Hur bränna mp3 till CD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Hur bränna mp3 till CD?

Har något problem (tror jag gör fel).
Försöker bränna mp3 till en cd och det pågår i ca 3-5 minuter. Sen skriver (Infra Recorder) att det lyckades.
Men det går inte att spela upp?
Jag tror jag måste hitta en inställning för att stänga skivan. TROR!

Vad är det jag gör före fel?

Finns det enklare program som man kan använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Ska du ha det som en mp3-skiva (data) eller vanlig ljud-CD?
Om du inte väljer rätt från början, så kommer det troligen bli en dataskiva som random CD-läsare inte kan spela upp.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* Fraktfritt på Inet för verifierade SweC-medlemmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Jag har ingen erfarenhet av just det brännarprogrammet men du behöver ett program som kan bränna en audio-skiva och konvertera MP3 till ljudspår. De flesta brännarprogram klarar detta men det är inte säkert att alla gör det uppenbart i gränssnittet. Ett program som är gratis och har fungerat för mig länge som har denna funktion lättillgänglig är CDBurnerXP, Nero fungerar också (om det fortfarande existerar, har inte bränt så mycket skivor det sista). Om du bara väljer att göra en ljudskiva i början så borde det bara vara att dra över MP3-filerna så ska de konverteras automatiskt. Jag misstänker att en del brännarprogram har tagit bort automatiken för denna funktion då många CD-spelare idag klarar skivor med MP3-filer och därför är det inte säkert att man vill göra just en CDA-skiva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jan 2006
Skrivet av kamilenski:

Har något problem (tror jag gör fel).
Försöker bränna mp3 till en cd och det pågår i ca 3-5 minuter. Sen skriver (Infra Recorder) att det lyckades.
Men det går inte att spela upp?
Jag tror jag måste hitta en inställning för att stänga skivan. TROR!

Vad är det jag gör före fel?

Finns det enklare program som man kan använda?

Vad för program använder du när du bränner?
Vilken typ använder du när du bränner datacd/audiocd? (Audiocd kan vara att rekommendera)
Var ska du spela upp din cd?
Har då den mp3stöd?

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Jag kör med Infra Recorder och vill ha mp3 på skivan.
Varje gång jag stoppar den fördigbrända skivan i datorn, visar den ätt skivan ör tom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Byt brännarprogram. Eller kör med Windows eget. Har funkat för mig de få gånger jag behöver bränna nåt.

i5 8600k@4.68 GHz || ASUS ROG STRIX GTX 1080 || 16GB RAM 3000MHz || ASUS Z370-H Gaming || Be Quiet! 580W Modular || Noctua NH-D15 || Fractal Design Define R6 || 2x 250GB SSD, 5TB HDD || ASUS VG278HE & 2x BenQ RL2450HT || Logitech G710 & G700 & G13 & G533
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Det blir nog att köpa ett.
Eller lära mig inställningar. Ska "fota" mina. Ni kanske hänger med vad är galet.

Så ser det ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Så här efter prov att skriva bara en låt i mp3 formatet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Om jag ska köpa. Vilket är ok och enkelt att använda?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av kamilenski:

Om jag ska köpa. Vilket är ok och enkelt att använda?

Nero har (iaf haft) bra rykte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Du måste bränna som audio-cd inte som data-cd. Möjligt att du måste konvertera dina mp3 till .wav innan du bränner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2001

ozo64, Fel fel, inte som audiocd och inte som wav. Förstår inte hur du tänker:-)
Ladda ner cdburner xp och bränn som datadisc. Ett enkelt lättförståeligt program som funkar bra.
Det finns ju även en hjälp att läsa.

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10
HP Dv7- 1040| Intel C2D 8400 | Nvidia 9600 Gt M | 3GB Minne | 320 GB Hd |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg län
Registrerad
Nov 2005

Trådtiteln fick mig att resa ca 10år bakåt i tiden;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av kenny88g:

Trådtiteln fick mig att resa ca 10år bakåt i tiden;)

Jag skrev mp3 till CD! Inte mp3 till audio CD!

Känns det bättre?

Edit. Nu testas cdburner xp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Wow, den här tråden känns verkligen som att kliva in i -90/tidigt 2000-tal. Vad är poängen med det hela om man får fråga? Till bilen eller?

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Hotfuzz08:

Wow, den här tråden känns verkligen som att kliva in i -90/tidigt 2000-tal. Vad är poängen med det hela om man får fråga? Till bilen eller?

EXAKT!

Bilen saknar USB ingång. Fast det är en modern MB!
Men läser mp3 på CD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av kamilenski:

EXAKT!

