Öka tilldelat grafikminne på laptop?

Permalänk
Medlem

Öka tilldelat grafikminne på laptop?

Hej!

Jag har en nyligen köpt en laptop av en kompis som jag själv har fomaterat om och installerat windows 8 på den. Jag tänkte ha den och spela på men märker att den inte riktigt pallar med då jag upplever att den är lite efter i grafiken (laggar).

Uppskattar ifall någon kunnig skulle vilja ta en titt på dessa specifikationer för att se vad jag kan göra för att förbättra datans egenskaper då man spelar på den.

Såhär ser laptopens specifikationer ut:
----------------------------------------------------------------------
Packard Bell Notebook_TS11-HR

Processor

Typ: Inter Core i5-2410M CPU @ 2.30GHz (4CPUs), - 2,3GHz

64-bitars datorkapacitet: Ja

Ram

Installerad storlek: 6 GB / 8 GB (max)

Teknik: DDR3

Konfigurationsegenskaper: 1 x 4 GB, 1 x 2 GB

Video

Grafikprocessor/tillverkare: Intel HD Graphics 3000

Totalt tillgängligt grafikminne: 1760 MB

Operativsystem

Microsoft Windows 8 Pro 64-bitar
-------------------------------------------------------------------

Jag har sökt runt lite på andra hemsidor om överklockning av laptops med mera men det är inget som data-kunniga rekommenderar. Så min fråga till er är:

Kan man på något sätt förbättra denna datas spelegenskaper? Öka mängd grafikminne eller ska man köra rekommenderar ni Windows 7?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Helt klart din inbygda grafik som flaskar. HD3000 som är inbyggt i processorn är knappast till för spel.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Finns det något som helst man kan göra åt detta?
Finns det externa grafikkort för laptops, och hade det funkat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carl3511:

Tack för svaret.

Finns det något som helst man kan göra åt detta?
Finns det externa grafikkort för laptops, och hade det funkat?

Kort svar är väl nej och nej. Du kan inte göra något åt det utom att köpa ny dator.
Det finns dock ett fåtal externa kabinetter där man kan koppla in ett grafikkort och sedan ansluta det till datorn via Thunderbolt, tvivlar dock på att du har thunderbolt. Samt att de kabinetterna brukar vara ganska dyra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

heh i stort sett samma som lenovon jag sitter på just nu (samma cpu men inte samma mängd ram har 4 gb i den bara.)
spelar enklare spel som t ex gta san andreas, need for speed pro street och trackmania nations forever utan problem med rätt inställningar ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Nej någon thunderbolt har jag tyvärr inte.
Det är lite mer grafik krävande spel jag tänker på

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Du kommer aldrig kunna spela något krävande på ett HD3000. Det finns heller ingen anledning att ge grafikkretsen tillgång till mer minne, den kommer ändå inte kunna använda det ordentligt.

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av carl3511:

Nej någon thunderbolt har jag tyvärr inte.
Det är lite mer grafik krävande spel jag tänker på

Tack för era svar!

Definera grafikkrävande

Med Intel HD kan man spela Diablo III på 720p på low-mid.
Tanken på thunderbolt och den bandbredden är inte helt fel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Grafikkretsen i din cpu har ej dedikerat minne. Om du har en expresscard slot eller mPCI-E eller thunderbolt så kan du koppla in ett vanligt grafikkort tex gtx 560 med en kabel som du kan köpa på ebay.
Sen kopplar du ett nätagregat till grafikkortet och kan på så sett spela mer krävande spel men din dator
verkar endast a mPCI-E och det är den porten ditt wlan kort sitter så du får isf offra wlan

Permalänk
Medlem

Med grafikkrävande syftar jag på spel såsom Battlefield 3, Heroes of Newerth etc.
Tyvärr har jag inte Expresscard slot i denna latptopen och wlan är inget jag vill offra, inte heller skruva upp laptopen då jag inte skulle ha en aning om vad jag sysslade med
Kanske dumt att köpa en laptop då den inte uppfyller mina krav....

Tackar så hemskt mycket för era svar blir till o köpa en annan helt enkelt