Stardock rapporterar tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Kan ju vara att folk går från XP.

W8: 279:- + 50:-
W7: 800:-

Skrivet av Aemony:

Ars Technica sammanfattade problemen med Classic Shell ganska bra, IMO:

Källa: http://arstechnica.com/information-technology/2013/01/help-iv...

tl;dr: Helt okej om man vill ha WinXPs startmeny i Win8, men inte om man vill ha samma funktionalitet som WinVista och Win7s startmeny, och utnyttja de senaste operativsystemens kraftfullare sökfunktioner.

Jag har sökmeny i Classic Shell. Så de vet nog inte hur man ställer in programet.

Detta är dock inte min men är likadan.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av €lysian:

Det kan jag förstå, men jag förstår inte hur andra frivilligt lägger ut flera tusen på att skaffa ett operativsystem som de sen ska modifiera så att det ser ut som Windows 7. Vad jag har förstått är det en hel del människor som har gjort så.

Edit: å andra sidan, jag hade personligen köpt en laptop med Windows 7 förinstallerat om jag kände mig osäker på om jag hade haft någon nytta av det nya operativsystemet, eller på något sätt inte uppskattat det av andra anledningar.

Väldigt många betalar inget eller väldigt lite, och tycker att förbättringarna "under huven" i W8 är väl värda att uppgradera för. Jag är en av dessa.

Permalänk
Medlem

Detta och mycket annat är anledningen till att man själv inte kommer uppgradera till windows 8, ser helt enkelt ingen anledning.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Förstår inte varför jag ska ha en liten startmeny nere i vänstra hörnet när jag kan ha en tydligare startmeny som täcker hela skärmen. Bara Trycka "Win" och börja skriva.

För att den täcker hela skärmen. Alla använder vi datorer annorlunda, givetvis, men jag lägger sällan ögonen på startmenyn en längre period. När jag ska starta program eller köra kommandon ligger mina ögon alltid på innehåll i andra fönster, t.ex. läser jag en artikel eller ser på ett klipp samtidigt som jag startar vad jag behöver nere i den fina rutan. Jag uppfattar skartskärmen som störande då den döljer det som jag faktiskt bryr mig om.

Skrivet av €lysian:

Det kan jag förstå, men jag förstår inte hur andra frivilligt lägger ut flera tusen på att skaffa ett operativsystem som de sen ska modifiera så att det ser ut som Windows 7. Vad jag har förstått är det en hel del människor som har gjort så.

Uppgraderingspaketet är billigare än någonsin. Tror det kostade mindre än 300:- vid release om du hade en Win7 nyckel, och just nu säljer Webhallen ett uppgraderingspaket för WinXP, Vista och 7 till Win8 för endast 549:-. Vad jag har sett än så länge så kan du till och med bara köpa fullversioner av operativsystemet via OEMs, och inte från Microsoft. De ligger runt 845:- för normalutgåvan och 1269:- för Pro. Knappast "flera tusen" folk har lagt ut...

Fast själv så fick jag det gratis via MSDNAA och enda anledningen jag använder det i nuläget är för att Win8s bootmanager kräver en extra omstart för att starta upp min Win7-installation. Och så fick jag 25% rabatt på Start8, så jag har i princip bara lagt ner 25 kronor på att få ett ypperligt alterantiv till Win8s startskärm.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

För W8 har mycket snabbare boot time, drar mindre kraft (perfekt för äldre maskiner och så), och är säkrare.

Hade jag haft pengar hade jag köpt W8 och lagt på start8 bara, då blir det faktiskt en uppgradering från W7.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Avstängd

Det är som vanligt när det kommer nya förändringar. Ge det lite tid och färre och färre kommer använda startmenyersättare tror jag. Standardinställningen i Windows vinner nästan alltid har jag lärt mig genom åren, lika bra att vänja sig direkt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

Windows 8 startar snabbare och är lite rappare överlag. Trist att de tagit bort aero dock.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jag har sökmeny i Classic Shell. Så de vet nog inte hur man ställer in programet.

Om jag förstår artikeln rätt så kritiserar dem att sökfunktionen inte har stöd för att söka igenom indexeringsdatabasen. Nu har jag inte Classic Shell installerat, men enligt dem kan du bara söka igenom startmenyn och mapparna som är angivna i %PATH% systemvariabeln. Det vill säga, du kan inte använda sökfunktionen för att hitta dokument, bilder, filmer, musik eller andra filer som ligger utanför dessa två designerade områden.

