[Hjälp] Behöver hjälp med att installera Windows 8 på nyköpt SSD till min bärbara

Permalänk
Medlem

[Hjälp] Behöver hjälp med att installera Windows 8 på nyköpt SSD till min bärbara

Hej Sweclockers!

Jag har köpt en dator där jag fick windows 8 förinstallerat. Nu i efterhand har jag köpt en SSD som jag kopplat in till min bärbara.
Hur gör jag för att få in Windows 8 på SSD'n istället? Jag har ingen windows 8-skiva eller liknande.

Tack på förhand!

Permalänk
Lego Master

Antingen klonar du originaldisken (och får med samma installation som du redan har, med bloat och hela skiten) eller så drar du ner en Win8-skiva från nätet och installerar från den, clean. Det är det jag skulle rekommendera och det sättet jag installerade om min laptop när jag bytte till SSD. Se till att dra ner alla drivrutiner som behövs innan du byter disk.

Tänk på att du inte kommer ha nån licensnyckel på nån lapp på datorn, på Win8-datorer är detta oftast inlagt i UEFI (BIOS) så Win8 känner av den automagiskt under installationen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hur går kloningen till? Tar gärna emot en komplett guide från skapning till vad jag väljer under boot.
Vill som sagt installera på en ny HDD och inte resetta den jag redan har eller liknande.

Går det få tag i en original-skiva? T.ex från MSDNAA (ej medlem där dessvärre).
Vill helst inte behöva ladda ned en pirat-skiva när man betalt för sig :).

Hur mycket utrymme behöver man för installationen? Har inget USB liggandes, men har vanliga skivor.

Permalänk
Medlem

Ta dig en titt här:
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid+state...
Den guiden verkade rätt bra. Mycket bilder och välskriven.

Annars:
https://www.google.se/#hl=sv&safe=off&tbo=d&sclient=psy-ab&q=...

//Simon

Permalänk
Lego Master
Skrivet av MrMult:

Hur går kloningen till? Tar gärna emot en komplett guide från skapning till vad jag väljer under boot.
Vill som sagt installera på en ny HDD och inte resetta den jag redan har eller liknande.

Hur mycket utrymme behöver man för installationen? Har inget USB liggandes, men har vanliga skivor.

Du behöver inte tanka en piratskiva, så länge du drar ner en retail-iso som inte är mixtrad med så kommer det funka utmärkt. Det är licensen som är kinkig, och det har du ju en. En Win8-install tar runt 20GiB totalt, själva installationsison går på en vanlig DVD.

Jag har inte själv klonat en disk, men det finns guider om du googlar runt lite. Annars är en ny installation det jag skulle ge mig på.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av MrMult:

Kloning:

Allt görs i windowsmiljö.

1) Koppla in SSD som extern hårddisk via SATA - USB kabel.
2) Kör ett kloningsprogram. Jag använde Macrium Reflect där du kan välja vilka partioner du vill kopiera. Ett måste om din SSD är mindre än den HDD som sitter i datorn.
3) Kasta ut HDD och in med SSD.

Klart.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

Kloning:

Allt görs i windowsmiljö.

1) Koppla in SSD som extern hårddisk via SATA - USB kabel.
2) Kör ett kloningsprogram. Jag använde Macrium Reflect där du kan välja vilka partioner du vill kopiera. Ett måste om din SSD är mindre än den HDD som sitter i datorn.
3) Kasta ut HDD och in med SSD.

Klart.

Mycket intressant! Är det Macrium Reflect free (första google träffen) du använde?

Permalänk

Japp. Mycket smidigt program.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |