Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

OS problem

Tja!

Var för en stund sen och hämtade ut min nya hårddisk.

Körde innan med en SSD (OS installerat på denna) och en äldre hårddisk från min gamla dator.
Kommer hem och plockar ur min gamla hårddisk och sätter i den nya.
Hittar inget OS när jag startar datorn, tar ut den nya hårddisken och kör bara med SSD,
hittar inget då heller.
Byter ut den nya disken mot den gamla igen bara för att se ifall det funkar, vilket det gör.

Någon som vet vad felet kan vara ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Olzzon89:

Tja!

Var för en stund sen och hämtade ut min nya hårddisk.

Körde innan med en SSD (OS installerat på denna) och en äldre hårddisk från min gamla dator.
Kommer hem och plockar ur min gamla hårddisk och sätter i den nya.
Hittar inget OS när jag startar datorn, tar ut den nya hårddisken och kör bara med SSD,
hittar inget då heller.
Byter ut den nya disken mot den gamla igen bara för att se ifall det funkar, vilket det gör.

Någon som vet vad felet kan vara ?

Skulle gissa att du bootat från hårddisken hela tiden (att bootloader/några systemfiler legat där utan att du märkt det)

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Kolla att boot-orden i bios bootar från OS-disken först

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

OSet är ju installerat på SSDn , fast tror den gamla hårddisken var i när jag installerade om det har någon betydelse.
Försökte ju boota genom BIOS också men funkade inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2008

Om du hade en annan hårddisk inkopplad samtidigt som du installerade os på ssdn så ligger troligen bootloadern på en annan hårddisk än ssdn. Därav att den inte bootar vad du än gör.

Har hänt för mig många gånger när jag har kopplat ut alla hårddiskar förutom ssdn och undrar varför windows inte startar.

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Olzzon89:

OSet är ju installerat på SSDn , fast tror den gamla hårddisken var i när jag installerade om det har någon betydelse.
Försökte ju boota genom BIOS också men funkade inte.

Ja, det går med lite otur (beror på vad man vill uppnå, förstås) att få till det så att bootloadern (allra första steget vid boot) ligger på en enhet och resten av OSet på en annan.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2009

Prova att skapa en ny MBR. För detta behövs att du tar ur alla diskar förutom SSD disken och startar datorn med windows skivan. Lättaste är att du följer en guide. Bara att googla: "make mbr windows 7" så bör du få fram en lämplig guide hur du ska göra.

Edit: MBR är master boot record som håller koll på operativsystem osv.

Hur långt är ett snöre?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

OK ok , för köra med denna gamla hårddisk så länge då eftersom har nyligen flyttat hemifrån och skivan ligger kvar där. Men då vet jag iaf, tror jag formaterar om hela skiten sen istället för var nog 1 år sen senast.

Tack för hjälpen