Men läser mp3 på CD.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=160004
Nuff said.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Klassiker men tyvärr är det inte många bilar som har kassettdäck idag, ett mer modernt alternativ är en FM-sändare, gemensamt för de alternativen är att ljudkvaliteten är ganska kass. Vill TS bara ha mp3-filer på en skiva så fungerar det utmärkt att använda Windows inbyggda funktioner för bränning eller valfritt program, CDBurnerXP är gratis och fungerar utmärkt och erbjuder lite mer möjligheter till inställningar jämfört med Windows inbyggda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av kamilenski:

EXAKT!

Men läser mp3 på CD.

Ah, det där suger ju. Det går inte att byta ut den stereo som sitter i då? Ett annat alternativt är iof FM-Sändare. Dock vet jag inte hur bra de fungerar.

Spelriggen: Intel i7 3770K - GTX 1070 - 16GB Minne - ASRock P67 Professional - Samsung 840 240GB - be quiet! 730W - Corsair Carbide Air 540 - Eizo FG2421 - Custom vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Haha.
Det är min bil! Ett år gammal E Coupe!

Mp3 på en CD är bäst! Låter bäst med!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av kamilenski:

Haha.
Det är min bil! Ett år gammal E Coupe!
http://forumbilder.se/thumbs/5642013125122e9ba.jpg

Mp3 på en CD är bäst! Låter bäst med!

Fast när låten är i MP3 format så är den ju redan komprimerad, konverterar du den igen till CD så blir det ju inte bättre, källan är ju fortfarande den samma. Då ska du i så fall fixa(tillvägagångssättet bryr jag mig inte om ) fram låtarna i .flac eller annat råformat och sedan bränna de till audio-CD. Om inte annat, finns det inte blåtand i den där kärran? Känns ju snålt om inte det kommer med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Hotfuzz08:

Fast när låten är i MP3 format så är den ju redan komprimerad, konverterar du den igen till CD så blir det ju inte bättre, källan är ju fortfarande den samma. Då ska du i så fall fixa(tillvägagångssättet bryr jag mig inte om ) fram låtarna i .flac eller annat råformat och sedan bränna de till audio-CD. Om inte annat, finns det inte blåtand i den där kärran? Känns ju snålt om inte det kommer med

JA. Blå tand finns. Använder till mobilen. Som HF. Och visst hade jag kunnat köra låtar via mobilen, men CD känns bättre pga frun. Då kan hon välja låtar.

Edit. CD BurnerXP försöker nu stänga skivan! I 5 minuter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av kamilenski:

JA. Blå tand finns. Använder till mobilen. Som HF. Och visst hade jag kunnat köra låtar via mobilen, men CD känns bättre pga frun. Då kan hon välja låtar.

Edit. CD BurnerXP försöker nu stänga skivan! I 5 minuter!

Aha, då klarnar det ju lite. Se bara till att inte lära ut hur man gör(så du kan vara selektiv), annars finns viss risk att man får lyssna på massa musik som själv kanske inte uppskattar riktigt lika mycket haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Hotfuzz08:

Aha, då klarnar det ju lite. Se bara till att inte lära ut hur man gör(så du kan vara selektiv), annars finns viss risk att man får lyssna på massa musik som själv kanske inte uppskattar riktigt lika mycket haha

Haha.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007

Öppna "Dator", dubbelklicka på CD-läsarens ikon, dra in filer, och sen högst upp kan du välja "Bränn filer till skiva" eller liknande.

Varför krångla till det med onödiga program?

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmo
Registrerad
Jan 2008

Nu är det kollat. SONY CD-R skivor är inte kompatibla med min BR enhet!
TDK fungerar ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Sep 2010

Alltså det är inte krångligare än att välja skapa ljud skiva som kan spelas upp med vad som helst med till exempel CDburnerXP eller om du har något annat program. Därefter lägger du in låtarna och tryck bränn. Hur svårt kan det vara. Mer än så behöver man inte göra med MP3 material.
Det som blir krångligt är om du skall hålla på att formatera med "FLAC" för då måste du först konvertera om låtarna på CD till "FLAC" och det är väldigt få gratis program som klarar av det och sedan kan du bränna skivan med program som även kan bränna "FLAC" material.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Du kan ju alltid gissa
Registrerad
Maj 2012

Du ska inte behöva köpa eller ladda hem något alls, funkar fint att bara använda windows egna program för det.
Stoppa in skivan, gå in till Dator, sen öppnar du CD-skivan i Windows och lägger in mp3 filen/filerna där,
högerklick och välj sedan att bränna på skivan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg län
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av kamilenski:

Jag skrev mp3 till CD! Inte mp3 till audio CD!

Känns det bättre?

nej;) fortfarande samma härliga känsla:D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av kamilenski:

Nu är det kollat. SONY CD-R skivor är inte kompatibla med min BR enhet!
TDK fungerar ok.

Kan din BR kanske inte bränna CD-R skivor alls? Finns ju BR enheter som är så..

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 920, Antec kühler 620, Asus P6T-Deluxe, Corsair Dominator 6*2GB 1600Mhz, XFX Core Edition 750W, Nvidia GTX 770