Hur pluggar ni till ex. prov?

Permalänk
Medlem

Hur pluggar ni till ex. prov?

Hej! Nu såhär på "vårkanten" i 9an är det väldigt mycket prov.
Och nu har vi ju även nationella prov i t.ex SO. Så det blir ju inte direkt lätt..

Så jag undrar, hur ska jag förbereda mig?
Vilket är det bästa sättet att plugga på samt att komma ihåg allt som jag pluggar på?

Mvh Ref

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Bäst är att repetera under hela terminen och inte bara veckorna innan prov.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Som Valiumballong skriver...

Du ska inte satsa på att lära dig saker strax innan ett prov. Du ska förstå och lära dig allt under tiden det lärs ut. Tiden före provet ska bara vara repetition, alltså gå igenom det du redan kan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Gå igenom gamla anteckningar, och prov om ni fått behålla sådana, samt komprimera informationen mer och mer tills du bara har några få nyckelord att komma ihåg som öppnar upp resten i minnet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Nationella proven i 9an är lite hypade tycker jag. Iaf när jag gjorde dom för 5 år sen. Är inte så farligt, bara du kan grejjerna du ska kunna i vanliga fall så går det bra. Inte riktigt något som går att plugga till.

Rent generellt så är pluggteknik väldigt individuellt, för mig fungerar repetition i ca 20-30 minuter, spelar sedan lite gitarr i en 5-15 minutar och ger mig sedan på plugget igen.

Permalänk
Medlem

Okej, ja det är bra att veta vad som skall komma

Skrivet av Itchago:

Nationella proven i 9an är lite hypade tycker jag. Iaf när jag gjorde dom för 5 år sen. Är inte så farligt, bara du kan grejjerna du ska kunna i vanliga fall så går det bra. Inte riktigt något som går att plugga till.

Rent generellt så är pluggteknik väldigt individuellt, för mig fungerar repetition i ca 20-30 minuter, spelar sedan lite gitarr i en 5-15 minutar och ger mig sedan på plugget igen.

Ja, det låter bra. Tycker inte riktigt om att sitta och nöta med skolarbete i flera timmar, så kanske 30 min plugg och sen lite gaming, and repeat!

Tack för svaren

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Det bästa tycker jag, är att sprida ut kunskapsintaget över lång tid, och beroende på vilka ämnen det handlar om krävs olika studieteknik. Viktigaste är att man lär sig tänka kritiskt och logiskt. Den typen av inställning hjälper förberedelsen inför prov i allmänhet.

En sak jag gjorde (som jag skäms över och absolut inte rekommenderar om man kan) var att läsa in en fotografisk bild över de texter jag behövde komma ihåg (för informations- och minneskrävande prov). Har, på gott och ont, ett fotografiskt minne. Lär man sig något så? Absolut inte.

Visa signatur

i7-2600K | ASUSTek Maximus IV Extreme | GTX 690 Quad SLI | 32GBCorsair CL10 1600 MHz Vengeance DDR3 | INTEL SSD 510 | 2 st 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Cooling Hydro H80 | Cooler Master MegaFlow 200 Röd | Corsair AX 1200W 80+ Gold Modular | Cooler Master HAF X Black|FX-4100 | 16GB DDR3 | Radeon 7850 2GB| 630 W
FX-6300 6C 3.5Ghz Black | 32GB DDR3 | GTX 590| 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av joqqy:

Det bästa tycker jag, är att sprida ut kunskapsintaget över lång tid, och beroende på vilka ämnen det handlar om krävs olika studieteknik. Viktigaste är att man lär sig tänka kritiskt och logiskt. Den typen av inställning hjälper förberedelsen inför prov i allmänhet.

En sak jag gjorde (som jag skäms över och absolut inte rekommenderar om man kan) var att läsa in en fotografisk bild över de texter jag behövde komma ihåg (för informations- och minneskrävande prov). Har, på gott och ont, ett fotografiskt minne. Lär man sig något så? Absolut inte.

Haha då vet jag att jag ej ska prova något sådant

PS: Jävlar vilken dator du har då

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Avstängd

När det handlar om uppgiftsprov (matte, el, fysik, programmering m.m.) så tragglar jag gamla prov och exempel som kan komma på proven. Till en början skiter man fullständigt i svaret utan man jobbar 100 % på att lära sig hur man ska göra. Successivt jobbar man till att få fram det rätta svaret.

Vid mer kunskapsprov blir det också att läsa gamla prov samtidigt som jag har föreläsningsanteckningar, wikipedia/google och möjligtvis bok till hjälp. Viktigt är här att man inte tragglar med ett ämne/området för mycket utan man ta reda på lite om ett ämne och efter ett tag går man över till nästa fråga/ämne/område.

Läser tredje året till högskoleingenjör och har inga omtentor efter mig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Vill även citera min föreläsare i kretsteori:

"Repetition är glömskans fiende nummer ett!"

