Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hur ska jag resetta cmos?

Hej! Jo på mitt moderkort så står det att man ska ändra JBAT1. På mitt tidigare moderkort så flyttade jag bara en "plast sak" ett snäpp åt höger och väntade en stund och flyttade sedan tillbaks den. På moderkortet jag har nu ( Msi b75a-p45) så är det endast 2 "piggar" utan någonting som man kan flytta på. Hur ska jag göra för att resetta cmos? :). Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Aug 2011

Om det inte finns någon resset-knapp så får du plocka ut batteriet på moderkortet och vänta 30 sec. Sen sätter du tillbaka den.

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Om det endast är två piggar ska du sätta en skrumejsel eller något som leder ström mot piggarna.

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hamburg
Registrerad
Mar 2012

Jumper.

Plast saken heter Jumper eller Bygel. Du bör har en bygel i lådan som moderkortet kom med. är bara att peta ner den över de båda piggarna som manualen pekar ut som JBAT1. starta datorn och sen stäng ner igen efter 30sek så kan du sen plocka bort bygeln igen så har du gjot en Clear CMOS.

Det går även att slita batteriet om man föredrar det. Glöm inte att dra ur strömmen och vänta en liten stund tills datorn laddats ur innan du petar i datorn bara, annars lär du få en chock..