Hittar inte system partition vid dos installation

Permalänk
Medlem

Hittar inte system partition vid dos installation

Försöker hjälp en bekant med hans laptop, tror det heter notebook? En sån lite dator utan optisk läsare. Han windows har slutat fungera.
Det finns 2 partitioner. C: och X: problemet är att när datorn startar så kommer man inte till Windows utan man stannar i DOS och partitionen den är på är X: där förmodligen Windows också finns. Fråga mig inte varför.

Jag har skapat en boot hdd där windows finns. I bios väljer jag att datorn ska boota från hdd. Vilket den gör.
Sen väljer jag att installerar Windows. Men sen hittar den inte C: och X:. Så den enda partitionen som går att installera windows på är den HDD som den bootade ifrån.

Vad ska jag göra? Jag har försökt att formatera X: men när jag ska fylla i "label" för partitionen så säger den att fel namn angavs.

Någon?

Permalänk
Medlem

Tror du krånglar till det.
Kör över Windows på ett USB-minne med Windows 7 USB DVD Download Tool från Microsoft Store. (Antar att det är Win7/8)
Boota med det, du kanske behöver drivrutiner till SATA-kontrollern, finns att ladda ned från tillverkaren och slänga in på samma USB-minne.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Det ska jag prova. Men vad är det för skillnad om jag använder en USB HDD istället för en USB minne? Jag kommer ju åt windows installationen. Det som är problemet är att ingen partition visas där jag kan installera windows, utan bara usb hdd. När jag kör i dos så den visar alla partitioner. SÅ får jag upp C: D: (usb hdd) och X:

Jag har nu formaterat C: men datorn fortsätter att boota from X: antar jag. Kan man inte ta bort partition X: och lägga ihop den med C:? Sen är det konstigt att det visas ca 15gb i datorns hdd när den 250gb.