Fanboys-omröstning. [Grönt vs Rött]

Permalänk
Medlem

Asus Radeon 2600 XT ---> XFX HD 6870 --->XFX HD 6870 Crossfire ---> Palit GTX 670 referens ---> Gigabyte GTX 670 Windforce ---> Gigabyte GTX 670 Windforce SLI.

Hade antagligen fortfarande suttit på HD 6870 Crossfire om RadeonPro hade släppts ett år tidigare.

Hade lika gärna kunnat sitta 1-2 HD 7950/7970 i min burk, men när jag halkade in på Nvidia (i somras) så var GTX 670 och HD 7970 väldigt lika i prestanda, fast GTX 670 var billigare och hade en del fördelar över HD 7970, så det blev ett GTX 670 när jag inte orkade med microstuttering från mina HD 6870 helt enkelt.

Sen som vi vet så lanserade ju Nvidia GTX 660 Ti och höjde priserna på GTX 670 och GTX 680, vilket gjorde att de båda korten fick mycket sämre pris/prestanda än HD 7950/7970 efter att AMD släppte sina nya drivrutiner, men det är en annan historia.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Jag har haft både Nvidia och ATi i alla år jag haft datorer. men mitt första kort var ett 3DFX men jag hittade inte alternativet...

Så jag får väll välja ATi Då jag har ett för tillfället(mitt Nvidia tvär dog)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Inaktiv

Kan själv tillägga att jag valde AMD pga att det är det alternativet som funkat bäst. Har tidigare haft 2 stycken Nvidiakort som båda tyvärr krånglade allt för mycket. :/ Söker nytt grafikkort just nu men tror att jag kommer vänta på nästa generation då jag behöver ett passivt kylt kort med okay prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Väljer det som för tillfället (vid köp) är det jag vill ha pris/prestanda. Problem med båda tillverkarna kommer det alltid att finnas så jag är ingen fanboy åt något av hållen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

85-85

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Jag är nvidia "fanboy", eller, jag gör i alla fall ingen hemlighet av att jag föredrar nvidia framför AMD.
Jag är dock inte bättre än att jag överger nvidia när det visar sig att amd är bättre pris/prestanda (snål som man är..). Vilket jag hittills har ångrat varje gång det har blivit AMD, även om det numer fungerar utmärkt med mitt 7970.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Jag saknar Voodoo bland svarsalternativen.

Permalänk
Medlem

lite till och från helt enkelt då jag oftast kör på det som ger mest prestanda per krona ^^.
har haft 3 st nvidia kort o fyra amd hittills (som jag minns iallafall) (nvidia krånglade lite med drivrutiner till vista 32 bitars (gammal acer burk med dualcore 1.6 ghz o 7300 gs 128 mb som hade uppdateringar liggandes till vista (den hade som tur var sp1 installerat) men de senare gick inte och installera först tills jag gick tillbaks och gjorde factory reset på den heh... bytte senare ut kortet till ett 8400 gs på 256 mb i vram tror jag kanske var 512 mb på båda.

( 7300 gs kortet snurrar på i min lillebrors burk ännu :3) det andra kortet jag hade var ett 8400 gs som jag överklockade med 250 mhz tror jag på var då en bit jag klockade på standardvolten visste inte riktigt hur varmt ett grafikkort fick bli men tyckte under 90c i spel då var lagom tills det fick svullna kondingar
(dessa tryckte jag ihop igen bara så fortsatte kortet och funka jag om ett halvår senare och nu snurrar kortet i en kontorsburk en bekant har) det tredje nvidia var också ett 8400 gs men dock mer vram på det (tror det var 256 mb på det andra medans det nya hade 512 mb ) har även ett par trasiga nvidia kort hemma som jag kanske löder iordning bland annat 9800 gtx ifrån sparkle (med det i vill inte ens datorn starta och har även dragit sönder en skruv till kylaren spände åt skruven igen bara så sprack huvet på den på mitten...)
ett 8600 gt som någon spillt något på datorn startar dock men visar ingen bild... och ett 9600 gt som har trasiga kontensatorer och det visar heller ingen bild.

det första amd kortet jag hade var ett radeon x1650 med 512 mb
det andra ett sapphire hd 3650 512 mb funkar fortfarande och ligger i mitt rum.
tredje är ett hd 5770 från sapphire snurrar på i farsans dator just nu.
och mitt nuvarande hd 6870 XFX dualfan som jag tröttnade på fläktarna då de lät mkt högre än alla andra kort jag haft på 60% i fanspeed. bytte ut de mot två st 120 mm fläktar på runt 1000 rpm kortet är något varmare än med stockfläktarna men så himla mycket tystare :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb