Kan inte boota USB/DVD/etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Kan inte boota USB/DVD/etc

Hej! Har precis fått igång mobot/cpu/ramen jag fick av en polare. Så jag tänkte jag skulle formtera om hddn för att få fräscha drivare etc.
Men det går ej att boota en usbsticka eller dvdskiva som innehåller Win-x. Jag får bara felmeddelandet "Select a proper device och insert another media".

Jag kan boota hddn som mitt tillfälliga windows ligger på utan problem. Jag har försökt 23423 olika "iso2usb"-program, men inget har fungerat. Det är precis som att någon bootsector saknas, men den finns där. Man tycker ju att den borde kunna boota DVD:n men icket. Däremot funkar dvd-läsaren perfekt när man väl kommit in i Windows (det gamla).

Testade med en live-cd med Linux och den bootade på 2 röda.

Jag håller på att bli galen! Någon här som haft liknande problem och lyckats?

MVH

Edit: ASUS P5Q Premium, Intel Pentium E5700,

Sorcere of Pan Tang

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007

Har du ändrat i bios så att usb eller dvd är första bootenhet?
Har du inte gjort det så kommer den boota från hdd hela tiden så länge där finns ett OS.

Alternativet kan vara att trycka F8 (tror jag det är) vid uppstart för att välja "boot device".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Japp, f8 kan funka om du har tur.

Jag hade precis samma problem idag med en windowsinstallation, kände varken igen usb eller dvd som bootningsbar enhet fast bägge var felfria och funkade på en annan dator. Genom att trycka f8 på "splashscreenen" så kunde jag installera från stickan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av MacAllan:

Har du ändrat i bios så att usb eller dvd är första bootenhet?
Har du inte gjort det så kommer den boota från hdd hela tiden så länge där finns ett OS.

Alternativet kan vara att trycka F8 (tror jag det är) vid uppstart för att välja "boot device".

Ja, givetvis har jag gjort det. Det är precis som att enbart Win7 ej går att installera. Hittade en gammal Vista x86 och den funkade.
Blir så frustrerad när varken Win7 funkar på DVD eller USB.

Sorcere of Pan Tang

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Apr 2009

Det låter som dina media DVD och USB inte är bootbara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2003

Använder du intern dvdläsare eller kör du via usb?
Se till att använda USB2 portarna för att underlätta, win7 pallar inte bakåtkompatibliteten förrän drivers är på plats på usb3 portarna i många fall.