Men om mot förmodan du faktiskt kan göra det, så är det ju bara utseendet och beteendet för "Alla program" som skiljer sig åt från Start8 och StartIsBack.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem

3 miljoner lagligt nerladdade och 30 miljoner olaglig

Själv saknar jag ej startmenyn och gillar Metro

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är som vanligt när det kommer nya förändringar. Ge det lite tid och färre och färre kommer använda startmenyersättare tror jag. Standardinställningen i Windows vinner nästan alltid har jag lärt mig genom åren, lika bra att vänja sig direkt.

Att klara av, vänja sig, kunna hantera, är långt ifrån samma sak som att gilla/föredra något. Jag tror de flesta klarar av att jobba i Modern UI, knäckfrågan är om jag gillar det eller ej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har inte införskaffat mig Windows 8 ännu kör fortfarande med Windows 7 och det är pga Metro och att start menyn saknas, skulle inte Microsoft hålla på som dom gör så skulle jag skaffat Windows 8 för länge sedan...

Däremot så är det bra men samtidigt löjligt att man måste fixa tillägg för att köra det nya operativ systemet.
Microsoft bör verkligen se över sitt nästa operativ system och köra efter vad konsumenterna vill ha

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Windows 8 startar snabbare och är lite rappare överlag. Trist att de tagit bort aero dock.

Men är skillnaden i hastighet så stor att det motiverar att ev. göra det mer svårnavigerat / <input reason here> och att betala flera tusen för något som man ändå inte gillar utséendet på?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är som vanligt när det kommer nya förändringar. Ge det lite tid och färre och färre kommer använda startmenyersättare tror jag. Standardinställningen i Windows vinner nästan alltid har jag lärt mig genom åren, lika bra att vänja sig direkt.

Skrivet av http://en.wikipedia.org/wiki/Stockholm_syndrome:

Stockholm syndrome, or capture-bonding, is a psychological phenomenon in which hostages express empathy, sympathy and have positive feelings towards their captors, sometimes to the point of defending them. These feelings are generally considered irrational in light of the danger or risk endured by the victims, who essentially mistake a lack of abuse from their captors for an act of kindness

Permalänk
Medlem

Windows 8 har sålts i 60 miljoner exemplar. 3 miljoner nedladdningar av Start8 har gjorts. Om alla som använder Start8 bara har laddad hem det en gång och sedan fortsätt att använda det (inte sannolikt, då många säkert bara testat), så rör det sig om 5% av Windows 8 användarna.

Permalänk
Medlem

Jag bet mig i fingret och körde med ModernUI och jag har vant mig rätt bra faktiskt. Skulle dock gärna vilja att man skulle kunna justera rutnätet lite mer i det..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Det roliga är att de flesta som klagar inte ens provat Windows 8, och faktiskt känt hur mycket rappare och modernare operativsystemet är, rent allmänt. Metro-gränssnittet har jag vant mig vid och det fungerar bra, men visst innebär det ibland något för många klick. Först idag testade jag Win7-startknappen (Stardocks variant), och ångrar att jag inte gjort det tidigare. Nu finns det absolut ingen anledning att gå tillbaka.
140 kr för Win 8 och 5 USD för Stardockmenyn, om man inte hittar piratvariant. No brainer att inte uppgradera om man är geek.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Googolplex:

Det roliga är att de flesta som klagar inte ens provat Windows 8, och faktiskt känt hur mycket rappare och modernare operativsystemet är, rent allmänt. Metro-gränssnittet har jag vant mig vid och det fungerar bra, men visst innebär det ibland något för många klick. Först idag testade jag Win7-startknappen (Stardocks variant), och ångrar att jag inte gjort det tidigare. Nu finns det absolut ingen anledning att gå tillbaka.
140 kr för Win 8 och 5 USD för Stardockmenyn, om man inte hittar piratvariant. No brainer att inte uppgradera om man är geek.

Kör windows 8 hemma och kör start8 på alla då jag tycker modern UI funkar katastrof när jag spelar och hoppar mellan fönster.

JAG tycker w8 är helt värdelöst för desktop men plata och mobil inga problem.

Jag jobbar enormt mycket snabbare med w7 snabb tryckningar då sökfunktionen i windows 8 är katastrof.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Att klara av, vänja sig, kunna hantera, är långt ifrån samma sak som att gilla/föredra något. Jag tror de flesta klarar av att jobba i Modern UI, knäckfrågan är om jag gillar det eller ej.

Tycker samma som dig jag kan använda metro men det går ju fan tusen gånger långsammare och inte roligt för 5 öre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

LOL!!!!

