Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Dec 2010

Hjälp med en serverdator.

Hej jag tänkte köpa en serverdator men en Xeon E3 processor som jag ska ha när jag hostar day-z.
Xeon processorn har ju socket 1155 men kommer jag kunna köra med alla kort med socket 1155 då?(vill bara vara på säkra sidan)
Tror det blir en INTEL XEON E3-1240V2 kom gärna med förslag om det finns något bättre samt varför den är bättre.
Vad krävs för att ha ecc?
Vad är UDIMM bra för?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

Självklart så passar andra processor till 1155 i ett moderkort som stödjer 1155.
Vad beträffar ECC så kolla följande:
http://i.imgur.com/VH65H.png

Kan tyvärr inte svara på sista frågan.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2010

Kolla gärna på tillverkaren sida så att just det moderkortet du väljer har stöd för din processor, sedan finns det två eller tre st moderkortkontroller som har stöd för ECC minnen.
Det kan vara vetigt att få ett moderkort som stödjer processorn utan bios uppdateringar.
Kolla även in WS moderkorten de är gjorda för server/workstation eller de moderkort med styrchip som börjar på C då dessa har ECC stöd.

UDIMM=Unbufferd memmory http://en.wikipedia.org/wiki/Unbuffered_memory

Dator: CPU: Intel Xeon E5-1680v2 @ 4,5GHz 1,375V, RAM: 64gb 2133mhz, MB: ASUS Rampage IV Extreme, HDD 500gb Samsung 850 PRO, CPU-kylare: Eiesbear 280mm AIO, GPU: Palit Gamerock 1080 TI
LAPTOP: Asus gl502vm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Dec 2010

Jag undrade om xeon processorn kommer att passa i alla kort med 1155 socket.
ECC alltså behöver jag inte köpa något speciellt moderkort eller processor utan bara ram med ECC stöd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristinehamn
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av rumbelfish:

Jag undrade om xeon processorn kommer att passa i alla kort med 1155 socket.
ECC alltså behöver jag inte köpa något speciellt moderkort eller processor utan bara ram med ECC stöd?

Du behöver ha moderkortsstöd för att kunna använda ECC minnen
Sedan är det som jag skrev i min förra post att det är alltid säkrast att kolla på tillverkarens hemsida som moderkortet har stöd för just din processor.

Vilken Xenon E3 modell har du?
Vilket moderkort hade du tänkt dig?

Dator: CPU: Intel Xeon E5-1680v2 @ 4,5GHz 1,375V, RAM: 64gb 2133mhz, MB: ASUS Rampage IV Extreme, HDD 500gb Samsung 850 PRO, CPU-kylare: Eiesbear 280mm AIO, GPU: Palit Gamerock 1080 TI
LAPTOP: Asus gl502vm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ArcliteRX:

Kolla gärna på tillverkaren sida så att just det moderkortet du väljer har stöd för din processor, sedan finns det två eller tre st moderkortkontroller som har stöd för ECC minnen.
Det kan vara vetigt att få ett moderkort som stödjer processorn utan bios uppdateringar.
Kolla även in WS moderkorten de är gjorda för server/workstation eller de moderkort med styrchip som börjar på C då dessa har ECC stöd.

UDIMM=Unbufferd memmory http://en.wikipedia.org/wiki/Unbuffered_memory

okej tack för svar.
så då måste alltså moderkortet ha ECC stöd?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Dec 2010

okej då vet jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
karlskoga
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av ArcliteRX:

Du behöver ha moderkortsstöd för att kunna använda ECC minnen
Sedan är det som jag skrev i min förra post att det är alltid säkrast att kolla på tillverkarens hemsida som moderkortet har stöd för just din processor.

Vilken Xenon E3 modell har du?
Vilket moderkort hade du tänkt dig?

Har inte köpt någon än men har tittat lite på en INTEL XEON E3-1240V2 men vet inte mycket om dem kanske är värt att köpa en i7 eller något.
Blir det mycket skillnad med ECC? alltså är det värt att köpa det?