Kortast meningsfulla utbildning inom IT?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Kortast meningsfulla utbildning inom IT?

Låt oss säga att jag vill arbeta med mjukvaruutveckling. Vad skulle ni läsa för att ta er in på marknaden på kortast möljliga tid? Dvs, vilka språk / kunskaper är för närvarande mest intressanta hos potentiella arbetsgivare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Frågeställningen är lite otydlig, snabbast är såklart att lära sig något väldigt enkelt vilket dock brukar kräva andra kunskaper som kunna slänga ihop en hemsida.

Men annars språk som är intressanta hos arbetsgivare, ja lär dig c# och då att arbeta i team ihop med versionshantering och unittester och det är inte fel att du lär dig att praktiskt använda Test-driven development (TDD).
Sedan så bör man såklart behärska MS SQL bra.

Ja det är allt vad man behöver kunna för att vara attraktiv gröngöling som är beredd att lära sig programmera, dock är det väldigt få nyexade som behärskar detta. Vilket jag själv upptäckte då jag försökte rekrytera Chalmerster.. (som typ bara kan programmera java och matlab)
Sedan visst fler språk, algorithmkurser och liknande är bra. Men lär man sig det jag nämnde bra så får man ett jobb idag.

Angående utbildning så rekommenderar jag datavetenskap eller ett cilvilingenjörsprogram, där man i civilingenjörsprogrammen ej får lära sig koda. Men det kan man lära sig efter utbildningen.

*edit*
Ett problem kan vara att visa upp sina kunskaper, men kan man programmera så har an oftast också gjort något större applikation som man kan visa.

Angående versionshantering så kan det vara svårt att lära sig på egen hand, men man kan delta i något projekt på t.ex. sourceforge. Och då skicka in uppdateringar m.m, detta ger en otroligt mycket. Inte minst lära sig hur man ska koda och läsa andras koder.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Tackar för ett mycket utförligt svar!