Crossfire eller ett nytt grafikkort ?

Permalänk

Crossfire eller ett nytt grafikkort ?

Tja

Jag har funderat på att uppgradera mitt grafikkort eller åtminstånde köpa ett till för crossfire.
Jag har nu ett Sapphire 6870 och jag undrar om det är mer värt att köpa ett till eller skaffa ett nytt ?

(Kommer jag att klara battlefield 3 multiplayer med mina specs ? helst high grafik inställningar.)

Permalänk
Medlem

Definitivt ett nytt kort om du inte har en bra deal på ett 6870. Ett ensamt kort ger mycket mindre huvudvärk med multi-GPU-konfigureringar, kompabilitet, microstutter osv.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

nytt kort (rekomenderar att aldrig ha 2 kort!)

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Inaktiv

Ett nytt kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gick från 2 HD 6870 till ett GTX 670. Ingen stor prestandavinst, men det var ändå värt det.

Köp ett nytt kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av haapppoooo:

nytt kort (rekomenderar att aldrig ha 2 kort!)

Blev nyfiken varför du rekomenderar att aldrig ha 2 kort ?

Använt både Crossfire/sli i några år och skulle rekomendera det till alla som har råd om man är ute efter någolunda spelupplevelse

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Blev nyfiken varför du rekomenderar att aldrig ha 2 kort ?

Använt både Crossfire/sli i några år och skulle rekomendera det till alla som har råd om man är ute efter någolunda spelupplevelse

Kanske för att det är ett jävla meck? Det man sparar i prestanda/krona förlorar man i frustration på bristfällig kompatibilitet och microstuttering. Den ända gången jag skulle satsa på CF/SLI skulle nog vara vid eyefinity och extrema upplösningar.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramblemoe:

Kanske för att det är ett jävla meck? Det man sparar i prestanda/krona förlorar man i frustration på bristfällig kompatibilitet och microstuttering. Den ända gången jag skulle satsa på CF/SLI skulle nog vara vid eyefinity och extrema upplösningar.

Koppla in 2 kort och sätta dit en brygga, Aktivera i sli/crossfire i kontrollpanelen. Jävligt komplicerat.

Microstuttering är nått som är väldigt sällsynt i nyare serier från AMD / Nvidia, säger inte att det inte finns, det förekommer, Men jag har aldrig haft problem med det själv, Dock kan jag förstå frustrationen som uppstår för dom som råkar ut för det.

1 kort är smidigt, Håller med att det kan vara lite mer pill, Men beror väll lite på vad man är villig och göra, dock är det kanske mer intressant för dom som sitter på en 120/144Hz skärm att titta åt flerkortslösning.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Kanske för att det är ett jävla meck? Det man sparar i prestanda/krona förlorar man i frustration på bristfällig kompatibilitet och microstuttering. Den ända gången jag skulle satsa på CF/SLI skulle nog vara vid eyefinity och extrema upplösningar.

Aldrig meckat mer än 10 min med min CF setuper. Vilka fem minuter går till att damma datorn, sätta i kortet och smutta på kaffet.

Om du har ett moderkort med två PCI-E med minst 8x så rekommenderar jag att du köper ett begagnat kort för CF och har kul för resten av pengarna. Annars, försök sälj det gamla kortet innan du köper nytt.... Förmodligen blir detta kostsammare.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Billigare köpa ett beggat 6870 än det är att köpa ett nytt kort. prestanda vinsten kommer vara ungefär densamma. Så säg det är 3000 kr emot runt 500 kr?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Koppla in 2 kort och sätta dit en brygga, Aktivera i sli/crossfire i kontrollpanelen. Jävligt komplicerat.

Microstuttering är nått som är väldigt sällsynt i nyare serier från AMD / Nvidia, säger inte att det inte finns, det förekommer, Men jag har aldrig haft problem med det själv, Dock kan jag förstå frustrationen som uppstår för dom som råkar ut för det.

1 kort är smidigt, Håller med att det kan vara lite mer pill, Men beror väll lite på vad man är villig och göra, dock är det kanske mer intressant för dom som sitter på en 120/144Hz skärm att titta åt flerkortslösning.

Skrivet av Oneoff:

Aldrig meckat mer än 10 min med min CF setuper. Vilka fem minuter går till att damma datorn, sätta i kortet och smutta på kaffet.

Om du har ett moderkort med två PCI-E med minst 8x så rekommenderar jag att du köper ett begagnat kort för CF och har kul för resten av pengarna. Annars, försök sälj det gamla kortet innan du köper nytt.... Förmodligen blir detta kostsammare.

Vad får er att tro att jag menade "meck" bokstavligt talat? Hur fan skulle det vara mindre meckigt att köpa ett nytt singel-kort och byta ut, istället för att montera för CF/SLI? Jag menade självklart "meck" med RadeonPro, drivrutiner och inställningar i övrigt.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Vad får er att tro att jag menade "meck" bokstavligt talat? Hur fan skulle det vara mindre meckigt att köpa ett nytt singel-kort och byta ut, istället för att montera för CF/SLI? Jag menade självklart "meck" med RadeonPro, drivrutiner och inställningar i övrigt.

Kört Crossfire tre gånger, 4850, 6870, 6950. Aldrig varit några problem för mig. Bara varit att slänga in kortet och se till att CFX är enableat i CCC. Aldrig stött på några problem. Sen det med kompatibilitetsproblem är ju knappt ett problem idag, bara äldre spel som har dåligt stöd för multi-GPU lösningar.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ramblemoe:

Vad får er att tro att jag menade "meck" bokstavligt talat? Hur fan skulle det vara mindre meckigt att köpa ett nytt singel-kort och byta ut, istället för att montera för CF/SLI? Jag menade självklart "meck" med RadeonPro, drivrutiner och inställningar i övrigt.

skriv det då så slipper man sitta och gissa

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Eftersom du nämner BF3 och ditt nuvarande kort bara har 1 GB i minne rekommenderas ett nytt kort med minst 2 GB minne om du ämnar köra spelet i högre upplösning/kvalitet på grafiken.
1 GB räcker nämligen inte för detta.

Angående SLI eller CF så tro inte på alla skrönor, det ger i de flesta fall en ordentlig prestandaskjuts även om microstuttering ibland förekommer.
Idag finns ingen singel-GPU som klarar att köra BF3 i ultra med min 120 fps. SLI/CF is da sheit!

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bondenpaavo:

Idag finns ingen singel-GPU som klarar att köra BF3 i ultra med min 120 fps. SLI/CF is da sheit!

Men för att förtydliga det du säger. Det krävs minst 2Gb Vram, dvs 2st 2GB Vram i Crossfire. 2st 1GB kort i CF ger endast 1GB.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av visenstam:

Blev nyfiken varför du rekomenderar att aldrig ha 2 kort ?

Använt både Crossfire/sli i några år och skulle rekomendera det till alla som har råd om man är ute efter någolunda spelupplevelse

För i de spel jag spelar är det bara MS och buggar (ej bf3) och jag har ej lyckats få så mycket högre fps än med 1 7970... I tex bf ligger jag på 100-150 och droppar till 70 och då laggar det (60hz skärm)

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000