Ska på intervju hos Inet, hur förbereder jag mig på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Ska på intervju hos Inet, hur förbereder jag mig på bästa sätt?

Ska på intervju hos Inet som servicetekniker. Hade blivit väldigt glad om ni kunde ge mig lite tips på hur jag förbereder mig på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Nja, har väl inga superråd direkt, men skulle nog säga att det är bra att försöka verka naturlig och påläst.
Akta dig för att anstränga dig för mycket för att säga en massa floskler och överdriva för mycket i dina svar, men akta dig även för motsatsen dvs att slänga ur dig alltför spontana och ogenomtänkta svar.

Att kunna en del om företaget brukar vara populärt. Läs på en del och ställ gärna frågor kring det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Se till att vara ren och hel när du åker dit, annars är nog det bästa råd jag kan ge dig att ta det chill, och inte oroa dig en massa. Det är inget polisförhör du ska på, bara en anställningsintervju. Förmodligen kommer det bli frågan om att sitta och snacka lite om arbetsplatsen, dig, och dina ambitioner över en mugg kaffe, och sedan ta en rundtur i företagets lokaler. Inga konstigheter alls. Ska jag vara uppriktig tycker jag själv det till och med är ganska trevligt att gå på anställningsintervju

Angående föregående skribents förslag; visst är det aldrig fel att visa intresse av företaget i sig, men låt i sådana fall frågorna poppa upp naturligt när du är där. Att få in en massa pålästa frågor om företaget, och samtidigt få dem att smälta in i det rådande samtalets kontext, grejar du inte om du inte är rätt slipad. Risken är att det har omvänd effekt, att du verkar vara en skitnödig jäkel som läst på manualen för hur man lyckas på arbetsintervjun.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Angående föregående skribents förslag; visst är det aldrig fel att visa intresse av företaget i sig, men låt i sådana fall frågorna poppa upp naturligt när du är där. Att få in en massa pålästa frågor om företaget, och samtidigt få dem att smälta in i det rådande samtalets kontext, grejar du inte om du inte är rätt slipad. Risken är att det har omvänd effekt, att du verkar vara en skitnödig jäkel som läst på manualen för hur man lyckas på arbetsintervjun.

Nja, det skulle jag nog inte hålla med om till fullo.
Att läsa på om ett företag är något som visar att man varit intresserad av att läsa på om företaget innan man sökte.
Det visar att man inte bara valt ett random företag och hoppas på turen att få jobba där.
Det visar också på hyfs och seriositet och är närmast självklart att göra.
Det är något helt annat än att läsa på floskler för att svara på frågor på arbetsintervjun. Att vara lite insatt i företaget visar mer på äkta intresse.

Att väva in din kunskap om företaget och anknyta till det under samtalet borde kännas högst naturligt om du nu inte bara 5 minuter innan intervjun försökt memorera så mycket fakta som möjligt, utan verkligen tagit dig tid att förstå och intressera dig för företaget.
Man bör med andra ord inte rapa upp en massa meningslös torra fakta som "Förra året hade ni ju en vinst på 1324432 kr och totalt 25431 kunder.", utan mer saker som visar att man förstått företagets strategi och tankesätt (På Inet verkar de tex sätt stor vikt vid att alla ska vara mycket pålästa om sakerna de säljer och kundkontakten är mycket viktig.)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Vad man ska lägga vikt på beror ju till stor del på vilken typ av jobb man söker. Som servicetekniker tror jag förutom tekniskt kunnande, ordningssinne och förmåga till rationell felsökning och kan fokus är viktigt. Ska man dessutom ha kundkontakt gäller det väl att ha ett vettigt uppträdande både live och i telefon.

Dvs vissa är ju till sin personlighet lite slarviga, överdrivet känslostyrda, och ostrukturerade. Framstår du på det viset så kanske du ligger dåligt till. Det är nog något de bedömer mer av intrycket du ger, snarare än vad du försöker säga. För alla vet att folk alltid "försöker" säga rätt saker vid intervjuder. Har själv varit med på andra sidan och ett problem är alltid att försöka sortera bort vilka som "spelar" och vilka som inte spelar. Ibland märkts det tydligt, då kan de tro att du försöker dölja något. Så överdriv inte, håller med det som sas tidigare på den punkten. Hade en kille en gång som slängde in värdeord helt omotiverat i varannan mening där det inte passade, han kom inte in kan jag säga

Permalänk
Medlem

Kanske lite sent men...

En inställning jag har till anställningsintervjuer är att det är min chans att få veta mer ingående om företaget, arbetsplatsen och vad jag ska arbeta med. Detta tycker jag underlättar i jämförelse med inställningen "nu har jag chansen att förklara varför just jag ska få jobbet och ingen annan".

Att berätta om sig själv och varför man tror sig passa bättre kommer ändå komma naturligt av att du med egna erfarenheter som grund ställer dina frågor. Det skadar aldrig att läsa på om företaget, och är man intresserad/engagerad av sig så borde det te sig självklart att känna till lite om företagets historia, hur marknaden inom området är och vad de har för långsiktiga mål. Det behöver inte vara komplicerat eller detaljerat, men ett humm iallafall. Sådant är också bra att kunna ta upp i samband med att man förklarar varför man är intresserad av att jobba hos företaget.

Det verkar fungera för mig. Jag tycker att det är kul och spännande med anställningsintervjuer också, vilket så klart underlättar hantering av nervositet mm.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Föredetting

Det är inte bara du som ska sälja in dig hos dem, det ska vara ömsesidigt - ställ frågor om det du undrar och var dig själv. Eller så är det jag som är för bortskämd, jag brukar glida in på intervjuer med inställningen "varför ska jag jobba hos er?".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Har varit på intervjun och jag tyckte det kändes positivt, många av tipsen använde jag utan att ens tänka på det, kom naturligt så att säga. Skulle få svar slutet av månaden så bara att hålla tummarna. Tack så mycket för hjälpen.

Kan ju påpeka en kul grej, vi kom in på ämnet Sweclockers och jag sa att jag brukar hänga där. Dem reagerade positivt och tycker Sweclockers är en väldigt bra hemsida.

Synd bara att konkurrensen är så hård, dem ska tillsätta 1 tjänst och dom fick in 300 cv och av dem fick 9 komma på Intervju. Det är bara att hålla tummarna, nu har jag gjort mitt bästa.

Permalänk
Medlem

Spännande, jag var en av dem som också fick komma på intervju

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"