Sammankoppla flera axialfläktar till vägguttaget?

Permalänk
Medlem

Sammankoppla flera axialfläktar till vägguttaget?

Hej,

Ser att det finns många kunniga på detta forum när det gäller hemma bygge av datorer och komponenter. Min fråga till er är:

Om jag har flera av denna axial fläkt typ 3 st http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/flaktar/230-v/axialflakt-120x120x38-220vac-p36208 vad behöver jag för att sammankoppla dem för att sedan koppla in dem mot vägguttaget.

Antagligen adapters av nåt slag, men om ni vet vilka delar som behövs och dem finns på Kjell & Company skulle jag vara riktigt tacksam för all hjälp.

Ska nämligen bygga ett fläktsystem för mitt sprejmålande för att slippa undan en del sv sprutdammet.

Mvh Daniel

Permalänk

är fläktarna på 220v så går det att dra in det i väggutaget men om det är 12v på dom så kommer det inte gå så bra.

annars kan man köpa en 220-12v adapter och koppla in fläktarna i det

för att sammankoppla kan du använda sockerbit tex, eller en bonde lösning.. eltejp, hah. löda ihop sen dra krympslang över skulle dock vara snyggast/cleanast

Permalänk
Medlem
Skrivet av dani_geo:

Hej,

Ser att det finns många kunniga på detta forum när det gäller hemma bygge av datorer och komponenter. Min fråga till er är:

Om jag har flera av denna axial fläkt typ 3 st http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/flaktar/230-v/axialflakt-120x120x38-220vac-p36208 vad behöver jag för att sammankoppla dem för att sedan koppla in dem mot vägguttaget.

Antagligen adapters av nåt slag, men om ni vet vilka delar som behövs och dem finns på Kjell & Company skulle jag vara riktigt tacksam för all hjälp.

Ska nämligen bygga ett fläktsystem för mitt sprejmålande för att slippa undan en del sv sprutdammet.

Mvh Daniel

Den fungerar redan på 220VAC så den ska bara rätt in i väggen. Med andra ord, vanlig strömkabel, förgreningsdosa och in med det i väggen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
99:e percentilen

Den där ser väldigt högljudd och oprisvärd ut jämfört med en vanlig datorfläkt. Blåser den extra starkt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Den där ser väldigt högljudd och oprisvärd ut jämfört med en vanlig datorfläkt. Blåser den extra starkt?

Läs så inser du att han inte ska ha den till en dator.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SayZk:

Läs så inser du att han inte ska ha den till en dator.

Jo, det förstår jag. Läs så inser du att det inte framgick varför det måste vara den fläkten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jo, det förstår jag. Läs så inser du att det inte framgick varför det måste vara den fläkten.

Den är smidig för att den är 220v? Skönt att behöva hålla på med ghetto adaptrar, speciellt när man ska göra ett utblås för lackering.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Du måste väl parallellkoppla dina tre fläktar så att de får 220V var. Det är väl det enda jag kommer på. Antingen gör du det med lite lödande, eller med sockerbit. Sen är det väl bara att köpa en stickkontakt och sätta fast så är det klart.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H