Windows blir rädd över 4 GB använt ram minne

Permalänk
Medlem

Windows blir rädd över 4 GB använt ram minne

Goddag, här sitter jag med mina 1600 Mhz 8 GB ram minnen. Har Photoshop, Sony vegas öppet och spelar för fulla muggar.
Helt plötsligt ligger jag på 4.47 GB ram minne och windows kräver att jag stänger Photoshop för att "återställa minnet". Förhandsgranskningen i Sony vegas blir röd och allt fryser.

Varför sker detta då det finns 4 hela GB ram att ta av kvar?

Specifikationer
I7 3770K
Corsair Vengance 1600 Mhz 8 GB
Radeon HD 6850
Sandisk SSD

Windows Ultimate 64 Bit

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt hundra på detta och de rätta namnen. Men det program i windows kan gör är att dom cachar eller paxar ramminne. I skrivande stund så står det att windows använder 2.84GB/16GB, men free står på ~12.2GB vilket då inte stämmer tycker man. Men så har program chachat upp ca 1.3GB, vilket då ger slutsumman 16GB vilket är så mycket jag har. Så kolla alltid på "free" i aktivitetshanteraren för att veta hur mycker RAM du egentligen har ledigt.

EDIT: I vissa fall så stämmer självklart hur 4/8GB mätaren, men det är när ett annat program har cachat minnet men inte använder det som det inte stämmer.

EDIT2: Är trött och väldigt osäker på vad jag skriver, men det jag vet och rekommenderar är att enbart titta på "free" eller "ledigt" om du har svenska, där ser du exakt hur mycket RAM som finns ledigt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Nu är jag inte helt hundra på detta och de rätta namnen. Men det program i windows kan gör är att dom cachar eller paxar ramminne. I skrivande stund så står det att windows använder 2.84GB/16GB, men free står på ~12.2GB vilket då inte stämmer tycker man. Men så har program chachat upp ca 1.3GB, vilket då ger slutsumman 16GB vilket är så mycket jag har. Så kolla alltid på "free" i aktivitetshanteraren för att veta hur mycker RAM du egentligen har ledigt.

EDIT: I vissa fall så stämmer självklart hur 4/8GB mätaren, men det är när ett annat program har cachat minnet men inte använder det som det inte stämmer.

Jag ligger precis på 2000 ledigt minne när jag ligger på 3.47 GB använt minne :S
Detta var ju skit! Idiotiskt helt enkelt

Aja tack för svaret på "problemet"

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance