Aktivitetsfältet buggar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2004

Aktivitetsfältet buggar

Helt oviktigt men ett i-landsproblem och en riktig nagel i ögat.

Jag får lite då och då dubbla ikoner i aktivitetsfältet (som gammal Mac-användare så är det knappt något mer/annat än "Dock" (aktivitetsfältet) jag rör hehe)
Någon som vet varför jag får det och om vad man kan göra för att slippa det? Detta är på kontoret/jobbets dator, kan inte minnas att det hänt på min dator hemma.

I detta exemplet är det Firefox som har dubbletter. (och dubbletten lägger sig alltid längst till höger, som om ikonen/genvägen inte redan fanns i aktivitetsfältet alltså)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av Werzion:

Jag får lite då och då dubbla ikoner i aktivitetsfältet (som gammal Mac-användare så är det knappt något mer/annat än "Dock" (aktivitetsfältet) jag rör hehe)
Någon som vet varför jag får det och om vad man kan göra för att slippa det? Detta är på kontoret/jobbets dator, kan inte minnas att det hänt på min dator hemma.

I detta exemplet är det Firefox som har dubbletter. (och dubbletten lägger sig alltid längst till höger, som om ikonen/genvägen inte redan fanns i aktivitetsfältet alltså)
http://www.highcap.org/slasken/win_dock.jpg

jag har samma grej fast angående google chrome.
min anledning är för att jag är inloggad som en google chrome användare (alltså deras email) och där synkas mina bokmärken, historik och allt övrigt som har med webbläsaren att göra.
de windows gör (vilket jag inte förstår) är att den kör upp en egen personlig google chrome för att jag "kör som" en användare i något slag.
jag har ingen logisk förklaring varför den gör så, men personligen stör de mig inte så mycket ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Werzion:

http://www.highcap.org/slasken/win_dock.jpg

Handlar om att det är olika processer som är igång. Din Firefox-genväg är troligen till 32-bitarsversionen av exen, medan FF sedan upptäcker att du har ett 64-bitarssystem och startar korrekt process istället. Windows i sin tur ser att "du har ju inte 'den här' processen igång, så då kan jag ju inte visa att den är aktiv". Högerklicka på "dubbletten" längst till höger, och fäst den på aktivitetsfältet. Ta bort den andra.

Jag har samma "problem" med WoW; original så pekar genvägen på Launchern, men den stängs ju av sen när själva Wow.exe drar igång. Då får jag en ny ikon längst till höger för att visa att Wow.exe är aktiv, medan launchern blir "tom" precis som din klistrade FF-genväg. Olika processer kan inte Windows klumpa ihop.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2004

Tack för tipsen men ingen hjälp

Kvittar vilken ikon jag klickar på så lägger sig alla flikar osv. under samma (den nya)... så problem nu är väl egentligen att jag inte kan högerklicka/få bort den gamla... hehe typiskt