Minst en BSOD om dagen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

Minst en BSOD om dagen...

Byggde mig en ny dator över julen och köpte W8 då jag hade en gammal XP innan.

Om jag bortser från hur skräpigt dåligt användargränssnittet är, att man måste klicka 10 ggr mellan två operativsystem för att hitta något man letar efter så är det minst sagt ostabilt, ca en BSOD om dagen...ibland fler. I förrgår crashade det så hårt att den inte ville boota mer utan jag fick återställa windows vilket också är ett skämt då även sån't som inte har med windows att göra pajar på vägen.

Jag har minnestestat, testat hårddiskarna (2 HD, 1 SSD) och har sjyssta temperaturer. Jag får alla möjliga felmeddelanden vid crash, två gånger har jag fått drivrutiner som källa, tcpip.sys samt win32k.sys om jag minns rätt. Alla crasher har varit på kernelnivå i windows-komponenter.

En drivrutin är inte uttalt en W8, men en W764b, m-audio till ett ljudkort, allt annat har varit uttalat till W8.

Crasherna kommer när som helst, vid boot eller efter tre timmars slösurf eller vad som helst.

Inget är givetvis klockat eller trixat med...

Jag har letat efter uppenbara felkällor på nätet men inte hitta något handfast, hoppas någon kan visa en riktning att jobba efter. Jag ger det en vecka till, sen fixar jag W7.

mvh
Abbe

msi z77a-g43
i5 3570k
amd 7950
8 gig 1600 ram, två stickor
2hd 1ssd
500W nätagg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Använder du trådlöst internet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2005

japp. ett d-link gwl-g510 kort som windows update drog ner en drivrutin till alldeles av sig självt! Jag reagerade på att drivrutinen var från 2010 när jag kollade enhetshanteraren men det var den Windows update ville ha och nyare än jag hade på skiva...

mvh