Permalänk
Medlem

Temperatur 3-way crossfire

Här kommer en lite halv dum fråga men ni får stå ut med det.

Jag sitter just nu på 2 st MSI HD 7970 Lightning i min låda. För tillfället går grafikkorten lite varma vid högre belastningar pga att lådan inte ventilerar tillräckligt ännu (ska ev byta låda eller komplettera med extra fläktar så det bekymmret lämnar vi åt sidan). I vilket fall som helst så har jag hela tiden haft i baktankarna att trycka in ett extra grafikkort, inte för att jag behöver, utan för att jag kan (ni vet hur det är).

Min fråga är då om man trycker in ett 3e kort, avlastas de andra 2 så pass att den högsta temperaturen på korten blir lägre? Att deras vilo värme blir högre är helt ok och förväntat. Det är bara peakarna som jag är rädd för i dagsläget.

Någon som har erfarenhet av detta?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Va har du för moderkort?

Låter lite onödigt annars om du skall köpa ett till kort för att avlasta de andra så deras temp sänks.

Och har du plats för 3 kort så är det väl bättre att sätta dem
Så långt isär som möjlig och klocka upp dem lite istället?

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Va har du för moderkort?

Låter lite onödigt annars om du skall köpa ett till kort för att avlasta de andra så deras temp sänks.

Och har du plats för 3 kort så är det väl bättre att sätta dem
Så långt isär som möjlig och klocka upp dem lite istället?

Asus P9X79 Deluxe. Jo visst men som sagt så hade jag ändå tänkt att köpa ett till för skoj skull. Så frågan är om det blir en bättre sistuation eller sämre med peakarna i åtanke?

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny_k:

Asus P9X79 Deluxe. Jo visst men som sagt så hade jag ändå tänkt att köpa ett till för skoj skull. Så frågan är om det blir en bättre sistuation eller sämre med peakarna i åtanke?

Om det kördes med referenserade kylarlösning skulle det kunna sänka tempen men med eftermarknadskylare skulle jag inte vara riktig säker på, då de dumpar värmen i lådan och andra komponenter blir allt varmare.