Backupprogram för idioter?

Permalänk
Medlem

Backupprogram för idioter?

Nej, rubriken kanske var att ta i, men jag har googlat halva dagen efter ett säkerhetskopieringsprogram, för Windows XP, som till och med mina datorokunniga föräldrar kan klara av.

Dvs, det ska konfigureras 1 gång (av mig) och sedan ska programmet automagiskt göra backup varje gång man stoppar i den externa USB-backuphårddisken, och typ varannan vecka ska den varna med någon popup att ingen säkerhetskopia gjorts på ett tag. Och helst vara på svenska, även om det inte är ett krav eftersom man ju helst inte ska få upp så många dialoger i ett lättanvänt program. Set and forget. Och helst gratis.

Tycks vara omöjligt att hitta. Eller, det finns ju mängder med backupprogram, men beskrivningarna av dem verkar klena. Om mina föräldrar hade kört OSX hade man ju bara konfigurerat Time Machine och så hade det varit klart, men Windows XP ligger värre till vad det verkar.

Tips emottages alltså tacksamt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Cobian Backup 11 (se signatur). Konfigurera som du vill.

Permalänk
Medlem

Crashplan för backup på nätet, kostar runt 50SEK/månad, gör backup automatiskt. https://www.crashplan.com/consumer/store.vtl

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson30:

Cobian Backup 11 (se signatur). Konfigurera som du vill.

Har fått tips om det tidigare, ska ta och kolla in det nu tror jag, tack. Skrämdes lite tidigare av att forumet jag googlades fram till verkade rätt, öh, spammat av spam, tolkade det som att Cobian kanske inte var så välskött längre.

Skrivet av NoWin:

Crashplan för backup på nätet, kostar runt 50SEK/månad, gör backup automatiskt. https://www.crashplan.com/consumer/store.vtl

Ja, nätbackup vore nog praktiskt, då skulle de slippa allt med USB-disk etc, men de har tyvärr bara ganska långsamt mobilt bredband (bor på landet) så det fallerar. Men tack för tipset.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Macrium Reflect Free Edition använder jag. Fungerar jättebra. Den gör en backup snabbt och återställer snabbt :).