännu.

Fick göra ett test på det andra bolaget som hörde av sig, kan säga att jag essade det rakt igenom.
Självfallet var testet på engelska och jag skulle svara på engelska.

Har du två jobb på gång samtidigt? Jag hade liknande en gång och resultatet var att jag inte fick något. Det jag vill säga förutom att sprida pessimism, är att passa sig för att rata ena jobbet innan du är säker på att du får det andra.
Fast om du är väldigt attraktiv på arbetsmarknaden så är det inte så farligt om det skulle gå fel.

För arbetsgivare är lite som arbetare, om de ser en arbetsökande som är intressant så finns det stort intresse att meddela detta för vederbörande av flera anledningar. Detta innebär dock inte nödvändigtvis att intresset är tillräckligt stort så att arbetsgivaren våga satsa på personen.

Man kan dock fråga sig smart det är att informera någon de blivande arbetsgivare om att man har ett jobb på gång om man av annan anledning skulle besöka dem? Detta skulle få arbetsgivaren att agera i panik, vilket både kan vara positivt och negativt.

Nå lycka till och var dig själv. Liksom som mycket annat är att få ett arbete bara en viss del, att ha kvar det kan i vissa fall vara betydligt svårare. Är man då ärlig emot vad man kan, så är chansen större att man får ett jobb som passar en. Dock är arbetsmarknaden av "halvbra personer" så, man bör kanske överdriva lite granna och då helst saker som inte arbetsgivaren direkt upptäcker. Att säga att ens engelska är lika bra som modersmål och inte behärska grundskolans engelska märks ju redan på intervjun om vederbörande testar en.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Stöter du på något du inte förstår kommer du säkert lära dig det snabbt tack vare kunskapen du redan har, tror många arbetsgivare tänker i dom banorna också tror inte det är något att oroa sig över. Oavsett hur det går lär man sig nåt!