Förstaskärmen blir andraskärm när jag stänger av andraskärmen?

Permalänk
Medlem

Förstaskärmen blir andraskärm när jag stänger av andraskärmen?

Vet att topic låter väldigt förvirrande, men ska försöka förklara så gott det går.

Jag har ett problem, att min förstaskärm (Main display), som visar taskbaren osv, blir till andraskärm, alltså utan taskbar, när jag stänger av min andraskärm. Alltså måste jag koppla ur hdmi sladden om jag inte vill ha på andraskärmen. Hur löser jag detta problem? Tidigare hade jag intel, nu har jag AMD. Antar att det har med detta att göra då det blev såhär när jag köpte nya datordelar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gibb1:

Vet att topic låter väldigt förvirrande, men ska försöka förklara så gott det går.

Jag har ett problem, att min förstaskärm (Main display), som visar taskbaren osv, blir till andraskärm, alltså utan taskbar, när jag stänger av min andraskärm. Alltså måste jag koppla ur hdmi sladden om jag inte vill ha på andraskärmen. Hur löser jag detta problem? Tidigare hade jag intel, nu har jag AMD. Antar att det har med detta att göra då det blev såhär när jag köpte nya datordelar.

Vad exakt är det du har bytt? CPU/moderkort?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Alltihopa.

Kan tillägga att jag testat duplicera skärmarna, så att båda körs med samma bild, men trots det så försvinner taskbaren och allt jag ser är bakgrundsbilden på förstaskärmen när jag stänger av min andraskärm. (Andraskärmen är kopplad med HDMI medan förstaskärmen är kopplad med VGA)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gibb1:

Alltihopa.

Kan tillägga att jag testat duplicera skärmarna, så att båda körs med samma bild, men trots det så försvinner taskbaren och allt jag ser är bakgrundsbilden på förstaskärmen när jag stänger av min andraskärm. (Andraskärmen är kopplad med HDMI medan förstaskärmen är kopplad med VGA)

Allt, okej. Har du installerat om Windows, eller bara flyttat disken?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har installerat om ett nytt windows på en ny hårddisk.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gibb1:

Jag har installerat om ett nytt windows på en ny hårddisk.

Då är det inte plattformsbytet i sig som bråkar. Har du installerat alla drivrutiner, och börjat med chipset-drivisarna för moderkortet?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ja, alla drivrutiner är installerade så vitt jag vet. Vad menar du med "Har du installerat alla drivrutiner, och börjat med chipset-drivisarna för moderkortet?"

Är relativt okunnig inom datorer, tyvärr.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av gibb1:

Ja, alla drivrutiner är installerade så vitt jag vet. Vad menar du med "Har du installerat alla drivrutiner, och börjat med chipset-drivisarna för moderkortet?"

Är relativt okunnig inom datorer, tyvärr.

Det har ibland betydelse i vilken ordning man installerar drivrutinerna på en nyinstallerad dator, och det råder generellt konsensus om att chipset-drivrutinerna ska installeras först av allt. Detta för att de styr delar av funktionerna på moderkortet, ofta extra USB-portar och andra funktioner som är bra att ha. Beroende på moderkortsmodell kan även andra viktiga funktioner aktiveras med de drivrutinerna.

Hur funkar det om du startar datorn med bara en skärm ikopplad?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Administrativ avgift

Skrivbordet -> högerklick ->upplösning -> välj vilken som ska vara primär och flytta de hur du vill.. Fattar inte varför folk snackar med drivrutiner?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Lego Master
Skrivet av trisse23:

Skrivbordet -> högerklick ->upplösning -> välj vilken som ska vara primär och flytta de hur du vill.. Fattar inte varför folk snackar med drivrutiner?

Eftersom TS verkar veta skillnaden på primär och sekundär display så antog jag att den delen redan var avklarad, därav funderingen kring drivrutiner.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Trisse23, så dum är jag inte. Grejen är ju den att om jag stänger av min andraskärm (vilket är en TV-skärm) så buggar hela skiten ur och min förstaskärm blir till andraskärm helt utan anledning. Förklarar säkert väldigt otydligt, men bättre kan jag inte.