Ack så sant!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Chillar sista tre dagarna innan ett prov. Min mattelärare har förbjudit oss att plugga dom tre närmaste dagarna innan ett matteprov, och om vi prompt vill det så ska det vara bara för att stämma av att vi redan kan det. Jag har kört på detta hela tiden på min gymnasietid i samtliga ämnen och det brukar gå bra för mig på proven. Att hänga med på lektionerna är viktigare än att plugga en massa på fritiden. Jag har flera klasskamrater som pluggar arslet av sig på fritiden men är halvt frånvarande på lektionerna. Själv är jag fullt koncentrerad på lektionerna och gör roligare saker än att plugga på min fritid.

Är det ett jättestort och viktigt prov som du vet långt i förväg att du ska ha så är det bara att kolla igenom anteckningar, läsa eventuell kurslitteratur samt försöka hitta gamla prov eller uppgifter inom området.

Ämnesprov som inte är nationella kommer i stort sett alltid att innehålla saker som ni gjort på lektionen, så har du hängt med på lektionen så borde det gå bra. Vet du med dig att du inte har superminne så gör anteckningar. Själv litar jag på mitt minne, men ibland önskar jag att jag hade gjort anteckningar, men latheten tar över tyvärr. Gör inte som mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska inte underskatta vikten av att plugga med andra personer och diskutera problem. Man kan komplettera varandra ganska bra.

Permalänk
Medlem

Angående att plugga tillsammans, det varierar väldigt från person till person. Jag är rätt så bra på att hjälpa och lära folk, men själv lär jag mig absolut ingenting om jag försöker sitta i en grupp, kan inte koncentrera mig. I ärlighetens namn behövde jag inte läsa till prov förrän nu i högskola, så det var här jag var tvungen att lära mig studieteknik så att säga. Några tips:

- Hänga med på lektion är definitivt viktigare än att läsa på hemma. Visst hjälper det att lite kolla igenom saker och ting när man kommer hem också, men det brukar inte iallafall jag orka Hänger man bra med på lektion så går det nog fint endå. Men om ni har inlämningsuppgifter, gör dem så bra som möjligt! Toppen sätt att lära sig på.

- Ställ frågor. Även en bra lärare glömmer ofta att förklara vissa viktiga detaljer som de kanske anser som självklara. Känn dig inte dum för att du frågar, det finns garanterat andra som funderar på samma sak och som blir lättade när de får en förklaring. Ibland hjälper det även att lite spinna vidare på ämnet och fråga nåt som verkar väsentligt för att få en bättre helhets bild.

- Ett bra sätt enligt mig för att lära sig saker, är att hitta på frågor åt dig själv som du måste besvara angående ämnet. Det sysslar jag ofta med. Fantisera att någon frågar dig frågan - och du ska besvara den. Kan du inte det läser du på tills du kan.

- Det finns massor med information på nätet också som ibland är bättre än kursmaterialet. Jag lärde mig t.ex. fourier och laplace transform mycket tack vare videon som finns på youtube och vissa universitets hemsidor. Internet är ett fantastiskt hjälpmedel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1sp:

Jag är rätt så bra på att hjälpa och lära folk, men själv lär jag mig absolut ingenting om jag försöker sitta i en grupp

Jag tycker det där är lite motsägelse. Man blir bättre på något om man hjälper och förklarar för någon, väldigt lätt och veta om det är något som man inte kan (det man inte kan svara på måste man plugga mer på).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag tycker det där är lite motsägelse. Man blir bättre på något om man hjälper och förklarar för någon, väldigt lätt och veta om det är något som man inte kan (det man inte kan svara på måste man plugga mer på).

Meningen var kanske dåligt formulerad, givetvis lär man sig själv bättre genom att hjälpa andra, men om allihop inklusive en själv börjar från noll med något ämne utan några större grunder fungerar inte grupparbete för mig iallafall.

Permalänk
Skrivet av Wh1sp:

Meningen var kanske dåligt formulerad, givetvis lär man sig själv bättre genom att hjälpa andra, men om allihop inklusive en själv börjar från noll med något ämne utan några större grunder fungerar inte grupparbete för mig iallafall.

Jag förstår vad du menar. Alla är olika, vissa personer tänker bäst(och lär sig) själv i lugn och ro. Andra föredrar att pladdra mer och lär sig genom att verbalt formulera saker. Själv tycker jag också det är oerhört störande att koncentrera sig på något i en miljö är det är brainstorming och folk pladdrar.

Jag föredrar också att FÖRST själv analysera saken tyst för mig själv, SEN kan jag gärna lägga fram min ståndpunkt för gruppen. Det känns mer rationellt än att alla börjar spåna i mun på varandra utan att tänka efter först, det uppleverar jag mest som oerhört rörigt.

Jag var ofta också den som hjälpte andra i skolan, men få givetvis EFTER att jag själv lärt mig saken. De som föredrog hjälp och de som föredrog att tänka själv var ofta lite olika personligheter. Jag föredrar att ställa egna formulera frågor och få ett svar, snarare än att få serverade till mig både svar och fråga samtidigt. Om man inte kan ställa frågan själv så kommer man antagligen inte ha lika stort utbyte av svaret heller.

Det är ju ett av problemen i skolan att elever inte alltid blir uppmuntrade att själv fundera och kolla med frågor, INNAN läraren kommer med svaren. Ett svar på en fråga som ingen ställt vill ingen höra.