Gigabyte Smart 6 - fungerar detta lika bra som att klocka manuellt?

Permalänk
Medlem

Gigabyte Smart 6 - fungerar detta lika bra som att klocka manuellt?

Speccen är enligt kommentaren och i nuläget kör jag helt oklockat då jag inte haft någon direkt nytta av mer CPU-kraft. För ett tag sedan började jag emellertid streama och då renderingen (heter det va?) sköts av CPUn så har jag märkt att det inte riktigt räcker till för att kräma på en fin 1080p@25 fps.

Jag har läst en hel del om OC och kommit fram till att jag inte riktigt har tid att sätta mig in i det tillräckligt för att ge mig på det själv. Kanske till sommaren när studierna lagt sig. Dock installerade jag om datorn för två veckor sedan och när jag installerade drivrutiner till moderkortet så slank en del program med, bl.a. "Gigabyte Smart 6", ett program med lite spännande saker.

Här finns bl.a. en klockningsdel som jag funderar lite på. Är det någon som har erfarenheter av detta program och kan säga om det är bra? Gör vad det ska? Är mer skadligt för CPU än vanlig klockning?

Tack för svar!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är väl som all annan automatiserad överklockning; den krämar på spänning till CPU helt i onödan vilket för att cpun går onödigt varm

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com