En fråga om de "de ekonomiska flödena i Sverige".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

En fråga om de "de ekonomiska flödena i Sverige".

Hejsan sweclockare

En deluppgift jag har är att:

Rita en överskådlig figur över de ekonomiska flödena i Sverige. Börja med import/naturresurser etc. Gå sedan vidare längs förädlingskedjor och sluta i konsumtionsledet/export.

Jag måste säga att jag har lite problem med att få ner någonting om detta på papper så jag tänkte vända mig hit Någon som har en tanke på hur detta skulle kunna se ut?

Någonting i stil med basindustri -> verkstadsindustri -> tjänstesektorn -> konsument ??

Tackar på förhand!

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Träd -> Skogshuggare -> Transport -> Förälding -> Mer förädling -> Grossist -> Återförsäljare till slutkund -> Kund (-> Konsument)

Så skulle det kunna se ut för till exempel papper eller spånskivor. Träd börjar som träd, blir nerhuggna, transporterade till fabriker för att sågas och flisas, vidare till andra fabriker för att bli pappersmassa, skivor, brädor, behandlas, etc; vidare till en grossist som i sin tur säljer till återförsäljare som når till vanliga kunder (eller företagskunder). Sedan om denna kund är konsumenten (den som använder) eller inte vet man aldrig. Kan vara en mamma som köper ett par plankor till gubben eller en skola som köper in papper till elever och lärare.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Valiumballong:

Träd -> Skogshuggare -> Transport -> Förälding -> Mer förädling -> Grossist -> Återförsäljare till slutkund -> Kund (-> Konsument)

Så skulle det kunna se ut för till exempel papper eller spånskivor. Träd börjar som träd, blir nerhuggna, transporterade till fabriker för att sågas och flisas, vidare till andra fabriker för att bli pappersmassa, skivor, brädor, behandlas, etc; vidare till en grossist som i sin tur säljer till återförsäljare som når till vanliga kunder (eller företagskunder). Sedan om denna kund är konsumenten (den som använder) eller inte vet man aldrig. Kan vara en mamma som köper ett par plankor till gubben eller en skola som köper in papper till elever och lärare.

Tackar om man skulle tänka sig de ekonomiska flödena kring samma process? Hur skulle du tycka att de såg ut?

MSI Z68A-GD55 G3 - 1TB Western Digital Caviar Black - Intel Core i5 2500K @ stock - Silversone Rv02 - 64gb m4 SSD - 8gb 1600Mhz Vengeance LP - NH-D14 - 2x upplåsta "6950" 2gb sapphire toxic edition - Corsair AX 850W 80+ Gold - Dell 2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Murrmel5:

Tackar om man skulle tänka sig de ekonomiska flödena kring samma process? Hur skulle du tycka att de såg ut?

Det låter väldigt mycket som lösningen deluppgiften. Jag tänker inte göra din läxa åt dig

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Valiumballong:

Det låter väldigt mycket som lösningen deluppgiften. Jag tänker inte göra din läxa åt dig

Ahhmee ^^
Tackar iaf hjälpte mycket!