Stardock rapporterar tre miljoner nedladdningar av startmeny-ersättaren Start8

Permalänk

Använder inte Win8 men har det som Virtuell maskin och där kör jag med ersättare för STARTmenyn.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande att man måste köpa (alt. opensource ofc) ett tredjeparts-program för att ett OS ska kännas som ett vettigt alternativ.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Ska man utveckla appar till windows phone 8 så måste man köra win8.

Det kan jag förstå, men min gissning är att merparten av hemanvändare inte utvecklar appar

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

3miljoner som köpt* det ska tilläggas, inte inräknat är ju de andra "start8" programmen eller hur många som piratat det.

Nej, det står följande i artikeln
"...enligt utvecklarna laddats ned hela tre miljoner gånger"
Varje gång de släpper en ny version kommer dessutom alla användare ladda ner en gång till. Den faktiska mängden användare blir därför inte så stor. Och återigen, bara för att man har laddat ner betyder inte att man använder det längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Problemet är att du inte har någon som kognitions-studerande kallar för "referens punkt" alltså ett viloläge. I de tidigare versionerna var det skrivbordet. I 8an finns ingen struktur, ingen ordning.

Ett exempel:
Öppnar man en pdf så öppnas det i appen pdf viewer. Denna dyker inte upp i taskbaren i desktop-läget. Den dyker upp i en dold taskbar till vänster. Start skärmen ger ingen information om att pdf viewern är öppen. Öppnar du en till pdf så läggs den i en tredje taskbar inuti pdf viewer appen. Som man kan se genom att högerklicka i appen.

Det finns inget viloläge där du kan titta på skärmen och säga: aha! där är min pdf!

Såpass. Har jag aldrig varit med om. Varför öppnas inte PDF nummer 2 i samma program i en ny tabb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hur skiljer det sig mot övriga? Classic shell ger också tillgång till metro.

Antydde bara att jag använder båda möjligheterna och gråter inte på Metro

Permalänk
Medlem

Har själv köpt Start8, kändes som ett helt ok pris för en sådan viktigt grej.
Kollade lite de olika alternativen som fanns och jag tyckte att Start8 ingav störst förtroende.

Har inte ångrat det en sekund, man slipper Metro och man har den käcka Win7-sök funktionen tillbaks som är så jävla smidig. Dessutom smälter det in på så sätt att det ser helt naturligt ut. Gillas!

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Har du något problem med läsförståelse?

Han skrev att orsaken till att många inte gillar Windows 8 på grund av att vi är ovana.

Jag hävdade sedan att vi är vana vid det, eftersom många använder det dagligen eller har gjort det under lång tid och enbart ogillar Windows 8 på grund av att vi helt enkelt ogillar det.

Sedan kommer du med ett inlägg som inte på något sätt hör till diskussionen med antydningar på saker tagna ur luften.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart får man ogilla det om man använt det en längre tid. Men faktum är fortfarande att de flesta som ogillar det gör det utan att ha testat det, eller gett det ett ordentligt försök. Alla förändringar kräver tid, men en vacker dag kanske man inser att man inte vill vara utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är som vanligt när det kommer nya förändringar. Ge det lite tid och färre och färre kommer använda startmenyersättare tror jag. Standardinställningen i Windows vinner nästan alltid har jag lärt mig genom åren, lika bra att vänja sig direkt.

Inte samma som vid tidigare förändringar. Här finns det inte något alternativ att ställa in som det var förut och förändringen är enorm.

Själv tycker jag Metro känns påklistrat och helt onödigt, eftersom jag bara kör desktop program på min Windows 8-burk. Testade ett antal appar i Metro innan jag avinstallerade allt som gick att avinstallera. Känns som att köra små fjuttprogram som körs i fullskärm och gör saker man kan göra i en browser istället. Istället för en browser och ett par större program ska man tydligen ha 32 appar för att göra samma saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du verkar inte läsa kritik speciellt noggrant då.

Kritiken jag framförde mot din omröstning var att du aktivt sållade bort en viss typ av Windows 8-användare. Hur har du tänkt dig att den kritiken skulle fungera mot den här omröstningen? Det uppenbara svaret är att det inte går att applicera här eftersom de inte gjort något sådant fel. Och hur menar du att du blivit utmålad som en "hater" pga det?

Att de har alternativet att svara att man inte använder Windows 8 (inte använder det alls i detta fallet, för att vara övertydlig) blir också mer intressant i sig eftersom denna poll inte är gömd i Windows 8-forumet utan på ett ställe där alla Swec-användare lätt kan se det. Det är dock en bisak till poängen i inlägget.

Det var inte dig jag syftate på. Du framförde kritik mot omröstningen, men jag tycker inte att du för dens skull kallat mig hater eller liknande, och din kritik var dessutom saklig, så det har jag inga problem med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

hehe personligen förstår jag varför det är så många som laddat ner startmenyn.
för min egna del tycker jag dom kunde försökt utveckla startmenydelen istället för att komma med ett nytt koncept helt.

men smaken e ju som baken också.

Permalänk

Har inte startat med win8 ännu men var tvungen att remota in åt en kund igår, och han hade win8.

Jag skulle komma åt sql configuration tool som vanligtvis ligger i startmenyen under mappen "sql...2008".

Hur hittar jag den i win8 ?
Kom till startmenyn med stora knappar men det såg ut som att ikonerna låg huller om buller bara utan mappar...hittade inte conf.tool där heller.

Ja jag kan googla men satt o läste denna tråd o tänkte att nån kanske har snabbkommando för att komma in i en programgrupp.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

279kr att uppgradera windows7 till en laglig version, det tackar man ej nej till...
plus alltid bra att ha det senaste!

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skaffar man ens Windows 8 om man ändå gör så att det ser ut som Windows 7? Borde väl vara smartast (och billigast) att bara stanna kvar vid det sistnämnda? Men det är ju bara min åsikt förstås.

För att det kostade 279kr.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Kör ClassicShell på bägge mina Win8-maskiner, precis som jag gör på de som fortfarande kör Windows 7, för att få den enkla klassiska looken (varken XP/Vista/7 stora bloatade menyer är trevlige enligt mig, tar för mycket plats).

Dock så använder jag i huvudsak start.menyn till att dels starta program via "kör program" t.ex. regedit eller etn prompt med cmd, dels till att komma direkt till de inställningar jag vill ändra på i kontrollpanelen, utan att behöva leta runt i "kontrollpanelsfönstret med alla grupper som är skumt sorterade".

Så för min del ser jag absolut ingen vits att betala pengar för Start8 när ClassicShell ger mig en simpel enkel klassisk meny (man kan köra fullsize-menyer som Vista och 7an med om man vill).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Ser seriöst inte poängen med denna start meny, använder typ "start menyn" ungefär 5-10 sekunder under en hel dag vid datorn

Då kanske du kan upplysa mig om bättre sätt att arbeta med en windowsdator? Jag är primärt Macanvändare sedan cirka 20 år, men har även PC-datorer med Windows 7. Det jag använder startmenyn till är:

1. Öppna program som jag inte använder tillräckligt ofta för att pinna fast i taskbaren
2. Söka bland filer
3. Lätt sätt att starta kontrollpanelen
4. Enkelt sätt att öppna senast använda filer i ett specifikt program
5. Avstängning/omstart/vila
6. Ett tryck på windowstangenten visar taskbaren om man har ett program i helskärmsläge (t.ex. VLC eller Firefox) vilket gör att jag snabbt kan kolla vad klockan är eller om en filkopiering är avslutad.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Start is back. Den är unik såtillvida att den aktiverar koden för start-menyn som faktiskt finns kvar i Windows 8. Det innebär att den fungerar exakt som den gjorde i Windows 7 (om man nu tycker om det).

Permalänk
Medlem

Snubblade på det här på Webhallen...

Citat:

Datorn kommer med Windows 8 förinstallerat och för att göra övergången till det nya operativsystemet enklare skickar vi med en licens till Start8. Detta program gör att du kan anpassa Windows 8 att efterlikna Windows 7 samtidigt som du behåller alla fördelar och förbättringar i den nya versionen.

Källa: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/168260-webhallen_config_d13-0100-i5-3450-8gb-1tb-gtx_650_ti-dvd-win8

Undrar om det är många datorhandlare som kör denna taktik och isof i hur stor utsträckning påverkar detta försäljningen på Start8?

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Medlem

Tycker inte 279 kr + 3 dollar för Start8 är dyrt för att gå från Win7 till Win8. Då flytet är riktigt bra och hela gränssnttet känns väldigt rappt och clean.

Permalänk
Medlem

Jag hade slutat använda start-menyn redan i Windows 7. Jag saknar den inte alls. Jag använder inte nya i Metro-gränssnittet heller. Man klarar sig utan båda två.

Permalänk
Medlem

Det är ett erbjudande man INTE kan tacka nej till - och detta vet Microsoft. Det är som sagt ett väldigt desperat steg dom har tagit men som kund är det omöjligt att låta erbjudandet rinna ut i sanden. Jag bestämde mig att uppgradera från oäkta Win7 till Windows 8 Pro för 279:- + Start8 för ca 30:- totalt kring 300:- för ett HELT äkta windows. Som i princip ser likadant ut som Windows 7 förutom att det är bättre prestanda, vill säga att den är bättre kodad. Gränssnittet är härligt, skönare flyt, inga jävla konstigheter som med alla oäkta man haft genom åren. Dessutom fick jag bättre flyt i spel också.

Alla som påstår att Windows 8 är så jävla fult med Tablet funktionen osv kan ju gå och hänga sig, ENDA skillnaden är JUST den funktionen, och den går att få bukt med hjälp av "Start8" som ersätter den funktionen, eller ersätter men den ger tillbaks den naturliga Desktop-känslan från Windows 7.

Finns ingen anledning till att inte köpa det. Jag ger Windows 8 Pro 5/5 möjliga. Finns inget att klaga på överhuvudtaget, ALLT är bättre.

Permalänk
Medlem

Lite ironi när man läser det tycks ju som om på tok för många köper win 8 endast för att gå ifrån sina "ful" kopior till före detta windows modeller. Det kan man ju inte direkt använda som argument som talar för Win 8. Det är långt från alla som tycker att det är ovärt att knappt en tusen lapp för ett äkta operativ system och slippa allt mög. Men men låter det stanna där. Jag tänker inte att köra över mitt äkta win 7 64 bit för att få ett schimpans kladdat operativ utan startmeny oavsett hur billigt det är. Det tar alltid en sån förbannad tid för MS att rätta upp sina operativ så att dom blir stabila. Hade bara programmen som jag använder dagligen i jobbet funnits i osx miljö hade jag skeppat ut dagens laptop genom fönstret rakt av.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Tryck win -> skriv vilket program du vill öppna -> tryck enter

Visa signatur

| CPU: Intel i5 2500k @ 4.0 Ghz | Mobo: Asus Sabertooth P67 | Ram: 8Gb Corsair Vengence 1600Mhz Cl8 | GFX: Geforce GTX 470 + Zalman vf3000 | SSD: Intel 124GB | HDD: WD Caviar Black 1TB | Chassi: Corsair Carbide 400R | PSU: Seasonic 700W | CPU Cooler: Corsair H80 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Då kanske du kan upplysa mig om bättre sätt att arbeta med en windowsdator? Jag är primärt Macanvändare sedan cirka 20 år, men har även PC-datorer med Windows 7. Det jag använder startmenyn till är:

1. Öppna program som jag inte använder tillräckligt ofta för att pinna fast i taskbaren
2. Söka bland filer
3. Lätt sätt att starta kontrollpanelen
4. Enkelt sätt att öppna senast använda filer i ett specifikt program
5. Avstängning/omstart/vila
6. Ett tryck på windowstangenten visar taskbaren om man har ett program i helskärmsläge (t.ex. VLC eller Firefox) vilket gör att jag snabbt kan kolla vad klockan är eller om en filkopiering är avslutad.

1. Jup funkar lika dant i Windows 8, förutom att du kan gruppera o.s.v. så du ser och hittar dom snabbare, dock sök funktionen är ju ändå snabbast, ingen skillnad här i win 8 för att söka program.

2. Söka bland filer går prima i Win 8 med, dock behöver du trycka ett extra knapptryck så minimalt sämre där, åt andra si dan behöver du trycka extra i Win 7 ifall du får för många resultat i Win 8 ser du fler resultat då man kan enbart kan se en kategori åt gången. +- mer eller mindre.

