Permalänk

Ändra RAM frekvens

Hej,

Nu är det så att jag uppgraderar från 4GB till 8GB, och mitt moderbord stöder upp till 1333MHz. Det nya RAM minnet jag kommer att installera är 1600MHz, och jag blev tillsagd på ett annat forum att för att få allt att fungera som det ska så måste jag ändra RAM frekvens i BIOS inställningarna. Det är inte så svårt men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att göra det på mitt moderbord. Det är ett ASUS M5A78L-M LX.

Tack

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Hur som haver så kommer dina minnen att klockas ner automatiskt. Standard-frekvensen på minnen är 1333MHz. Vilket gör att man i regel får klocka upp dem skälv annars. Detta behöver dock inte du göra då ditt MB endast stödjer 1333MHZ som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeN93:

Hej,

Nu är det så att jag uppgraderar från 4GB till 8GB, och mitt moderbord stöder upp till 1333MHz. Det nya RAM minnet jag kommer att installera är 1600MHz, och jag blev tillsagd på ett annat forum att för att få allt att fungera som det ska så måste jag ändra RAM frekvens i BIOS inställningarna. Det är inte så svårt men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att göra det på mitt moderbord. Det är ett ASUS M5A78L-M LX.

Tack

Läs din moderkortsmanual.

Bioskapitlet borde beskriva varenda inställning som går att göra.

Permalänk

Kollade igenom min manual på BIOS kapitlet och kom över JumperFree Configuration, samt följande inställning "Memory Clock Mode", vilket i standard står på Auto, om man byter till Manuell så kan man välja mellan följande: 400MHz, 533MHz, 667MHz och 800MHz. Är det där jag ska ändra något? I så fall, vad ska jag ändra till om nu mitt nya RAM kommer att vara på 1600MHz?

Edit: Min processor är AMD FX-4100 3,60GHz.