Det är alltså synd om Win8 användarna, om jag tolkar dig rätt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Snusfri

Idiotiskt att förstöra Windows 8 med något ålderdomligt som detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Jag förstår inte varför Microsoft har skitit i att tjäna så mycket pengar som möjligt med W8.
Vanligtvis strävar ju företag mot att tjäna så mycket pengar som möjligt, men tydligen inte i detta fall.
Om Microsoft hade skrotat Metro eller allafall gjort så att man kan själv välja om man vill köra Metro eller inte så hade de sålt mycket fler W8 exemplar och därav tjänat mer pengar.

Jag är en av de många som inte köper W8 pga. Metro skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

LOL!!!!

Det är alltså synd om Win8 användarna, om jag tolkar dig rätt.

Jag vet inte hur de andra känner sig. Men jag känner mig som en gisslan i Win8. Jag hoppas verkligen att den inte gör något dumt med mig och inte inskränker min rörelsefrihet för mycket. Och om fler desktop användare börjar använda Metro trots att det är så dåligt, och t.om. börjar försvar det, så kan det bara förklaras med Stockholm Syndromet.

Permalänk
Medlem

Fail att en sån funktion skall kosta imo . Jag vägra uppdatera till W8 av 2 skäl 1 att det är fult, 2 för att jag jobbar 8 timmar om dagen med datorn och vill inte ha massa buggar och skit som påverkar min effektivitet i arbetet . Nog för att w8 var snor billigt vid uppgradering som per automatik kör över din gamla licens.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Det är som vanligt när det kommer nya förändringar. Ge det lite tid och färre och färre kommer använda startmenyersättare tror jag. Standardinställningen i Windows vinner nästan alltid har jag lärt mig genom åren, lika bra att vänja sig direkt.

Du fattar inte. Du skriver alltid samma sak.

Vi är vana vid Win8-startmenyn. Vi vet hur den funkar, och många använder den permanent. Vi är inte ovana eller trivs inte för att det är nytt.

Vi tycker helt enkelt att Metro suger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Linux istället. Då kan man anpassa det fritt efter eget behag. Själv gillar jag Xfce, där är det en liten mus istället för startknappen och det kostade inget. Finns ingen anledning att köra Windows 8 om man inte gillar det.

Permalänk
Medlem

jag kör start8 på min win 8 . men måste säga nu efter en tids användan "vad har man start menyn" till egentligen ? det ända jag använder knappen är väl för att komma åt kontrollpanelen och kommandetolken och det kunde man ju lika gärna höger klickat i hörnet egentligen

Börja gilla Modern UI mer och mer och använder mig mer och mer av det än den gamla start menyn.

Visa signatur

Msi b250m mortar|I7 7700k|Asus GeForce RTX 2070 ROG Strix Gaming OC|Corsair Vengeance RGB PRO 16GB|Corsair RM750X V2 750W|Samsung 960 Evo 500gb M2|Cooler Master ML240L V2 RGB|Nzxt H400i|ASUS ROG Strix XG49VQ 49" Super Ultra-Wide HDR
Hemmbio:
Epson EH-LS500B|Kingpin Short Throw Frame Screen 104"|Dali Blue 5.2.1 Dolby Atmossystem|Onkyo TX-NR676E Receiver|Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Startisback tycker jag fungerar bäst i och med att det aktiverar den gamla startmenykoden, som av någon anledning fortfarande finns kvar i Win8. Det bootar direkt till desktop utan att visa en flash av Metro först. Man kan också stänga av hot corners. Anledningen till att jag inte vill ha så mycket med Metro att göra är att jag tycker det är ett exempel på dålig interaktionsdesign, och det irriterar mig. Startmenyn bryr jag mig inte så mycket om egentligen. Var positiv till Metro från början, men det är för dåligt implementerat.

Permalänk
Medlem

kommer aldrig lämna min startmeny.
Använder den för snabb search,genvägar etc.

Redan försökt med windows 8 men avskyr det mesta, enda jag gillade var kopieringen.
Fortfarande program som inte fungerar bra heller i skiten.

Ne Windows 7 kommer inte lämna mina datorer på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aemony:

Om jag förstår artikeln rätt så kritiserar dem att sökfunktionen inte har stöd för att söka igenom indexeringsdatabasen. Nu har jag inte Classic Shell installerat, men enligt dem kan du bara söka igenom startmenyn och mapparna som är angivna i %PATH% systemvariabeln. Det vill säga, du kan inte använda sökfunktionen för att hitta dokument, bilder, filmer, musik eller andra filer som ligger utanför dessa två designerade områden.

Men om mot förmodan du faktiskt kan göra det, så är det ju bara utseendet och beteendet för "Alla program" som skiljer sig åt från Start8 och StartIsBack.

Har bara W8 på HTPCn så jag brukar inte söka efter något men kan kolla i kväll om det funkar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk

Tycker Windows 8 ær riktigt nice, skønt med lite førændring!

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....