3. Lika lätt som innan, högerklicka längst ner till vänster, eller öppna upp dolda settings menyn till höger.

4. Detta funkar ju bara på de vanligaste startade programmen oftast är dessa redan pinnade i taskbaren, vad du behöver göra här är att högerklicka på den pinnade ikonen i taskbaren så har du samma åtkomst, funkar lika dant i Win 7.

5. Den ger jag dig, de har dålt den lite väl mycket i Windows 8, åt andra sidan inte något man gör för många ggr per dag eller alls.

6. Beroende på vad det är för program i helskärms läge så kan du trycka längst uppe i vänstra hörnet för att växla, start knappen för att nå modern UI skärmen för att se tid ( och nu möjlighet med ennu mer tack vare Live tiles ), men vist taskbaren blir svårare att komma åt på en gång beroende på program. Sedan funkar Windows tangenten + T eller CTRL + Shift + ESC. Inte precis världens bästa där men det går.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Har inte startat med win8 ännu men var tvungen att remota in åt en kund igår, och han hade win8.

Jag skulle komma åt sql configuration tool som vanligtvis ligger i startmenyen under mappen "sql...2008".

Hur hittar jag den i win8 ?
Kom till startmenyn med stora knappar men det såg ut som att ikonerna låg huller om buller bara utan mappar...hittade inte conf.tool där heller.

Ja jag kan googla men satt o läste denna tråd o tänkte att nån kanske har snabbkommando för att komma in i en programgrupp.

Du trycker på WIN knappen för att öppna startmeny sen skriver du följande:

s
q
l

tryck enter.

Så har man kunnat gjort sen iaf Vista. - Vansinnigt långsamt att hålla på att peka med musen och klicka och vänta etc. Snabbsöken i Windows 8 är helt otroligt snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

5. Avstängning/omstart/vila
6. Ett tryck på windowstangenten visar taskbaren om man har ett program i helskärmsläge (t.ex. VLC eller Firefox) vilket gör att jag snabbt kan kolla vad klockan är eller om en filkopiering är avslutad.

5) #1 WINKEY+I -> Power
#2 CTRL-ALT-DEL -> Power
#3 WINKEY+R -> Skriv shutdown -r -f -t 0 eller shutdown -s -f -t 0

Vila går datorn ner i automatiskt efter ganska kort tid per default.
Grundtanken är ju att man inte ska stänga av datorn utan låta den gå ned i viloläge, kanske feltänk från MS men det är antagligen är därför Poweralternativen är lite dolda.
Jag tycker att det även borde finna ett Power val på WINKEY+X menyn, kanske går att hacka till det på något vis?

6) WINKEY+C tar upp klockan, dock ej andra programs status.
Om du Trycker ALT+TAB en gång och fortsätter hålla nere ALT knappen så får du upp en snabb överblick över andra öppna fönster, klickar du utanför 'ALT-TAB-rutan' så återgår du till din fullskärms applikation.

Permalänk
Medlem

- Förnyelse grabbar !! Det är det som Microsoft vill ha. Metro fungerar bra. Lär dig genvägarna och alla tricksen hur du når funktionerna, programmen. - Efter ett tag så gillar du Metro. Du behöver inte ha en tryckskärm. Det finns tiotals sidor där det finns info om allt du behöver för att behärska Windows 8 alla finesser.

- Aldrig mer en startmeny för mig. Metro är mer "Rak på sak" d v s du klickar eller skriver ett kommando och programmet laddas. Inget strul med att hitta programmen, i alla undermenyer i startmenyn.

Permalänk
Medlem

Herregud vad folk ska vara rädda för förändringar, våga testa något nytt!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Herregud vad folk ska vara rädda för förändringar, våga testa något nytt!

Nytt är inte alltid samma sak som bättre. Det är rimligt att den förändring som man gjort i W8 gillas av en del men inte andra.

"Inte gilla" är inte nödvändigtvis samma sak som bakåtsträvan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man kan ju göra en genväg också, som man kan pinna på Metro för att stänga av snabbt
shutdown -s -t 0

Edit: har själv inte orkat göra det, kör 8 på min HTPC. Funderar på att köpa Start8 eller liknande för att testa hur det funkar hehe.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts